Magazin
GENERACIJA Z: TEMELJI ZA BUDUĆNOST

Poduzetnici za novu, modernu ekonomiju
Objavljeno 30. travnja, 2021.
Vedrana Šimunić Rod: Većina pripadnika generacije z želi osnovati vlastito poduzeće

Prošle godine Vedrana Šimunić Rod, mag. oec. (viša stručna savjetnica za ekonomiju, trgovinu i poslovnu administraciju, Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih iz Zagreba), objavila je zapažen znanstveni rad "Nova generacija poduzetnika; generacija Z".

Možete li nam objasniti najvažnije stavke iz svog istraživanja ove teme, koja je itekako aktualna, bez obzira na tzv. novo normalno, odnosno probleme izazvane pandemijom korone...?


- Znanstveni rad "Nova generacija poduzetnika; generacija Z" bavi se istraživanjem obilježja mladih obrazovanih ljudi pripadnika generacije Z. Osnovni cilj i sam motiv pisanja rada jest ispitati jesu li mladi, pripadnici generacije Z, uistinu nova generacija poduzetnika. Kako bih došla do tih saznanja, preispitala sam navike pripadnika generacije Z i povezala ih s karakteristikama poduzetnika. Ono što je evidentno potvrđeno jest da su pripadnici generacije Z takozvani urođeni digitalci. Od najranije dobi posjeduju mobitele, tablete i ostale digitalne uređaje te svakodnevno, velik broj sati, provede na internetu istražujući željene pojmove, igrajući igrice te pregledavaju razne aplikacije ili društvene mreže. Usto, jedna je od osnovnih karakteristika generacije Z, ali i popularno pitanje posljednjih godina, briga za okoliš. Istraživanjem sam potvrdila navode mnogih autora koji smatraju da je generacija Z ekološki osviještena. Uz već navedeno, bitno je naglasiti kako generacija Z voli slikovitost i ono što možemo očekivati od generacije Z u budućem poslovanju jest da će proizvodi biti grafički obrađeni te da će ulagati velike napore u kreiranje inovativnog dizajna proizvoda. Pripadnici generacije Z također će velike napore ulagati u vizualni identitet tvrtke, kao i izgled web-stranice te stranice kreirane na popularnim društvenim mrežama kao jednim od najboljih načina prezentiranja proizvoda, jer smatraju društvene mreže vrlo utjecajnim, pa će samim time i svoje proizvode plasirati upravo tim putem. Zbog svega navedenoga mogu povući paralelu između generacije Z i drugih generacija. Novonastala situacija prouzročena pandemijom koronavirusa ide u prilog generaciji Z, jer ona posljednjih nekoliko godina svoje poslovanje temelji u digitalnom svijetu, za razliku od ostalih generacija, koje su morale prolaziti proces prilagodbe na novi način poslovanja na tržištu.

NOVE VRIJEDNOSTI
S tim u vezi, koje su zapravo specifičnosti generacije Z, onog njezina dijela koji ponajprije povezujemo s ekonomijom, gospodarstvom, točnije, poduzetništvom u ovom modernom, digitaliziranom dobu?

- Povežem li već navedene informacije s tržištem, dolazim do zaključka kako mladi poduzetnici svoje inovacije temelje upravo na igricama i aplikacijama. Posljednjih nekoliko godina najveći broj inovacija bio je povezan s mobilnim aplikacijama (najbolji restorani, posjeti muzejima, virtualne šetnje gradom itd.) te uvijek popularne igrice koje su kreirali mladi poduzetnici. Često poduzetnici povezuju proizvod i uslugu (mobilnu aplikaciju) i time kreiraju jedinstven i inovativan proizvod na tržištu. Gledajući drugu perspektivu upotrebe mobitela, mogu zaključiti kako se pripadnici generacije Z ne koriste mobitelom i internetom samo za kreiranje inovativnog proizvoda nego i za promociju vlastitog proizvoda, što je danas ključno. Zbog velikog znanja u tehnologiji pripadnici generacije Z pronalaze nove ideje i načine grafičke obrade proizvoda te pronalaze nove kanale i pristupe kupcima. Također je bitno naglasiti da upravo briga za okoliš i svakodnevno pitanje o načinu zbrinjavanja otpada otvara nove mogućnosti kod generacije Z, koja u velikoj mjeri kreira svoje poslovne ideje vodeći se politikom kružne ekonomije, koja može rezultirati poslovnim uspjehom.

