Datum objave: 8. lipnja, 2021.
Već duže vrijeme internetom kruži fotografija kumice s placa koja prodaje
domaći krumpir, luk i grincajg za nedjeljnu juhu i gospođe koja, birajući povrće
za svoju trpezu, priupita za cijenu, a kumica joj kratko dobaci: "Inbox!"
Riječ je o parodiji na trgovce koji bi se bavili online prodajom, ali
kupcima ne bi rekli cijenu. Koje li drskosti, zanimati se za cijenu! To je,
otprilike, kao da zakoračite u prodavaonicu gdje ni uz jedan proizvod nema
istaknute cijene pa ste za svaki tetrapak mlijeka koji uzmete u ruke ili svaku
vrećicu tjestenine koju okrznete pogledom prisiljeni prodavača naganjati među
policama kako biste saznali koliko što košta i donijeli odluku hoćete li to
ubaciti u svoju košaricu.
Pritom vas prodavač onako znalački odšacuje,
nastojeći nabrzinu procijeniti kolika vam je platna moć, pa sukladno tome
odlučiti o cijeni. Pri čemu, mala digresija, volim naglasiti jednu zanimljivost:
trgovci mi se žale da "s prstima u pekmezu" najčešće zateknu pojedince za koje
na prvu uopće ne biste rekli da imaju potrebu baviti se sitnim lopovlukom jer
izgledom djeluju uglađeno, a ponašanjem čak i odviše fino. Tako da izgled
nerijetko vara. Možda će neka dobrodržeća gospođa natapirane kose u stilu
"Čelične Lady" s niskom bisera oko vrata prije posegnuti za bocom laka za kosu
(kojim inače izdašno kroti natapirane vlasi) s obližnje police i kradomice ga
ubaciti u svoju lakiranu torbicu elegantno prebačenu preko zapešća nego što će
"maznuti" bocu piva neki mladić duge kose u crnoj majici na kojoj je aplicirana
naslovnica fenomenalnog albuma rock-sastava AC/DC "Back in Black", a kojeg
malograđansko društvo već poslovično strijelja pogledom, pretpostavljajući kako
je jamačno riječ o nekakvom delinkventu.
Kako god, Zakon o zaštiti
potrošača propisuje da trgovac mora jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti iznos
maloprodajne cijene koje se mora pridržavati te ujedno zabranjuje nepoštenu
poslovnu praksu u koju pripada i tzv. zavaravajuće propuštanje koje navodi
potrošača da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio. Ovim se odredbama
štiti potrošača koji ima pravo prije kupnje biti informiran i o svojstvima
proizvoda i o njegovoj cijeni.
Skrivanje cijene mač je s dvije oštrice.
Dio kupaca (među koje pripadam i ja) nonšalantnim će se klikom udaljiti sa
stranice tog trgovca i kune ostaviti onome tko ne prodaje s figom u džepu, a da
ne moraju gubiti svoje vrijeme i praktički ga moliti da im nešto
proda.
Drugi, pak, dio kupaca učinit će upravo ono što trgovac i želi:
javiti mu se. Trgovac time u podsvijesti kupca postiže tri cilja. Prvo, čekajući
njegov odgovor, kupac stječe dojam da kupuje neku ekskluzivu oko koje se mora
potruditi i koja nije za svakoga. Drugo, trgovac ima dovoljno vremena smisliti
cijenu prema svojoj subjektivnoj ocjeni potencijalnog kupca i time ga oštetiti u
odnosu prema nekom drugom kupcu kojem bi moguće ista roba bila ponuđena po nižoj
cijeni. I treće, trgovac se uzda u psihološki učinak zbog kojega dio kupaca, kad
napokon sazna Njezino Veličanstvo Cijenu, iz pristojnosti neće odustati od
kupnje čak i ako im ta cijena baš i ne odgovara jer imat će dojam da se trgovac
"potrudio" oko njih, pa će im biti neugodno priopćiti mu da ipak nisu
zainteresirani. Nelojalnu konkurenciju, kao četvrtu stavku, da i ne
spominjem.
Dakle, uputi li vas tko na svoj inbox, imajte na umu navedene
manipulacije, ali i moguću, nimalo bezazlenu, zamku da uopće nije u pitanju
trgovac. Kako molim? Iduća kolumna donosi odgovor.