Mozaik
JOŠ JEDAN VELIKI USPJEH HRVATSKOG FILMA

Trijumf "Murine" u Cannesu
Objavljeno 18. srpnja, 2021.
Film je nagrađen Zlatnom kamerom za najbolje debitantsko ostvarenje

Drugi hrvatski film u Cannesu od osamostaljenja Lijepe Naše i odmah i druga nagrada! Prije šest godina "Zvizdan", u režiji Dalibora Matanića, osvojio je Nagradu žirija u drugom najvažnijem natjecateljskom programu Izvjestan pogled (Un certain regard), a sada je "Murina", u režiji mlade hrvatske filmašice Antonete Alamat Kusijanović, nagrađena Zlatnom kamerom za najbolje debitantsko ostvarenje na 74. Filmskom festivalu u Cannesu!



Najbolji "Titane"?


Značenje nagrade to je veće što za nju konkuriraju filmovi iz čak tri natjecateljska programa: Izvjestan pogled, Dva tjedna autora i Tjedan kritike. Drama "Murina", na kojoj je kao izvršni producent potpisan veliki Martin Scrosese, prikazana u paralelnom kanskom programu Dva tjedna autora (Quinzaine des Realisateurs), koji se s pravom diči otkrivanjem novih talenata i budućih autora, tako je uspješno predstavila hrvatsku kinematografiju na najvećoj svjetskoj filmskoj smotri. Strani mediji, među kojima i oni vodeći stručni, kao što su Variety, The Hollywood Reporter i Screen International, nakon premijere filma vrlo su pozitivno ocijenili debitantski dugometražni uradak hrvatske filmašice hvaleći mizanscenu, fantastičnu fotografiju i snimateljski rad, sjajne glumače izvedbe te opipljivu i uvjerljivu dramsku tenziju. Nakon svjetske premijere u Cannesu i hrvatske na 67. Pulskom filmskom festivalu, prošle subote, te posebno nakon velike i vrijedne kanske nagrade "Murina" će bez sumnje pohoditi mnoge festivalske pozornice diljem filmskog svijeta, a Antoneti Alamat Kusijanović smiješi se velika svjetska karijera.

Osim po srpanjskom koronaizdanju ovogodišnji Cannes pamtit će se i po nevjerojatnom gafu Spikea Leeja. Slavni njujorški filmaš, i prvi tamnoputi predsjednik žirija u povijesti kanskog festivala, na samom je početku svečane dodjele pogreškom proglasio dobitnika Zlatne palme nakon što ga je voditeljica zamolila da pročita ime dobitnika prve nagrade u kronološkom smislu, što je zbunjeni Lee shvatio kao ime dobitnika prve festivalske nagrade. Za većinu medija u Cannesu veći je šok ipak bila odluka žirija - u kojem su, među ostalima, bili i američka glumica i redateljica Maggie Gyllenhaal, austrijska redateljica i scenaristica Jessica Hausner, francuski glumac Tahar Rahim i južnokorejski glumac Song Kang-ho, koji se proslavio u prošlogodišnjoj oskarovskoj senzaciji "Parazit" - koji je najboljim filmom 74. Cannesa proglasio "Titane", što ga potpisuje Julia Ducournau. Zlatna palma tako je pripala filmu koji je kritika pokopala, jedini film u konkurenciji koji je dobio slabije ocjene bio je ustinu grozan "Flag Day", u režiji Seana Penna. Mlada francuska filmašica proslavila se svojim prvijencem "Raw", kanibalističkom horor-dramom prikazanom u kanskom Tjednu kritike 2016. godine, koja se provokativno i šokantno ali pametno i slojevito bavi identitetom, unutarnjim bićem i doživljajem vlastitog fizičkog postojanja. "Titane" je nastavak istih autorskih tema i intimnih preokupacija, ali u još ekstremnijoj, bizarnijoj i eksplozivnoj formi. Radikalna body horor fantasy drama - koja bi se zasigurno jako dopala Davidu Cronenbergu - i psihoseksualni triler vrti se oko serijskog ubojice čija je ljubav prema metalnim ljubimcima na četiri kotača doslovna, pa tako nakon seksa na stražnjem sjedalu zatrudni... s automobilom. A to je samo početak divlje vožnje bez pravila i zakona kroz kontroverznu priču u kojoj redateljica propitkuje seksualne granice, aktualno pitanje rodova i spolova, ali i disfunkcionalne obiteljske odnose, prihvaćanje različitosti i traganje za vlastitim mjestom i smislom postojanja pod kapom nebeskom. U 74-godišnjoj povijesti kanskog festivala Julia Ducournau tek je druga žena koja je osvojila Zlatnu palmu za najbolji film, prva je bila Jane Campion, koja je kanski laureat bila 1993. za "Piano".

