Osijek
TRAMVAJ ZVAN ČEŽNJA

Osječani tužni zbog vijesti da će “treska” iz 1982. u rezalište
Objavljeno 21. travnja, 2021.
Iz GPP-a poručuju da tramvaj neće biti izrezan, nego se s njega skidaju dijelovi koji će se koristiti za održavanje vozila

Zanimljiva se rasprava razvila u ponedjeljak na Facebook stranici "Tramvaj - Osijek" koja okuplja zaljubljenike u jedan od najprepoznatljivijih simbola grada na Dravi - osječki tramvaj, koji je s nama, kako ističu administratori te stranice, od daleke 1884. godine.

Osječane, a i sve druge koji s posebnim entuzijazmom gledaju na to prijevozno sredstvo kojim se u Hrvatskoj može podičiti još jedino Zagreb, zabrinula je informacija da će tramvaj garažnog broja 8225 biti izrezan te tako zauvijek uništen, iako je riječ o svojevrsnom kulturnom dobru koje bi kao takvo trebalo imati mjesta u kakvom tehničkom muzeju, ili biti sačuvano na neki drugi prihvatljiv način.

Vozi od 1982.
"Postavljaju se brojna pitanja na koja mi nemamo odgovor. Jedino znamo da je to žalosno. Tramvaj 8225 stigao je u Osijek 1982. godine, i vozio je gradom sve do 2009./10. Od tada stoji uz remizu na vanjskom kolosijeku. Njegova prikolica izrezana je davnih dana, kao i sve prikolice koje je GPP imao.

"Početkom 2018. u medijima se pojavila priča o planu muzeja na području današnje remize, i tada smo se ponadali kako će 8225 biti obnovljen. Smatrali smo kako ta ideja nije loša. Odlukom da se tramvaj 8225 izreže priča o muzeju pada u vodu. U drugim gradovima takvi se tramvaji obnavljaju. Neki u vozno stanje za turističke svrhe, a neki samo za muzej. Osijek se odlučio na rezanje. Slažemo se da gradu, uz sve ostale probleme, ovaj tramvaj nije prioritet. No, potrebno je uzeti u obzir da je osječki tramvaj prvi hrvatski tramvaj te da ima povijest dugu 136 godina, i zbog toga je žalosno što je došlo do ovoga. Postoje i ranije slične priče. Stari tramvaj broj 8, iz 1926., ne vozi godinama, nije bilo interesa ni da se od Zagreba otkupi tramvaj TMK101 koji su šezdesetih vozili Osijekom. Evo, i sada jedan dobar dio povijesti odlazi", stoji u objavi administratora Facebook grupe "Tramvaj - Osijek".

Mnogi su izrazili žaljenje nakon ove objave, ističući kako su u nekim drugim gradovima stari tramvaji turistička atrakcija.

"Bit će velika šteta otpisati ovakva tramvajska kola koja jedino još grad Osijek ima u svojoj tramvajskoj floti. Svi gradovi, posebice u Češkoj, Slovačkoj, Austriji i Njemačkoj, čuvaju svoju starinu kako bi pokazali budućim generacijama kakva su vozila nekoć prometovala", istaknuo je jedan zaljubljenik u tramvaje i starinu.

Odgovor GPP-a
U raspravu se uključio i GPP-a, tvrtka u čijim je rukama sudbina tramvaja 8225, koji je jedan sudionik rasprave, aludirajući na poznati kazališni komad Tennesseeja Williamsa, nazvao Tramvaj zvan čežnja.

"Tramvaj garažnog broja 8225, odnosno kolni ormar, neće biti izrezan, nego se samo s njega skidaju rezervni dijelovi koji će se obnoviti i onda koristiti za održavanje postojećih 17 vozila T3RPVO. Također će se poskidati i ukloniti svi dijelovi koji su uništeni, ili pokvareni tijekom vremena. Radnici GPP-a vrijedno rade na održavanju postojećeg tramvajskog voznog parka koji nije jedan od novijih te upravo zbog toga koriste sve što im je na raspolaganju kako bi preostala vozila javnog prijevoza bila što sigurnija i ugodnija za vožnju. Važno je za reći da su GPP i njegovi radnici prvi koji bi željeli restaurirati i sačuvati po jedan primjerak od svakog modela tramvaja koji je prometovao u našem gradu, no to je dugotrajan i iznimno skup posao. Primjer za to je i tramvaj br. 8, iz 1926. godine, za koji je GPP tražio i dobio status pokretnog kulturnog dobra. Na taj smo način namjeravali doći do dodatnih sredstava potrebnih za obnovu istog. No, na žalost, naše višegodišnje prijave na natječaje Ministarstva kulture nisu prihvaćene, baš kao ni one koje smo uputili na natječaje koje je objavljivala Hrvatska turistička zajednica", poručili su s Facebook profila Gradskog prijevoza putnika.

Ivan Alilović
REMIZA NEMA DOVOLJAN KAPACITET
Iz GPP-a dodaju da je najveći problem za čuvanje starih vozila, kao i dovoz neprežaljenog tramvaja TMK101 iz Zagreba, sadašnja remiza koja nema dovoljno kapaciteta za smještaj postojećeg voznog parka i vozila koja bi trebalo čuvati, a najveći neprijatelj tih vozila vremenske su neprilike kojima su izloženi upravo zato što ne mogu biti garažirani. Kako će se ova situacija rasplesti ostaje vidjeti. Svakako ćemo pratiti situaciju, nadajući se da dio identiteta grada Osijeka neće zauvijek otići u povijest u rezalištu, nego će dobiti ulogu koja bi zadovoljila sve koji drže do kulturne baštine grada Osijeka i činjenice da su tramvaji njezin neizostavan dio.
PRAVA ŠTETA!
“Bit će velika šteta otpisati ovakva tramvajska kola koja jedino još grad Osijek ima u svojoj tramvajskoj floti. Svi gradovi, posebice u Češkoj, Slovačkoj, Austriji i Njemačkoj, čuvaju svoju starinu kako bi pokazali kakva su vozila nekoć prometovala”, kaže zaljubljenik u tramvaje.
Tramvaj 8225 vozio je gradskim ulicama od 1982. do 2010. godine, od kada stoji na vanjskom kolosijeku
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

OSJEČKI RODITELJI DOBILI PODRŠKU PRAVOBRANITELJICE ZA DJECU:

Neprihvatljivo je da se djeci roditelja koji nisu zaposleni onemogućuju upisi u vrtiće

2

NOVI PROSTORI ZA MLADE U RIZIKU

„Legosi u centru”

3

RADIĆ RAZUMIJE PROBLEME JOSIPOVČANA

Kružni tok, rekonstrukcija dvorane i oborinske vode