Zdravlje
SVJETSKI DAN MENOPAUZE

Prehranom i vježbom do zdravih kostiju u menopauzi
Objavljeno 25. listopada, 2021.
Najčešći su prijelomi podlaktice, kralježnice ili kuka, već pri padu s manje visine. Kvaliteta života se smanjuje

Na Svjetski dan menopauze Međunarodno društvo za menopauzu i Svjetska zdravstvena organizacija nastoje podići svijest o menopauzi te poboljšanju zdravlja i dobrobiti žena u srednjoj životnoj dobi i nakon nje. Ovogodišnja tema Svjetskog dana menopauze bila je zdravlje kostiju.



Osteoporoza


Osteoporoza najčešća je kronična metabolička bolest kostiju. Nastaje zbog gubitka koštane mase i poremećaja koštane strukture, što smanjuje snagu kostiju te čini globalni zdravstveni problem, s obzirom na 8,9 milijuna prijeloma godišnje. Procjenjuje se da u Hrvatskoj 100.000 (13 %) postmenopauzalnih žena boluje od osteoporoze, a 250.000 (30 %) ima smanjenu koštanu masu – osteopeniju.Najčešći su prijelomi podlaktice, kralježnice ili kuka, već pri padu s manje visine. Kvaliteta života se smanjuje, a povišen je rizik od smrtnog ishoda. Procjenjuje se da je 2019. godine 20.000 osoba doživjelo patološki prijelom zbog osteoporoze. Kost se konstantno obnavlja zamjenjujući staru novom. U životnom razdoblju prije menopauze stvaranje nove kosti znatno nadmašuje njezinu razgradnju. Suprotno je zbivanje u postmenopauzi, kada nestaje estrogen, hormon koji podupire koštanu pregradnju, a tome pridonosi i proces starenja. Posljedica je pojačana razgradnja kosti, kojom slabi njezina čvrstoća.

Ljudski je vijek sve duži, žena duže živi u postmenopauzi, pa kost postaje sve krhkija. To se odražava na svakodnevnu aktivnost, kvalitetu života, stupanj neovisnosti o pomoći drugih te opterećuje cijelokupni zdravstveni sustav. Osteoporoza ne pokazuje nikakve simptome sve dok se ne dogodi prijelom. Zato se naziva tihom bolešću. Uz zdravu prehranu i tjelovježbu, glavni je cilj brige za zdravlje kostiju prevencija padova i posljedičnih osteoporotskih prijeloma.Za neke je pacijente hormonska terapija u menopauzi vrlo učinkovita za održavanje zdravlja kostiju i njezina pravodobna primjena može smanjiti rizik od prijeloma do 50 %. Razvijeni su i brojni nehormonski lijekovi koji stimuliraju jačanje kostiju, a njihova primjena ovisi o individualnom zdravstvenom profilu. Kost je živo tkivo s vlastitom opskrbom krvlju i živcima. Zdrava skeletna struktura održava stabilnost tijela. Kost je dovoljno snažna da izdrži traumu pada s visine jednake tjelesnoj, istovremeno je dovoljno lagana da omogući dobru pokretljivost. Kost se stalno obnavlja; posebne stanice u tijelu uklanjaju staru kost i zamjenjuju je novom. Do menopauze zdrava kost uspješno se obnavlja, proizvodnja nove kosti znatno nadmašuje gubitak koštane mase. Nakon posljednje mjesečnice jajnici prestaju proizvoditi hormon estrogen. To dovodi do povećanog uklanjanja kosti, što rezultira smanjenom čvrstoćom kosti. Promjene povezane s dobi također dovode do gubitka koštane mase.Ljudi žive duže i stoga se povećava broj onih sa slabijom kvalitetom koštanog tkiva. To može znatno utjecati na njihovo svakodnevno funkcioniranje, kvalitetu života, neovisnost o pomoći drugih, skratiti očekivani životni vijek i čini velik teret zdravstvenim sustavima.

Sarkopenija


Sarkopenija noviji je koncept koji opisuje stanje koje nastaje gubitkom mišićne mase, mišićne snage i funkcionalnosti tijekom procesa starenja. U postmenopauzi sarkopenija u kombinaciji s osteoporozom znatno podiže rizik od prijeloma kostiju. Kako održati kosti zdravima? Životni stil prilagođen kostima uključuje optimizirani unos kalcija u prehranu i optimiziranje razine vitamina D u organizmu. To je povezano s izlaganjem Sunčevom svjetlu i može se kontrolirati standardnim laboratorijskim testiranjem. Nedostatak vitamina D može se lako nadoknaditi suplementima. Nadalje, potrebno je dnevno hranom unositi 1 gram bjelančevina po kilogramu tjelesne težine, vježbati s opterećenjem (poput hodanja) 30 minuta dnevno, izvoditi vježbe ravnoteže i snage kad god je to moguće, izbjegavati pušenje i ograničiti količinu alkohola.

Održavanje zdravlja kostiju smanjuje rizik od pada. Uvjerite se da svi tepisi imaju neklizajuću podlogu. Provjerite jesu li sve prostorije dobro osvijetljene. Pazite na skliske površine, osobito led. Razmislite o nošenju cipela s gumenim potplatima.

Redovito kontrolirajte vid. Uključite se u vježbe ravnoteže i treninge koji će poboljšati mišićnu snagu. Sa svojim liječnikom provjerite može li neki od lijekova koje uzimate izazvati vrtoglavicu ili povećati rizik od pada.



Jasminka Knežević
Inicijativa
Svjetski dan menopauze

- zdravlje kostiju

Možda ste propustili...

PRVO ISTRAŽIVANJE KOJE OTKRIVA NEURONSKI PRIKAZ DRAGOCJENE MEĐUGENERACIJSKE VEZE

Bakama su snažnije aktivirana područja u mozgu povezana s emocionalnom empatijom i motivacijom

MOBITELE KORISTIMO PREČESTO

Aplikacija "Drink&Talk" smanjuje phubbing

Najčitanije iz rubrike