Loša ponuda



Konkurencija 74. Cannesa sklepana je od svježih produkcija i naslova koji su godinu dana čekali svoje premijere na Azurnoj obali, a rezultat je mediokritetski, suhoparan i dosadnjikav program, već uobičajeno natrpan filmovima slavnih autora, uz samo poneki uzbudljiv uradak. Zato i nema nekog prevelikog prigovora odlukama žirija, jer ni ponuda nije bila bogzna što, a zato ne iznenađuje ni Zlatna palma za mladu Juliju Ducournau, koja je, za razliku od kolega, bar pokazala hrabrost, originalnost, autorsku provokaciju i osjećaj za puls vremena u kojem živimo. Grand Prix podijelili su dvostruki iranski oskarovac Asghar Farhadi (repetitivna neambiciozna drama "Junak", o dobrom djelu i lošim namjerama) i Finac Juho Kuosmanen (gotovo komorni road movie "Odjeljak broj 6", melankolična potraga za povezanošću). Najboljim redateljem proglašen je francuski wild boy Leos Carax za razigran mjuzikl "Anette", kojim je i otvoren 74. Cannes, a Zlatnu palmu za scenarij osvojili su Hamaguchi Ryusuke i Oe Takamasa za jedan od najboljih filmova u konkurenciji, trosatnu japansku dramu "Drive My Car", koja osvaja svojom poetikom jednostavnog i filozofijom očitog dok dubinski zadire u egzistencijalistički smisao.

Nagradu žirija ex aequo podijelili su precijenjeni izraelski filmaš Nadav Lapid (berlinski pobjednik 2019. godine s filmom "Sinonimi") s još jednim kvaziartističkim, pretencioznim uratkom "Ahedovo koljeno" i tajlandski maestro Apichatpong Weerasethakul za svoju izvrsnu misterioznu, poetičnu, hipnotičku dramu s iznenađujućim svršetkom "Memoria", s Tildom Swinton u naslovnoj ulozi. Najboljim glumcem proglašen je Caleb Jandry Jones za glumački tour de force u vrlo dobroj mračnoj drami "Nitram", o najvećem masovnom ubojstvu u povijesti Australije, a najbolja je glumica Norvežanka Renate Reinsve, za dramu "o svemu i ničemu" "Najgora osoba na svijetu".

Iz Cannesa: Stjepan HUNDIĆ

PRAZNI ŠTANDOVI U GRADU DUHOVA
Jedino što se na 74. Filmskom festivalu u Cannesu nije promijenilo u usporedbi s prethodnim izdanjima jest inzistiranje direktora Thierryja Fremauxa da se baš u svim službenim nastupima gostima sa svih strana svijeta, medijima i filmskim profesionalncima obraća na materinskom, francuskom jeziku. Sve ostalo ove je godine bilo novo i drukčije. Srpanjski termin kao posljedica pandemije teško da će se ikada više ponoviti, a nadati se je da više nećemo imati prilike vidjeti ni kanski festival ovako otužan i poluprazan, bez imalo festivalske i slavljeničke atmosfere. Filmski market, na kojem je polovina štandova bila prazna, kao i paviljoni svjetskih nacionalnih kinematografija, fondova i instituta naslaganih uz pješčanu gradsku plažu i kansku luku, zjapio je prazan poptu grada duhova tijekom cijelog trajanja festivala. Bizarno je bilo vidjeti više turista i obitelji s malom djecom koji šeću Croisettom nego festivalskih gostiju, koji svaki svibanj zakrče ulice oko glavne festivalske lokacije. Nimalo neočivano s obzirom na to da je velika većina stalnih sudionika iz Sjeverne i Južne Amerike i Azije zbog neusklađenih epidemioloških mjera odlučila preskočiti ovogodišnji festival.

PLJUVAČKA ODISEJA
Netko je 74. Cannes duhovito opisao kao "pljuvačku odiseju" referirajući se na testiranje na COVID, koje su oni koji nisu imali tzv. EU COVID certifikat morali obavljati svakih 48 sati, nadajući se negativnom rezultatu kako bi izbjegli karantenu usred festivala. Inače, Fremaux se pri kraju festivala pohvalio kako je bilo samo 70 pozitivnih rezultata, što je teško vjerovati s obzirom na velik broj testiranja, kao i vrlo upitno provođenje epidemioloških mjera tijekom 12 dana festivala. Socijalna distanca bila je nepostojeća, a u dvoranama broj sjedala nije bio limitiran ni numeriran, pa je bilo nemoguće pratiti potencijalno pozitivne slučajeve koronovirusa. Posebno je suluda bila odluka organizatora da se EU COVID certifikati i potvrde o negativnom testu kontroliraju samo na ulazu u glavnu dvoranu, u kojoj su se odvijale premijere, a u sve ostale dvorane moglo se ući samo s akreditacijom i digitalnom ulaznicom, bez bilo kakve kontrole potvrda. Maske su se nosile u zatvorenim prostorima i kinodvoranama, ali su ih mnogi skidali čim bi se pogasila svjetla i počela projekcija. Zvijezda je bilo znatno manje nego inače, pa je i slavni kanski crveni tepih osjetio koronaposljedice.

pobjednik
NAJBOLJI

FILM JE

”TITANE”

Možda ste propustili...

FINALE SUNČANE STRANE PRISAVLJA

Za kraj ljeta nastupio sjajan TBF

STOŽER CIVILNE ZAŠTITE RH UKINUO DOZVOLU

Otkazan TRAUM u Hangaru

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

TAMBURAŠKI SASTAV POTPISAO UGOVOR S CROATIA RECORDSOM

Fijaker objavio novu pjesmu "Nebo boje vina"

2

OBJAVILI "FEAR OF THE DARK"

Metaklapa je hrvatski
a capella metal band

3

SVE JE POČELO 1946. GODINE

Europa i Južna Amerika 75 godina od prvog leta