Mozaik
MARIJA ŠĆEKIĆ VRHUNSKA KOREOGRAFKINJA I REDATELJICA

Vertikalni ples želim izvesti i na - đakovačkom silosu
Objavljeno 9. lipnja, 2021.
U planu je i umjetnički laboratorij za manje performance i snimanja

Nedavnom predstavom pred svojom đakovačkom publikom plesnom predstavom Odraz u Hrvatskom domu, njezina autorica Marija Šćekić, vrhunska koreografkinja i redateljica, još jednom je potvrdila svoj odnos prema pokretu.



On je za nju uvijek nov poticaj što dolazi iz čovjekove dubine, kao rezultat psihosomatskih podražaja, rezultat proživljavanja duha i tijela, esencija onog organskog, tjelesnog. Njezino poimanje pokreta donosi ga u svoj njegovoj tjelesnosti, ali ne i primarno "ukalupljenog" u nju. U Odrazu dvoje plesača svojim pokretom vrišti, diže glas, u zadnji čas želi oteti svijet od apokaliptičnosti koja ga je svim ratovima, pandemijama, potresima i drugim nedaćama i kolektivnim ludilima zavrtjela u sve brži vrtuljak. I predstavom Odraz Šćekić sa svojom Umjetničkom organizacijom Histeria Nova potvrđuje da je njezin rad u pokretu posut, nije churchilovska fraza, krvlju i znojem, njezin pokret na razini je gotovo fizičkog bola. I zato je čist, iskren.

Pokret na visini


- Tematika Odraza primjenjiva je za sve nas, kao da je idealno vrijeme za ovu predstavu, i diljem RH i svijeta. Dvoje plesača ukazuju na besmisao, izgubljenost vrijednosti. To dvoje ljudi na sceni može biti bilo tko, vi, ja, pa i djeca. Iako predstava nije za djecu, no možda ju ona najbolje shvate, jer današnje generacije djece su najizgubljenije generacije - kaže Šćekić, dobitnica nagrade Hrvatskog glumišta za svoju predstavu Sjena, 2006., kao i niza drugih. Svoj odnos i dugogodišnje poniranje u utrobu, a što, na grčkom, zapravo i znači histeria, iz naziva njezine Umjetničke organizacije, već deset godina pretače i u vertikalni ples s kojim je upoznala hrvatsku plesnu scenu. Pokret je to dodatno pročišćen na visini, u prostoru, zraku, beskrajnosti koja, zapravo, "visi o koncu", o užetu s plesačem, plesačicom.

Sili gravitacije unatoč. Nakon niza vertikalnih plesnih predstava po visinama građevina i stijena, Šćekić takve programe, i to kroz kontinuitet, želi prirediti i u svome Đakovu gdje su izazovi za to katedrala, kao i silos čija visina, zaobljenost u izvedbi, činjenica da se u njegovoj utrobi čuva, pohranjuje sirovina za kruh, hrana, pred ovu koreografkinju stavljaju nove izazove. Viziju ovog atraktivnog projekta želi predstaviti i osječkoj tvrtki Žito koja je vlasnik silosa.

- Silos je zanimljiv kao vrlo urbani, svojevrsno ‘underground‘ prostor koji ima mogućnosti za avangardne programe. Ima ovalne, vertikalne dijelove… Ja, pak, resurse, opremu imam, suradnje, iskustvo… K tome, Đakovo ima planinare, a nazočan je i HGSS, jer već su sa mnom radili na drugim predstavama vertikalnog plesa, kao što su pakleničke stijene. Ne tražimo nikakvo sponzorstvo, nego samo privolu da nam silos bude dopušten za vertikalni ples - kaže Šćekić. U tu ideju uključen je i đakovački Hrvatski dom čija bi unutrašnjost poslužila za cjelogodišnji vertikalni trening-centar u koji bi dolazili svi iz Hrvatske na vikend/mjesečne radionice, predavanja. Hrvatski dom, drugim riječima, poslužio bi kao unutrašnji prostor za vertikalni ples i druge aktivnosti. Ostvari li se sve to, Šćekić kaže kako bi se ostvarili preduvjeti da Histeria Nova ima ovdje svoju rezidenciju.