PRILAGODBA SUSTAVA
Gledajući širu sliku, nije li generacija Z, o kojoj pišete (a koja se nadovezuje, recimo tako, na generaciju Y - milenijalci), ipak još premlada i premalo iskusna da bi, za sada, igrala važniju ulogu u razvoju poduzetništva općenito...? Naime, koliko vidim u nekim komentarima, generaciju Z smatra se ranjivom, previše vezanom uz tehnologiju, premda ona najviše prihvaća različitosti... Vaš komentar na sve to?

- Glavni cilj poduzetništva je stvoriti nove vrijednosti pokretanjem i razvojem novih poduzeća, zapošljavanjem, razvojem inovacija, ulaganjem i širenjem na nova tržišta, stvaranjem novih proizvoda, novih tehnologija i tehnoloških rješenja. Kako su inovacije i poduzetništvo blisko povezani te su temelj razvoja napredne ekonomije u kojoj obiluje konkurencija, smatram da su pripadnici generacije Z zapravo poduzetnici koji su odrasli uz mobitele i suvremenu tehnologiju te kao takvi posjeduju novu dimenziju inovativnosti, ne samo u tehnološkom smislu nego i u smislu kreiranja nove poslovne ideje. Trenutno, generacija Z možda i ne igra važniju ulogu u razvoju poduzetništva, ali svakako ju očekuje budućnost ključnih igrača i generacije koja potiče inovativnost i kreativnost na tržištu te ono bitno - prilagodljivost tržištu.

U odnosu prema svijetu, kakvo je stanje s potencijalima, znanjem i mogućnostima generacije Z u Hrvatskoj? Koliko su mladi u RH zbilja zainteresirani za poduzetništvo, za razvoj i napredak u širem poslovnom i ekonomskom smislu...? Koliko vidimo, pozitivnih primjera u RH ima...

- Ono što je evidentno jest da velika većina pripadnika generacije Z želi osnovati vlastito poduzeće. To potvrđuje i sekundarno istraživanje, koje pokazuje pozitivan trend rasta poduzetnika u Republici Hrvatskoj. Drugim riječima, gospodarstvo će se temeljiti na većem broju manjih poduzeća, ali će ponuda proizvoda biti jedinstvena, uz velik broj inovativnih proizvoda. Velik broj istraživanja pokazuje da su to u pravilu IT proizvodi različitih djelatnosti i industrija. HAMAG-BICRO navodi da su to proizvodi medicinske robotike, dronovi, električni automobili, ekoambalaža, ekološka energetska opskrba marina, aplikacije za internetske transakcije, robotika i mnogi drugi inovativni proizvodi. Naglasila bih da je poduzetništvo jedno od ključnih kompetencija svake osobe, zato je potrebno u svim sferama obrazovanja ulagati velike napore u poticanje kritičkog promišljanja svake osobe, jer upravo iz njih proizlaze poduzetničke ideje. U Republici Hrvatskoj postoji pozitivan trend rasta broja poduzetnika i zbog toga bi država trebala ulagati veća financijska sredstva kako bi opstali na tržištu unatoč globalnoj konkurenciji, jer se hrvatsko gospodarstvo temelji na malim i srednjim poduzetnicima. Republika Hrvatska trebala bi biti usmjerena na prihvaćanje poduzetništva kao društvene, nacionalne, gospodarske i odgojno-obrazovne vrijednosti te tomu prilagoditi sustav u cjelini.

S obzirom na dobivene rezultate, generacija Z uistinu bi mogla biti nova generacija poduzetnika jer pripadnici te generacije posjeduju inovativne ideje i uz informatičku pismenost mogu kreirati proizvode i usluge jedinstvene na tržištu u tehnološkom smislu, ali mogu kreirati i proizvode koji će biti drukčiji od dosadašnjih po dizajnu ili po načinu prezentiranja. Time bi se pripadnici drugih generacija trebali prilagođavati njima, jer je generacija Z generacija budućnosti koja teži stvaranju nove, moderne ekonomije.

Darko Jerković
Generaciju Z očekuje budućnost ključnih igrača i generacije koja potiče inovativnost i kreativnost na tržištu te ono bitno - prilagodljivost tržištu.
Pripadnici generacije Z ne koriste se mobitelom i internetom samo za kreiranje inovativnog proizvoda nego i za promociju vlastitog proizvoda, što je ključno...
Možda ste propustili...

BERNARDA CECELJA NAJUSPJEŠNIJA HRVATSKA PODUZETNICA U 2020. GODINI

Krizna vremena traže kreativna i inovativna rješenja

VELEPOSLANIKOV IZBOR: ROMAN "MAGNETNO BRDO"

Prošlost nas definira i kad to ne želimo priznati

Najčitanije iz rubrike