Kristina Zvonarić: Na “bloomiranju” poduzetnice otvoreno govore o izazovima
Prije sedam godina osnovala je agenciju Media Industry. Tri godine poslije
udrugu za razvoj kulturne i kreativne industrije Partwish osniva u suradnji s
Jelenom Rebić i Anom Tot. Iz jednog malog projekta pak nastaje "bloomiranje",
interaktivni događaj usmjeren na povezivanje žena u poduzetništvu. Danas nam
Kristina Zvonarić otkriva više o novim idejama, projektima, poznanstvima i
povezivanju u svijetu koji, nesumnjivo, pruža velike mogućnosti, ali i udaljava
kao nikad prije.
Od iskustava do kontakata
“bloomiranje" je proslavilo svoj prvi rođendan. Recite nam više o
projektu, kako je nastao, što je zapravo "bloomiranje" i kome je
namijenjeno?
- "bloomiranje" je projekt koji obuhvaća druženje i povezivanje
poduzetnica i žena koje žele oživiti svoju poslovnu ideju, stvoriti novu
poslovnu priču i ostvariti poslovne suradnje. Projekt je nastao spontano, za
Svjetski dan poduzetnica, 19. studenoga. Pojavila se ideja da bih mogla
obilježiti taj datum i primijetila sam kako takav oblik druženja i povezivanja
nedostaje u našoj sredini. I meni i ostalim poduzetnicama nedostaje
offline-druženja u online-svijetu. U nekoliko sam dana razradila koncept i samo
ga pustila van. Iskreno, tada nisam imala cijelu sliku u glavi, niti da će se
"bloomiranje" održavati svaki mjesec. Nakon prvog druženja primila sam pozitivne
impresije i upite za sljedeće "bloomiranje", te samo nastavila. Svako je
sljedeće "bloomiranje" donosilo nove ideje i otvaralo nove teme. Danas se
"bloomiranje" održava jednom mjesečno u opuštenoj i ugodnoj atmosferi, da svaka
žena nakon druženja ponese sa sobom nove informacije, spoznaje, dozu
inspiracije, upozna nove osobe i ostvari poslovne suradnje.
Imate li nekakvih konkretnih primjera? Jeste li vi u svojim
područjima djelovanja kroz projekt ostvarili nove suradnje?
- Svako "bloomiranje" donosi nešto novo, od iskustva do mini edukacija i
radionica, ovisno o temi, sve do poslovnih kontakata i suradnji. Od samog sam ga
početka koncipirala da nije klasičan kava-tip druženja, nego da bude zaokružena
cjelina. "bloomiranjem" sam ostvarila konkretne suradnje i upoznala osobe koje
su me preporučile za posao. Započela sam izradu web-stranice bloomiraj.com, koja
će zaokružiti cijeli brend, te imati konkretne usluge i proizvode usmjerene baš
na žene u poduzetništvu i njihov poslovni osobni razvoj. Također, nakon druženja
poduzetnice mi se redovito jave i traže kontakt određene osobe kako bi
dogovorile suradnje. Smisao je "bloomiranja" da svaka žena nakon druženja ponese
sa sobom nove informacije, spoznaje, dozu inspiracije, te da upozna nove osobe i
ostvari poslovne suradnje.
Gdje su poduzetnice u prednosti (u kojim djelatnostima), a gdje im je
potreban poticaj?
- Primijetila sam da nama ženama dolazi prirodno i spontano povezivati
se, biti dio zajednice i komunicirati te kreirati i vizualno se izražavati. Kada
se govori o preprekama za razvoj poduzetništva žena, uglavnom se dijele na tri
skupine: strukturne, ekonomske i "meke". Strukturne su prepreke većinom
najkompleksnije i najteže ih je otkloniti jer su rezultat kulturološkog
nasljeđa i definiranih vrijednosti u društvu (uloga žene u obitelji, npr.).
Ekonomske se prepreke odnose na nedovoljnu umreženost poduzetnica (često kao
posljedica zahtjevnosti balansiranja privatnog i poslovnog života te nedostatka
vremena) i otežan pristup financiranju (koji je često rezultat pitanja
vlasništva). Meke su prepreke vezane uz nedostatak mentorske i savjetodavne
podrške, nedostatak obrazovnih programa namijenjenih ženama poduzetnicama te
percepciju žena o sebi samima i njihovu odnosu i kapacitetu za preuzimanje
rizika. Zato je oblik druženja kao što je "bloomiranje", po meni, važan,
dotičemo se svih navedenih izazova i otvoreno pričamo o njima.
