Osijek
UČITELJI OŠ FRANA KRSTE FRANKOPANA NA ISLANDU

Mali Islanđani od svoje 6. godine imaju domaćinstvo
Objavljeno 7. svibnja, 2024.
Učenici su u školama samo u čarapama, a baš svaki odmor provode vani
Često govorimo kako su školski sustavi drugih zemalja, posebice europskih, bolji od našeg. Je li to doista tako, možemo li od drugih nešto naučiti i preuzeti? Ili su školski sustavi prilagođeni specifičnim potrebama, kulturološkim obrascima i potrebama društva u kojem funkcioniraju?

Odgovore na ta pitanja doznali smo u razgovoru s Vlatkom Benki-Brkić, učiteljicom razredne nastave iz Osnovne škole Frana Krste Frankopana. Ona nam se pohvalila da je nedavno sa svojim kolegama posjetila daleki Island i upoznala školski sustav te nordijske zemlje.

- Od ove školske godine OŠ Frana Krste Frankopana Osijek uključena je u Erasmus+ projekt "Volim sudjelovati, mogu odlučivati", projekt koji je počeo 2023. u svibnju, a završava u listopadu 2024. Osnovni cilj projekta je aktivno uključivanje učenika u rad škole. U sklopu projekta ostvarena je suradnja sa JVIZ II. osnovnom školom u Rogaškoj Slatini u Sloveniji. U listopadu prošle godine naši učenici 7. razreda koji su bili uključeni u izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj bili su na njihovoj nastavi i družili se s vršnjacima u slobodno vrijeme - kaže učiteljica Benki-Brkić.

Zahvaljujući sredstvima Europske unije učitelji OŠ Frana Krste Frankopana imali su priliku pohađati razne tečajeve za usavršavanje diljem Europe, usmjerene na ostvarivanje glavnog cilja projekta. Jedan od oblika uključenosti u navedeni projekt bio je i takozvani job shadowing, tj. promatranje školskih uređenja i praćenje dobre prakse izvan Hrvatske. Peteročlana ekipa iz "Frankopana" za job shadowing odabrala je daleki Island, tako da su, jedan tjedan u travnju ravnatelj škole Antun Ptičar, koordinatorica Erasmus+ projekta u školi Sandra Marijanović, psihologinja Jadranka Oberman-Sebenji, profesorica geografije Ines Janevski i učiteljica razredne nastave Vlatka Benki-Brkić proveli u islandskim školama.

- Bilo je nadasve zanimljivo iskustvo susresti se sa školskim sustavom koji je posve različit od našega. Ono što ga čini posebno različitim jest usmjerenost na razvijanje vještina, a ne na usvajanje činjeničnih znanja. Neobično je bilo vidjeti kako su učenici u školama samo u čarapama i kako svaki odmor provode vani, iako je osjet temperature u vrijeme našeg posjeta bio gotovo -10 celzija. Posebno nas je očaralo i oduševilo to što učenici od 1. razreda (dakle, djeca od šese godina) imaju satove domaćinstva i ručnih vještina, na kojima se služe štednjacima, pećnicama, noževima, pilama i drugim alatima - opisuje učiteljica Benki-Brkić.

Dodaje još da školsko zvono označava samo početak radnoga dana, a učitelji nadalje sami organiziraju aktivnosti u vremenu kako im odgovara. Predavački oblik nastave posve je zamijenjen nastavom u kojoj je učitelj motivator i koordinator, te su tom načinu rada prilagođene i učionice. Također, cijeli odgojno-obrazovni sustav čvrsto je vertikalno povezan, tako da je prelazak iz vrtića u školu jednostavan i lak i djeci i roditeljima.

- Uz službeni dio bilo je vremena i za obilazak ljepota ove neobične "zemlje vatre i leda". Vidjeli smo gejzir Strokkur, koji izbacuje vodu 25 m u zrak, divne slapove, termalna vrela i obišli tamošnji nacionalni park. Posjetili smo i Blue Lagoon, kupalište s ljekovitom toplom vodom svjetloplave boje, za koje se voda crpi iz dubine od 2000 m. Ono se nalazi u blizini vulkana, koji je erumpirao prije nekoliko tjedana, te smo imali priliku vidjeti posve crna "polja" ugasle lave - ističe sugovornica.

Nakon Islanda ideja je mnogo, inspiracije ne nedostaje, te se peteročlana ekipa iz "Frankopana" koja je posjetila Island nada da će se dijelovi viđenoga moći implementirati i u nastavu njihove škole već od sljedeće školske godine.

Vesna Latinović
Možda ste propustili...