Novosti
DAJANA MRČELA PREDSJEDNICA UPRAVE SAPONIJE D.D. OSIJEK

Saponia će još jednom osnažiti gospodarsku sliku Osijeka i Osječko-baranjske županije
Objavljeno 12. lipnja, 2021.
Strateška odrednica za ovu godinu je fokusiranje na naše vodeće brendove

Potpisivanje novog trogodišnjeg kolektivnog ugovora, kojim se jamči rast plaća, poslovna postignuća nagrađena Nagradom Osječko-baranjske županije, pa i namjera daljnjeg investiranja, razlozi su za razgovor s Dajanom Mrčelom, predsjednicom Uprave Saponije d.d. Osijek.



Nemoguće je razgovor ne započeti temom vezanom uz pandemiju koronavirusa, i to zbog nekoliko razloga. Kao prvo, vaša proizvodnja orijentirana je na proizvode koji su u jednom trenutku postali vrlo traženi. S druge strane, valjalo je misliti i na vlastite radnike, kako njih zaštititi. Uza sve to, nije prošlo ni šest mjeseci da ste postali prvi operativac Saponije...


- Kad danas pogledamo na situaciju koja nas je sve zadesila početkom prošle godine, sve nam se čini gotovo nevjerojatno, čak i apokaliptično. Međutim, tada nismo imali vremena čekati da vidimo što će se dogoditi. Trebali smo biti korak ispred i stoga smo poduzeli sve što smo mogli da osiguramo što više dezinfekcijskih sredstava za građane i ustanove u Hrvatskoj, a poslije i za naše partnere na izvoznim tržištima. U situaciji kad su sirovine i ambalaža za proizvodnju dezinficijensa bile deficitarne, a cijena rasla iz dana u dan, mi smo pokrenuli sve snage i uz podršku osječko-baranjskog župana Ivana Anušića i Vlade RH uspjeli u tom prvom valu pandemije proizvesti dezinfekcijska sredstva, koja su istog trena odlazila prema potrošačima i ustanovama. Teško je bilo odlučiti tko je prioritetan, ali mislimo da smo dobro upravljali distribucijom.

Proizvodili smo u tri smjene, ne samo dezinfekcijska sredstva nego i naš redoviti program, od deterdženta Faks, preko sredstava za čišćenje Arf, do sapuna Lahor, koji je tada bio posebno tražen proizvod. Angažiranost svih u Saponiji više puta sam isticala, a njihov smo izvanredni napor i nagradili. Higijenski uvjeti i zaštita na radu posebno su važni u proizvodnoj industriji, a mi smo od prvog dana pratili upute Stožera i uveli sve mjere zaštite od širenja zaraze, tako da smo cijelo to razdoblje uspjeli proći prilično bezbolno.

Iako sam poziciju predsjednika Uprave preuzela tek pola godine prije, na to mjesto došla sam ipak s mjesta članice Uprave, a usto tim s kojim surađujem pokazao je jednak entuzijazam, pa je onda i donošenje i realiziranje odluka brže i lakše.


Kakvi su sada rezultati poslovanja, u svjetlu situacije da se polako vraćamo uvjetima "normaliziranog" življenja?


- U prvom tromjesečju 2021. Saponia je ostvarila 161,5 milijuna kuna ukupnih prihoda i 160,4 milijuna kuna poslovnih prihoda. Od početka ove godine fokusirani smo na provođenje ugovora o distribuciji proizvoda Saponije, Kandita i Koestlina, što je rezultiralo rastom prihoda od prodaje za 24 posto. U prva tri mjeseca prihodi od prodaje iznose 159,5 milijuna kuna. Saponijini prodajni asortiman čini 68 posto prihoda od prodaje, konditorski proizvodi Kandita sudjeluju u prihodima od prodaje s 23,5 posto, a Koestlina s 8,5 posto. Saponijini brendovi bilježe pad prihoda od prodaje za 16 posto u odnosu prema istom razdoblju prošle godine, kao posljedica znatnog povećanja prodaje na početku pandemije, u ožujku 2020., kad su se u cijeloj regiji, zbog neutemeljenog straha od nestašice, stvarale zalihe u kućanstvima.

Planirano cijepljenje i postupno ukidanje mjera uvedenih u cijeloj Europi trebali bi se pozitivno odraziti na turističku sezonu, ali i na opći potrošački optimizam. Uz te preduvjete i uz kvalitetna marketinška ulaganja, očekivanja su da će Saponia do kraja godine ostvariti organski rast prihoda od prodaje. Strateška odrednica za 2021. godinu daljnje je fokusiranje na vodeće brendove Saponije. Razvojno-marketinške aktivnosti u prvom kvartalu rezultirale su novom linijom proizvoda "Hello sunshine", koja povezuje najvažnije brendove Saponije s glavnim benefitom, 30 posto više mirisa u odnosu prema osnovnoj varijanti proizvoda.

Za drugi dio godine planiramo više projekata i snažnu komunikacijsku podršku. Ovih dana potpisali smo sporazum o suradnji s reklamnom agencijom u Hrvatskoj Bruketa&Žinić&Grey za naše vodeće brendove Faks helizim i Ornel te očekujemo da će cjelovita marketinška kampanja bitno utjecati na percepciju potrošača spram naših brendova.

Upravo ste potpisali novi kolektivni ugovor, koji znači povećanje plaća.


- Uvijek smo isticali da su zaposlenici naša najvažnija karika za uspješan rad i razvoj kompanije te nam je želja da su zadovoljni svojim radnim mjestom i okruženjem u kojem rade.