- Tada bih razmišljala o preseljenju iz Zadra u Slavoniju, jer namjeravam napraviti umjetnički laboratorij za manje performance, plesna snimanja, i dr. - kaže Šćekić. Njezina Umjetnička organizacija Histeria Nova interdisciplinarna je kuća, pa trening-centar i aktivnosti u njemu uključuju i inkluzivne radionice s osobama s posebnim potrebama, invaliditetom, starijim osobama. Prvu predstavu vertikalnog plesa, koja je bila i prva u RH, Marija Šćekić imala je 2011., kada je premijerno prikazala "Malu tragediju". Daljnji koraci u promociji ovog novog oblika plesa nastavljeni su kroz okvire trogodišnjeg interdisciplinarnog projekta "Vrata Velebita", 2013. - 2016., u kojem vertikalni ples služi kao sredstvo za promociju prirodne i kulturne baštine Južnog Velebita, s naglaskom na NP Paklenica. Godine 2015. rad Histeria Nove prepoznao je i francuski koreograf Fabrice Guillot, umjetnički voditelj vertikalne plesne kompanije Cie Retouramont, na čiji je poziv i inicijativu Marija Šćekić i Histeria Nova postala partnerom i sunositeljicom međunarodnog projekta Vertical Dance Forum, sufinanciranog sredstvima EU-a.

Na stijenama Paklenice


Na stijenama kanjona Velike Paklenice 2016. održana je prva radionica vertikalnog plesa u RH, a 2018. nastao je i umjetničko-plesni spektakl u formi 3D teatra pod nazivom "Alka - ples slobode", premijerno izveden na južnim zidinama starog grada Sinja. Od 2015. do 2018. Šćekić počinje turneju po RH radi održavanja stručnih predavanja, multimedijalnih prezentacija i praktičnih radionica vertikalnog plesa, a u listopadu 2018. Histeria Nova službeno počinje s profesionalnom edukacijom vertikalnog plesa u Zadru, kombinirajući somatski, prirodni pokret tijela s pokretom gibanja tijela u vertikali.

- Vertikal dance forum bio je domaćin svjetskog iventa vertikalnog plesa kada je u Zadar pozvano sedam kompanija iz svijeta. Tijekom tog desetodnevnog iventa održavale su se radionice, konferencije, predavanja…, i tu se Zadar etablirao kao kolijevka vertikalnog plesa, iako je to istinski Paklenica - ističe Šćekić, koja radionice tog plesnog izričaja vezuje i uz Dubovec (Karlovac), osječku Tvrđu...

Nakon umjetničko-plesnog putovanja po svijetu, od Kanade do Islanda, ova vrhunska koreografkinja i dalje je u pravom smislu riječi u pokretu, no danas si, kaže, može dopustiti da bira gaže i izbjegne naporna putovanja, zrakoplove, zračne luke i sl. Sa zadovoljstvom dodaje da se kroz svoju Umjetničku organizaciju Histeria Nova zaposlila u neprofitnoj organizaciji te da je zaposlila još dvije osobe, a ima i podršku Zaklade Kultura Nova. No, izazova je i dalje napretek, a jedan od njih je đakovački silos i Đakovo, Slavonija, kao nova stranica njezinog plesnog puta, njezinog pokreta.

Suzana Župan

Suradnja nije uvijek nužno plodonosna
- Hrvatska plesna zajednica ima tendenciju naginjanja onome što je in, a ja sam u tome potpuna suprotnost i u tome je moje “prokletstvo”. Vani to nije tako, vani svijet drugačije promišlja u tom pogledu. Ako si jak autor, što će ti ona u istom sektoru?! Uostalom, Histeria Nova interdisciplinarna je kuća, a pritom mislim na suradnju s aktivnostima na istraživanju mozga, projektom vezanim uz dupine, rad astronomskih društava, na udruge za brigu o osobama s invaliditetom… To su moji partneri, to je sjecište znanosti i umjetnosti. To plesna zajednica još ne vrednuje koliko bi trebala. Ostali su tjelesni, u tijelu. Nemam ansambl, mijenjam ekipe prema projektima. Svaki čovjek drugačije se kreće. Izgled plesača najmanje je važan, bitna je karizma, energija, mudrost, sofisticiranost promišljanja kroz tijelo. Suradnja nije uvijek nužno plodonosna - kaže Šćekić.
AKTIVNOSTI
UKLJUČUJU INKLUZIVNE RADIONICE
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

MARKO FUNARIĆ SOLIST BOSUTSKIH BEĆARA NA SLATINSKOM LJETU

Ništa neće nas spriječiti
u autorskom stvaranju i
snimanju novih pjesama

2

UDRUGA PAUK ORAHOVICA

Kino za djecu, završnica
kviz lige i - koncert

3

HTV: MIA DIMŠIĆ I NOVA DOKUMENTARNA SERIJA "UDOMI ME"

S Bačićem i Dimterom radila glazbu za emisiju i pjeva na engleskom u odjavnoj špici