Datum objave: 26. travnja, 2017.
U berlinskoj podzemnoj željeznici putnici koji ne stignu doručkovati grizu
debele crvene paprike ili mrkve. Zdravo se hrane. U Londonu ili Hong Kongu
putnici čačkaju po mobitelima ili guraju krupne slušalice što dublje u sitne uši
kako bi što bolje čuli omiljene pjesme. Vole glazbu. U Budimpešti je prilično
bučno, na Deak Ferenc ter stanici jedu se krafne i svi nešto klafraju na
izuzetno melodičnom i simpatičnom mađarskom jeziku. Bez slatkog se ne može. U
Moskvi su pak svi ozbiljni, nitko riječ da bi izustio. Strogi putnici čitaju
knjige na svojim tabletima ili dnevne novine koje se dijele na ulazima tik uz
policijsku kontrolu. Nitko ništa ne jede i ne pije, a u vagonima je čisto kao u
nekom medicinskom laboratoriju. Metro je duša svakog velikog grada i u svakom
tom gradu vladaju drukčiji običaji. A posebno zadivljuje njegova konzerviranost.
Kada uđete u metro - baš kao da ste ušli u konzervu i u zatvoreni krug
prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Imate vremena razmisliti o svojim
postupcima i budućnosti ili smisliti vraški plan o novoj ljubavi ili poslu.
Pritom vas u većini podzemnih željeznica mobiteli neće uznemiravati jer tamo
uglavnom ne dopiru mobilni signali. Ima u tome i neke čežnje.
Labirint tračnica
Dok u Hrvatskoj muku mučimo s arhivskim vlakovima i ukidanjem autobusnih
linija, svijet vrtoglavo juri naprijed. Udaljenosti su u Japanu odavno postale
"kraće", a ispod velikih gradova niču novi gradovi - labirinti bezbrojnih
tračnica i podzemne željeznice kojima se dnevno prevozi i po nekoliko milijuna
ljudi. Da, baš onoliko koliko Hrvatska ima stanovnika?! I svijet je sada postao
brži i bliži, osim kod nas. Teško je govoriti o brzini i suvremenosti kada se od
Rijeke do Pule vlakom jezdi sedam, od Osijeka do Zagreba oko pet sati?! Kada se
Japanci voze našim vlakovima, redovito žive u uvjerenje da je u cijenu karte
uključena i cijena za muzejsku vožnju arhivskim vlakom kakvi su njihovim prugama
ikad ili nikad vozili još u davnini prošlog vijeka. Oni naši čitatelji koji su
posjetili Pariz, Budimpeštu, New York ili London dobro znaju kako metro štedi i
vrijeme i novac i prava je šteta što ga nemamo u Zagrebu i vjerojatno nikada
nećemo imati. Moj prvi susret s metroom dogodio se u Budimpešti i tada sam
pomislio da je izuzetno složen. Vožnja je bila jeftina, samo nekoliko forinti, a
kako bih ga bolje proučio, uzeo sam si dovoljno vremena da se nekoliko puta
provozam od početne do krajnje stanice sve tri tadašnje linije. Budimpeštanski
metro, nama najbliži, sada ipak ima četiri linije i nedavno je moderniziran,
iako se oni isti stari vagoni i dalje tresu najstarijom žutom linijom koja
podsjeća na doba 1890-ih s klupama, parketom, drvenim prozorima i drevnom
rasvjetom. Pravi je to muzej sa slikama, a od 2002. se nalazi i na popisu
svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a. Već spomenuti londonski metro ima 274
stanice te 408 kilometara aktivnih linija i sam grad je podijeljen na šest zona.
Sve linije osim East London ulaze u najuži centar grada, a ako ste bili u
Londonu, onda se sjećate da i nije baš jeftin za naš standard.
8 milijuna putnika
Jednu od najljepših podzemnih željeznica na svijetu ima Moskva - moskovski
metro imena V.I. Lenjina. Svaka je stanica pravi mali muzej i postoje
organizirane ture kojima turisti npr. cijeli dan provedu ispod zemlje i
proučavaju ljepote iz davnih dana SSSR-a. I ne samo to. Gotovo svake godine
nikne nekoliko novih i zanimljivih linija koje su građene u suvremenom stilu, a
odnedavno su na nekim linijama osvanule i naljepnice u vagonima s engleskim
imenima stanica. Prosječno se moskovskim metroom preveze osam milijuna putnika,
a ima 12 linija i dvjestotinjak stanica. Otvoren je od 5.35 ujutro do 1.15 noću
i jednom poništena karta (nekada je bio žeton) vrijedi do izlaska iz stanice
metroa. To praktički znači da se za šest kuna (toliko košta cijena jedne karte)
možete voziti cijeli dan i proučavati socrealističke skulpture i slikarije
Arbatske, Majakovske i drugih stanica.
Puno je podzemnih željeznica, a mjesta u novinama malo. Prije odlaska u neki
novi grad potrebno je dobro proučiti njegov javni prijevoz kako biste uštedjeli
i vrijeme i novac. Ako na aerodrom stižete u gluho doba noći, pokatkad morate
investirati u taksi jer javni prijevoz više ne radi. A kad jednom sjednete u
metro "konzervu", opustite se i odlutajte - ne samo mislima. Namjerno promašite
stanicu i istražite nepoznati dio grada. Sve je to dio igre koja se zove
putovanje.