Kolumne
Potrošač u pravu Piše: Dunja Maletić
Internetska kupnja nije bauk kad znate pravila
Datum objave: 31. svibnja, 2023.

Udoban naslonjač, najdraža pidžama i šalica friško skuhane kave - pa shopping može započeti - a i savjest je nekako mirnija kad kliknem, nego kad vadim novčanik na blagajni dućana. Ovo je rečenica kojom hrvatski potrošači slikovito opisuju svoje iskustvo internetske kupnje, prateći uzlazni europski trend, s obzirom na to da 44 % korisnika interneta u Hrvatskoj kupuje online. Najviše naručujemo modne artikle, ulaznice, telekomunikacijske usluge, kozmetiku, filmove i glazbu, namještaj i dekoracije za dom, potrošačku elektroniku i kućanske aparate. Najmanje se odlučujemo za namirnice iz supermarketa, igračke i opremu za bebe.



Pa ipak, u razgovoru s potrošačima još primjećujem određenu skepsu u odnosu na internetsku kupnju, čak i među onima koji su ju već koristili. Čini mi se da su kupci skloniji proizvod uzeti u ruke, opipati ga, posavjetovati se s prodavačem, isprobati ga i ne gnjaviti se s naknadnim vraćanjem robe koja im ne odgovara. Šopingholičarke tvrde da uživaju u cijelom tom ritualu odlaska u trgovine, prebiranja po policama i šetanja s vrećicama u rukama, nalik legendarnoj sceni iz filma "Zgodna žena" kad Julia Roberts, odjevena u bijelu haljinu i s damskim šeširom na glavi, šeta po Rodeo Driveu, praćena prepoznatljivim taktovima Roya Orbisona.

Ja volim oboje. Prodavaonice imaju svoje prednosti jer neposredno vidiš što kupuješ, ne čekaš i ne plaćaš dostavu te najčešće nećeš morati trošiti dragocjeno vrijeme na povrat robe. Lijepo je ušetati, odabrati, kupiti, pa potom sjesti u omiljenu kavanu, uživajući u tom neopisivom osjećaju zadovoljstva. U drugu ruku, činjenica je da ponuda ovdašnjih prodavaonica baš i nije sjajna. Točnije, katastrofalna je. Pogotovo ako ste zafrknut kupac poput mene - uvijek imam jasnu predodžbu što tražim i ne odustajem dok to ne pronađem. Tada se odlazak u prodavaonice pretvara u mučnu potragu koja već unaprijed znači izgubljenu bitku.

E, tu dolazi na red internet! Suprug i ja lani smo se uselili u naš novi dom, čemu je prethodila kompletna nabava svega onoga što prazan prostor među zidovima pretvara u idilično mjesto za život. Moj je ukus, najblaže rečeno, nesvakidašnji, a nesvakidašnje u našem podneblju baš i ne prolazi, što, dakako, prati posve svakidašnja trgovačka ponuda, lišena mašte i inovativnosti. Posljedica? Sve, baš sve smo naručili putem interneta: od escajga i posuđa, preko rasvjete, tapeta, kućnog tekstila, ormara, sanitarija i svih kućanskih aparata, pa do ljuljačke za odmor s kraja svijeta, stolova i stolica, garniture za dnevni boravak i bračnog kreveta. Sve. Čak smo i majstore pronašli putem odličnih internetskih preporuka.

Tko god ovo čuje, čudom se čudi. Pa kako? Pa zašto? Pa otkud vam živaca? Pa zar se niste bojali unaprijed dati svoj novac bez da sve to vidite uživo? Pa što biste da su vam podvalili mačka u vreći? Nismo se bojali jer odgovor na sva ova pitanja krije se u nekoliko pravila kojih smo se pridržavali:

1) PRODAVATELJ MORA BITI TRGOVAC: Prije svake kupnje provjerite je li prodavatelj trgovac, odnosno registrirani poslovni subjekt, a podaci o tome moraju se nalaziti na njegovoj internetskoj stranici. Tek tada vas štiti Zakon o zaštiti potrošača čije se odredbe ne primjenjuju (niti je nadležna tržišna inspekcija), ako proizvod kupite od fizičke osobe koja nije trgovačko društvo ili obrt, a prodaje na crno putem nekog oglasnika, društvene mreže ili sklepane internetske stranice. Obrte i trgovačka društva možete provjeriti u obrtnom ili sudskom registru.