U četvrtak smo potpisali novi kolektivni ugovor za zaposlenike Saponije, kojim je za 750 zaposlenika Saponije prosječna netoplaća po radniku veća za oko 12 posto i iznost će cca 5500 kuna. Za dogovoren paket mjera kojim ćemo unaprijediti položaj radnika Saponije dodatno ćemo uložiti više od 11 milijuna kuna.

Kako je rekao predsjednik sindikalne središnjice, ovo je najveće povećanje u postotku koje je on potpisao na nacionalnom nivou od početka 2020. godine, a za Saponiju je to najveći pomak od kada se uopće potpisuje kolektivni ugovor.

Prijavili ste projekt obnove svih šest pogona, što bi se moglo financirati iz EU izvora, ima li tu što novoga?


- Fokus Saponije u ovoj godini je i novi investicijski ciklus s naglaskom na odgovornom društvenom ponašanju i smanjenju utjecaja na okoliš. Lokacija na kojoj djeluje Saponia nalazi se u srcu osječkog Donjeg grada i većina pogona izgrađena je prije 1968. godine, te će se planiranim ulaganjima potpuno promijeniti vizura tog dijela Osijeka i znatno smanjiti utjecaj na okoliš, čime će se i poboljšati kvaliteta života građana. Energetska obnova šest objekata proizvodnih pogona dovest će do smanjenja utroška energenata i smanjenja buke, a time i ugodnijeg života stanovnika Osijeka.

Cjelokupna investicija od 50,5 milijuna kuna prijavljena je na Poziv za dodjelu bespovratnih sredstava Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja. Ovih dana očekujemo odluku i vjerujemo u pozitivan ishod jer je Saponia uvijek bila bitan pokretač razvoja. Držimo kako će i ovaj projekt sigurno osnažiti ne samo gospodarsku sliku nego i imidž Osijeka i županije.

Saponia je za Dan Osječko-baranjske županije dobila Nagradu za iznimna postignuća u domeni gospodarstva, također Vi ste od ove godine i zamjenica predsjednika Gospodarskog vijeća HGK-a Županijske komore Osijek. Je li to znak da i šira zajednica sve više vrednuje vrijednost Saponije?


- Saponia je svojevrsni simbol Osijeka i povijesne činjenice o gradu povezuju se s radionicom sapuna iz koje je izrasla jedna od najvećih deterdžentskih industrija. Grad Faksa, kako su nekad zvali Osijek, oduvijek je bio povezan sa Saponijom, posebno jer tvornica živi u gradu i za grad. Svjesni smo odgovornosti prema našem gradu i županiji jer su brojne generacije radile u njoj, i cilj nam je da se i dalje razvijamo i budemo na ponos stanovnicima Osijeka i Slavonije, a sigurni smo da kvalitetnom razvojnom strategijom to možemo ostvariti.

Kako se zaposliti u Saponiji? Koja su zanimanja, zvanja u fokusu vašeg Odjela za upravljanje ljudskim resursima? Kolika je prosječna dob u vašim pogonima?


- S procesom unaprjeđivanja poslovnih i tehnoloških procesa mijenja se i struktura zaposlenih. Za rukovanje strojevima sve više imamo potrebe za radnicima strojarske struke, a to su deficitarna zanimanja. Investiranje u nove, visoko automatizirane proizvodne linije zahtijevat će i informatičku pismenost od radnika. Prije nekoliko godina cijela generacija naših inženjera u Institutu otišla je u mirovinu, ali su projekti normalno nastavljeni jer su njihovi mlađi kolege spremno nastavili rad. Razmišljamo i o stipendiranju studenata kojima bismo nakon fakulteta, kao mladim stručnjacima, omogućili posao u Saponiji i na taj način osigurali kvalitetnu kadrovsku podlogu.

Saponia je, vlasnički, dio Mepas grupe, kakva je njezina pozicija unutar tog sustava?


- U sustavu su Mepas grupe, čiji je vlasnik Mirko Grbešić, Saponia, Kandit, Koestlin i Brodomerkur. Svaka od kompanija važna je unutar svoje kategorije. S obzirom na ostvarene prihode, broj zaposlenih i snagu na tržištu Hrvatske i u regiji, Saponia je najveća kompanija u grupi te je kao takva preuzela distribuciju svih kompanija iz sustava. Od početka 2021. godine prodajno-logistički procesi članica Mepas grupe integrirani su u sustav Saponije. Ta strateška odluka odnosi se na objedinjavanje prodaje i distribucije Saponije, Kandita i Koestlina. Kako bismo osigurali kvalitetno skladištenje konditorskih proizvoda i distribuciju, uložili smo 8,74 milijuna kuna u novi logističko-distributivni centar u Zagrebu te renovirali naše postojeće skladište na zagrebačkoj adresi.


Dario Kuštro
Za paket mjera kojim ćemo unaprijediti položaj radnika dodatno ćemo uložiti više od 11 milijuna kuna
Možda ste propustili...

BEROŠ: 170 NOVOOBOLJELIH, ČETVERO UMRLIH NIJE BILO CIJEPLJENO

U OBŽ pet, u VSŽ dvije novopozitivne osobe

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SUŠA DIŽE CIJENE, NEVRIJEME UNIŠTILO PLASTENIKE

Mahune su skuplje od
piletine, cijena skočila i krumpiru

2

OSJEČANI POHRLILI PO DOKUMENTE

Gužva ispred PU-a, krenule nove osobne

3

DOBAR ODAZIV GRAĐANA NA JAVNE POZIVE

U Osječko-baranjskoj županiji potpuno cijepljeno 46 % odraslih