Datum objave: 11. svibnja, 2021.
Radnja britanske povijesne serije "Mr Selfridge“ smještena je u London s
početka dvadesetog stoljeća, a bavi se likom i djelom čovjeka po imenu Harry
Gordon Selfridge, osnivača londonske robne kuće "Selfridges" i svojedobno jednog
od najutjecajnijih maloprodajnih magnata Velike Britanije. Dinamični zapleti,
osebujni likovi te raskošna scenografija i kostimografija razlog su zašto seriju
spominjem svima koji ju dosad nisu pogledali, a ovoga su proljeća željni pitkog
televizijskog sadržaja.
Ali ne samo zato. Naime, manje je poznato da se u Europi upravo osebujni
gospodin Harry Selfridge smatra tvorcem uvriježene fraze "kupac je uvijek u
pravu“, a jednako su stajalište dijelili i njegovi suvremenci, švicarski
hotelijer César Ritz sa svojim poznatim sloganom "le client n‘a jamais tort"
(kupac nikada nije u krivu), kao i američki poduzetnik Marshall Field, osnivač
istoimene robne kuće u Chicagu čiji, pak, legendarni slogan glasi "give the lady
what she wants" (dajte gospođi ono što želi).
Što su time mislili?
Željni dobre reputacije, a time, dakako, i dobre zarade, ovi su promućurni
trgovci obučavali svoje osoblje da je kupac kralj koji prelaskom preko praga
njihove robne kuće zaslužuje isto takav kraljevski tretman. Počevši od ugođaja
samoga interijera i izložene robe, maštovitog marketinga preko profesionalnosti
usluge, odmjerenih manira, ljubaznosti u ophođenju pa sve do udovoljavanja
sitnim, a katkad i krupnim hirovima klijentele koja ondje ostavlja svoj novac.
Stisnutih zuba tolerirale bi se i povremene bahatosti, sve s ciljem da se kupac
ponovno vrati na istu adresu s obzirom na to da, u krajnjem slučaju, trgovac od
njega živi.
Što time nisu mislili? Svakako nisu smatrali opravdanim
ponašanje kupaca kojim se unedogled zloupotrebljava njihova težnja da im ugode,
osobito ako bi to značilo i očigledne financijske gubitke.
Bilo kako
bilo, fraza "kupac je uvijek u pravu" snažno je odjeknula u javnosti, osobito se
omilivši potrošačima diljem svijeta koji ni čitavo stoljeće kasnije od nje ne
odustaju. Ne odustaju ni mnogi ugledni trgovci kojima je i danas temeljna
vodilja u poslovanju, no koliko god simpatizirala potrošače, legalistica u meni
mora joj se usprotiviti: nije kupac uvijek u pravu, već ona strana koja postupa
pravedno, pridržavajući se svojih ovlasti i obveza uspostavljenih pravnim
normama. Dakako, ni sadržaj pravnih normi nije uvijek savršen, kao što nije
savršen ni čovjek sam. Bio potrošač ili trgovac.
"Jučer sam bila u
trgovini i suprugu kupila košulju, ispostavilo se da mu je tijesna, no
prodavačica odbija obaviti zamjenu ili povrat novca.“ Ovo je stvarna pritužba
gđe Vere, inačica jedne od najčešćih pritužbi revoltiranih potrošača, uvjerenih
da je prodavačica u krivu jer oni su, dakako, kao kupci uvijek u pravu. Nisu. A,
gle čuda, prodavačica jest, bar kad je riječ o poštovanju zakona. Zato valja
zapamtiti: ne postoji zakonska odredba koja nalaže trgovcu da mora pristati na
povrat novca ili zamjenu robe koju je kupac kupio u njegovoj poslovnici pa ju
potom vraća jer se predomislio (oko modela, veličine, boje, uopće namjere
kupovine), a roba pritom nema nikakav materijalni
nedostatak.
Zakonodavac je tu odluku prepustio dobrim (ili ne tako
dobrim) poslovnim običajima trgovca, upravo toj ranije spomenutoj promućurnosti
i težnji da udovolji zamolbi svojega kupca jer svaki je vrhunski trgovac
svjestan da je odnos s kupcima uvijek dvosmjerna ulica, stvar poštovanja i
povjerenja koje se gradi godinama te posljedične reputacije koja nema
cijenu.
Pri čemu dolazimo do dijela koji kupcima nije osobito mio, a
to je – njihova reputacija. Zapitaju li se ikada hrvatski potrošači kakvi su u
svojoj ulozi kupaca? Pridonose li i oni dobrobiti te dvosmjerne ulice s
trgovcima, a time i beneficijama koje iz nje proizlaze? S koliko se poštovanja
odnosimo prema trgovcima? Povisujemo li ton ili razgovaramo civilizirano?
Nastojimo li se "ogrepsti, dobiti mukte“? Zloupotrebljavamo li mogućnosti
zamjene i povrata novca?
Kad sam gospođi Veri rekla da prodavačica
formalno nema obvezu vratiti joj novac ili odobriti zamjenu košulje koja je
suprugu pretijesna jer košulja nema nikakav nedostatak, ona je mrtva hladna
ustvrdila: "U redu, prorezat ću košulju po šavu pa će imati nedostatak i morat
će mi ju zamijeniti ili vratiti novac.“ Malo je reći da ovakvo ponašanje smatram
krajnjom malograđanštinom lišenom elementarnog dostojanstva kakvo i ne zaslužuje
uvažavanje trgovca. A, što je najžalosnije, na ovim prostorima nije
rijetkost.
Veći su trgovci fleksibilniji, no oni manji katkad uistinu
odbijaju povrat novca ili zamjenu robe bez nedostatka jer, kako mi kažu, mnogi
kupci zloupotrebljavaju njihovu dobru volju. Djevojke, primjerice, petkom kupe
haljinu koju odjenu za večernji izlazak, da bi ju u ponedjeljak vratile u butik
natopljenu mirisom dima, znoja i s mrljama od pudera, besramno zahtijevajući
povrat novca jer su se tobože predomislile. (Da ne spominjem da ih za izlazak
odijevaju a da ih prethodno ne operu, onako ravno iz trgovine, kako ne bi
oštetile viseću etiketu koju znalački prikrivaju.)
Zato, ne, nije kupac
uvijek u pravu, kao što nije ni uvijek u krivu. Da bi ta dvosmjerna ulica
harmonično funkcionirala, nitko nikoga ne smije povlačiti za nos, a iskustvo me
naučilo da povlačenja ima s obje strane. Zato i trgovce i potrošače podsjećam da
je lijepo uživati poštovanje, ali ono se, dragi ljudi, zaslužuje.