Upoznajte nas sa svojim poduzetničkim angažmanom, svojom agencijom,
kakvi su bili početci, kako je danas?
- Agenciju sam otvorila odmah nakon što sam primila diplomu, 2016. Na
Zavodu za zapošljavanje predala sam poslovni plan, te dobila poticaj za
samozapošljavanje. Nisam imala iskustva, niti sam imala nekoga da me uvede u taj
svijet, niti je postojao događaj kao što je "bloomiranje", na kojemu bih se
mogla posavjetovati s nekim tko je već prošao taj put, imala sam samo ideju i
želju za vremenskom financijskom slobodom. Doslovno sam krenula od nule, učila
na pogreškama i usput primila najveće lekcije, poslovne i osobne. Danas poslovi
pristižu uglavnom na temelju preporuke, a u početcima je to bila borba i
preživljavanje, zato što su svi tražili iskustvo, koje sam tada tek stjecala i
gradila. Sjećam se većine poslovnih sastanaka kada sam predstavljala svoje
usluge, prvo pitanje većinom je bilo: Zašto tajnica dolazi na sastanak i kada
mogu razgovarati s direktorom? Predrasude oduvijek postoje, mislim da je do nas
kako ćemo se nositi s njima, a u svijetu poduzetništva jako brzo naučiš da prije
svega treba slušati sebe.
“Punjenje” u dokolici
Predsjednica ste udruge Partwish. Koji su glavni zadaci udruge,
približite nam vaše projekte.
- Partwish je udruga za razvoj kulturne i kreativne industrije. Osim
projekata poput "Međunarodnog dana Jazza", "Blues-rock festivala", "Platforme
PARTWISH", i posljednjeg projekta "... i ovce i novce!", imamo razne suradnje s
udrugama u kulturi i umjetnicima kao što su udruga Slama, ReArt, Shine, Rast i
ostali. Zbog toga smo nedavno osnovali savez udruga naziva
Šibica, u kojemu sam tajnica i koji je ujedno platforma za razvoj nezavisne
kulture, a okuplja udruge koje djeluju u području kulture. Trenutno radimo na
projektu mapiranja nezavisne kulturne scene u gradu Osijeku.
Društveno ste i poslovno angažirani, ipak, nađete vrijeme i za sebe.
Primjerice, kada ste u kratkim crtama opisivali sebe, prvo što ste naveli bilo
je dokoličarenje. Zbog čega je dokolica važna?
- Oduvijek me veselila pomisao da djelujem i pomažem u zajednici, što se
trenutno događa na više razina. Koliko volim biti okružena ljudima, toliko mi, s
druge strane, odgovaraju tišina i mir. Mislim da mnogi danas ne mogu biti sami i
prepustiti se trenutku. Za mene je upravo to dokoličarenje, pronaći vremena za
sebe u moru obaveza i projekata. Mnogi dokolicu povezuju s ljenčarenjem i
besposličarenjem, ali je ona, po meni, jako važan prostor za punjenje na
intelektualnoj, mentalnoj, emotivnoj i kreativnoj razini. Poput čitanja
zanimljive knjige, slušanja kvalitetne glazbe, fotografiranja ili šetnje uz
Dravu. U takvim mi trenutcima pristižu najzanimljivije ideje, kao što se
pojavilo i "bloomiranje".
Članica ste book-kluba GISKO-a Matilda! Recite nam više o klubu i
preporučite nekoliko naslova.
- Od prvog sam sastanka dio te male zajednice zaljubljenika u knjige.
Veselim se svakom našem druženju, kao i svakom novom naslovu! Sjećam se da sam
prije dvije godine došla u GISKO posuditi knjigu i na pultu vidjela prijavnicu
za novi book-klub, što mi je bila želja već neko vrijeme. Od prvog sam sastanka
znala da ću nastaviti dolaziti. Tena i Celine pokrenule su lijepu priču i
zajednicu, zahvalna sam im na tome. Book-klub je podijeljen na dvije skupine,
odijeljene po dobi. Nalazimo se jednom mjesečno i na sastanku analiziramo
pročitanu knjigu. Zbližile smo se, pa usput podijelimo i životna veselja poput
rođendana ili kupnje nekretnine. Otkrila sam neke domaće autore koji su me
pozitivno iznenadili - kao što je Marina Vujčić, kao i strane, poput Murakamija,
te naslove poput Rogusa Ivane Šojat. Neke autore i naslove inače ne bih sama
odabrala, pa mi je super taj efekt iznenađenja i novih otkrivanja.