2) SJEDIŠTE TRGOVCA: Čak i kad jest u pitanju trgovac, ako mu je sjedište, primjerice, na Dalekom istoku, neće se primjenjivati europska pravna regulativa (s kojom je usklađen i naš Zakon o zaštiti potrošača), pa pazite da kupujete s velikih, provjerenih platformi koje nude sigurno plaćanje i vlastitu zaštitu kupaca, u slučaju spora s trgovcem. Ako je sjedište trgovca izvan Hrvatske, ali unutar Europske unije, u Norveškoj, Ujedinjenom Kraljevstvu ili Islandu, možete se za pomoć obratiti Europskom potrošačkom centru Hrvatska.

3) POVRAT PROIZVODA: Ne sviđa vam se naručena roba? Nema problema. Svaki proizvod kupljen od trgovca sa sjedištem unutar Europske unije možete bez objašnjenja vratiti u roku od 14 dana, uz pisani jednostrani raskid ugovora, a u daljnjem roku od 14 dana trgovac vam mora vratiti cjelokupni plaćeni iznos. Zakon predviđa određene izuzetke, pa tako ne možete vratiti proizvod izrađen po specifikaciji potrošača, lako pokvarljivu robu, ili onu kojoj brzo istječe rok uporabe, kao ni zapečaćene artikle koji zbog zdravstvenih ili higijenskih razloga nisu pogodni za vraćanje, ako su bili otpečaćeni nakon dostave.

4) TROŠAK POVRATA: Dužni ste snositi samo izravne troškove povrata robe, osim ako je trgovac pristao snositi te troškove, ili ako je propustio obavijestiti vas o tome da je dužan snositi te troškove. Istinabog, lako se moglo dogoditi da nam onaj bračni krevet ili garnitura za dnevni boravak ne budu udobni, ali zato smo prethodno dobro proučili opće uvjete poslovanja trgovca u kojima piše da trošak povrata snosi trgovac, pa je naša kupnja utoliko bila bezbrižna. Srećom, nismo ih morali vraćati jer u cijelosti su ispunili naša očekivanja.

5) RECENZIJE: Ovo je pravilo ujedno i najmukotrpnije jer podrazumijeva sate, i sate, i sate iščitavanja recenzija za svaki od naručenih proizvoda, kao i recenzija vjerodostojnosti svih tih web-shopova koji ih prodaju. Zamorno, iscrpljujuće, katkad i monotono, ali, vjerujte, isplatila se svaka sekunda gledanja u ekran. Rezultat? Beskrajno veći izbor proizvoda iz cijeloga svijeta, pri čemu su mnogi bili povoljniji od istih tih proizvoda na policama dućana. Kvaliteta besprijekorna, a svaka je kupnja prošla glatko, bez ikakvih problema. Imali smo, doduše, dvije manje reklamacije koje su trgovci riješili krajnje profesionalno i u rekordnom roku (brže nego u mnogim "opipljivim" prodavaonicama), oduševivši nas svojom susretljivošću (osobito jedan nizozemski web-shop).

Sve u svemu, kupnja preko interneta uistinu nije bauk od kojega treba zazirati, kupuješ li razumno, strpljivo i informirano. Štoviše, štedi vrijeme i novac, dok ti na dlan stavlja golemo svjetsko tržište. A i dobar je osjećaj kad iščekuješ da ti pozvoni dostavljač, pa ushićeno odmotavaš pošiljku koja ti dođe kao poklon sebi od sebe, nije li?