Datum objave: 25. siječnja, 2022.
Život je sam po sebi izazov. I dobro da jest. Taj neprestani efekt
iznenađenja čini ga uzbudljivim, nalik kakvom tvrdokoričnom page-turneru, toliko
napetom da ne možeš dočekati vidjeti što te čeka na idućoj stranici. Katkad je
manje, a katkad više izazovan. Katkad je izazov ugodan, a katkad bismo od njega
pobjegli onako kako Ptica Trkačica bježi od Kojota. U zadnje vrijeme
čovječanstvo se suočava s prilično velikim i ne odviše ugodnim izazovima.
Pandemija, klimatske promjene, podivljale cijene energenata, ma doslovce svega
što svjetsko tržište nudi na svojim šarenim policama. I u toj priči nikome nije
lako. Posebice običnim građanima s običnim, nerijetko ispodprosječnim primanjima
kojima nije dovoljan izazov puki život, nego i svaki novi mjesec u kojem moraju
razmišljati kako ga ne završiti u (novom) minusu.
Razumljivi su to razlozi zbog kojih mi posljednjih tjedana novinari
postavljaju uvijek isto pitanje koje neizrecivo žalosti, otkrivajući svu
surovost trenutačne stvarnosti: kako da prosječan potrošač uštedi na hrani?
Budući da nisam ni ekonomski, ni gastronomski, ni nutricionistički stručnjak, a
bome ni kao pravnica još nisam naletjela na nešto što bi se zvalo “Zakon o
racionalnom življenju”, moram reći da nije nimalo zahvalno upuštati se u
savjetovanje o tome što i gdje da ljudi kupuju, kako da raspolažu svojim
budžetom i čega da se odreknu. A tu je i jedno protuslovlje, nedavni podatak da
prosječno hrvatsko kućanstvo tjedno baci tri kilograma hrane!
Svatko od nas je individua sa svojim specifičnim odgojem, životnim
navikama, htijenjima, problemima i svakodnevicom u kojoj, volim vjerovati, živi
najbolje što zna. I tu dolazimo do ključnog: znanje. Hrvatskim potrošačima bolno
nedostaje znanje. O njihovim pravima, ali i obvezama. O osnovnim definicijama i
obilježjima proizvoda i usluga koje im tržište nudi. I, na koncu, o
(ne)poželjnim ponašanjima na tom tržištu, sve kako bi kao kupci maksimalno
zaštitili svoje zdravlje, novčanik i svoje dostojanstvo. Toga ljudima fali, a
nedostaje im jer ih nitko o tome ne educira. Životna škola nije dovoljna,
građane treba cjeloživotno učiti kako da budu mudri i odgovorni potrošači, jer
tržište se rapidno mijenja, pa treba znati ići s njim ukorak.
Kako uštedjeti na hrani? Osim onog uobičajenog ne-idi-gladan-u-kupnju
savjeta, izdvojit ću temeljne smjernice koje dugoročno uistinu mogu dovesti do
značajnih ušteda, ako ih se jedno kućanstvo iole pridržava:
1) IZBJEGAVAJTE VELIKE MJESEČNE KUPNJE - kupnja napamet velikih
količina namirnica “da se nađu u kući” nerijetko dovodi do toga da se namirnice
ne iskoriste, istekne im rok i završe u smeću. Bolje je češće kupovati manje
količine koje će se iskoristiti.
2) ZAMRZAVAJTE - ako već preferirate kupovinu na veliko, nastojte da
to budu namirnice koje se mogu duže vrijeme čuvati u zamrzivaču, primjerice
meso, voće i povrće.
3) PLANIRAJTE OBROKE - sastavite popis jela koja ćete kuhati u idućem
tjednu, kao i popis sastojaka potrebnih za ta jela. Kupujući namirnice s popisa
izbjegavate ubacivati u košaricu suvišne proizvode koji vam realno nisu
potrebni.
4) JEDITE DOMAĆE - i vrapci na grani znaju da, osim što je izuzetno
nezdravo, svakodnevno se hraniti iz škarnicla lokalne pekarnice, mikrovalne u
kojoj si podgrijao prepakirano gotovo jelo, ili iz ruksaka dostavljača nekog od
gradskih restorana, višestruko je skuplje od pripreme obroka kod kuće. Istina je
da kućna priprema zahtijeva trud i uloženo vrijeme, ali sve što je za nas dobro
zahtijeva trud i uloženo vrijeme. Odluka je na vama.
5) SMANJITE KOLIČINU - drugu krajnost čine oni koji nakuhavaju goleme
količine hrane koju potom bacaju. Ljudi iz ovog podneblja vole da na stolu
ničega ne nedostaje, osobito kad primaju goste. Lijepo je to, ali nije lijep
podatak koliko se kilograma hrane baca nakon različitih proslava, blagdana, pa
čak i nakon običnih nedjeljnih ručkova.
6) PRATITE AKCIJSKE PRODAJE - u jednu ruku, prateći akcije uistinu
možete postići značajne uštede. S druge strane, mnogi potrošači nakupuju
prevelike količine proizvoda samo zato što je na akciji, ne uspiju sve
potrošiti, bace ga i na koncu na njega potroše i više nego kad je kupljen po
redovnoj cijeni u uobičajenoj količini.
7) SKUPLJE NIJE NUŽNO KVALITETNIJE - godinama se baveći savjetovanjem
potrošača, svjedočila sam skupim proizvodima uglednih proizvođača sa sramotnim
manjkavostima opasnim i za samo zdravlje. Ljudi su skloni lojalnosti određenom
proizvođaču. Nema u tome ništa loše, sve dok se ne postavi pitanje uštede. Onaj
tko želi poštedjeti svoju karticu suvišnih troškova, trebao bi znati da se i po
nižoj cijeni mogu pronaći jednako dobri, katkad i bolji proizvodi; da skuplje
nije nužno i zdravije, što ovdašnji ljudi nerijetko vjeruju; kao i da ime,
upečatljiva reklama i dopadljiva ambalaža ne jamče uvijek kvalitetu (koju za
manje novaca mogu pronaći i u proizvodu, primjerice, neke robne marke).
8) ČITAJTE DEKLARACIJE I SITNA SLOVA - obratite pozornost na ono što
kupujete, dajte si vremena, uspoređujte cijenu za jedinicu mjere. Osvrnite se na
oznake “upotrijebiti do” i “najbolje upotrijebiti do”. Prva znači da se hrana ne
smije konzumirati nakon istaknutog datuma. Druga znači da smije, ali može imati
neka izmijenjena svojstva. Pa ako je “najbolje upotrijebiti do” rok istekao,
možda je hrana i dalje pogodna za jelo.
9) IGRAJTE SE U KUHINJI - višak hrane ne bacajte, nego ga iskoristite
za neko novo, maštovito jelo.