Davor Dedić: U jazz-glazbi granica je samo kreativnost i vještina sviranja
Datum objave: 26. kolovoza, 2023.
Za svoj je rad u struci, samostalno i s ansamblima, ovjenčan brojnim
nagradama i priznanjima. Godinama aktivno sudjeluje u promidžbi kulture i glazbe
kroz razne organizacijske odbore, od Osječkog ljeta kulture preko Koncertnog
ciklusa Grada do Kulturnog vijeća Grada Osijeka. Svoju umjetničku djelatnost
gradi kroz izvođačku kao jazz-pijanist i kao korepetitor vokalnih ansambala i
solista. Davor Dedić otkriva više o svijetu u kojem melodija govori jezikom koji
svi razumiju.
Mlada energija
Dobitnik ste brojnih nagrada, no krenimo od posljednje. Južna Koreja,
350 zborova iz 46 zemalja, dirigentica Antoaneta Radočaj-Jerković, VA Brevis, vi
u klavirskoj pratnji i zlatna medalja.

- Zlatna medalja koju smo osvojili u Južnoj Koreji nama je još jedno
veliko međunarodno priznanje umjetničke vrijednosti i kvalitete u radu sa
zborovima koju imamo u našoj zborskoj instituciji, na čelu s dirigenticom
Antoanetom Radočaj-Jerković, s kojom uspješno surađujem od 1995. godine. U
Južnoj Koreji sve je bilo izvrsno, osim možda dosadne kiše koja je na trenutke
pokušala pokvariti dojmove. Koncertna dvorana, prostor za probe, hrana, velik
broj zborova i pjevača iz svijeta. Imali smo i vodičku koja studira i govori
hrvatski jezik! Proglašenje rezultata održano je u prekrasnoj golemoj
olimpijskoj dvorani (u njoj su se održavala natjecanja na Zimskoj olimpijadi
2018.), ispunjenoj zborovima i dirigentima, koji su sjedili na ogromnoj
pozornici s velikim ekranima, a mi smo navijali i davali najglasniju podršku s
tribina. Mislim da tek kad sve "odradite" i malo se odmorite od priprema,
natjecanja i putovanja, počnete uživati u trenutcima koje ste ondje proživjeli.
S Brevisicama ste od samih početaka. Kako se zbor kroz sve ove godine
razvijao i što slijedi?
- Da, s njima sam od njihova osnutka 1997., a s
našim sam najmlađima, Osječkim zumbićima, od 1995. godine. Za početak moje
suradnje sa zborovima zaslužni su osječki profesori Jelena i Vijeko Burić, koji
su i osnovali Osječke zumbiće. VA Brevis je u svom početku bio mješoviti zbor
koji su činili naši pjevači, bivši članovi Zumbića, koji su tada prerasli, a
željeli su nastaviti pjevati. Dječaci su otišli, a ostale djevojke. Zbor je
rastao paralelno s našim umjetničkim i profesionalnim razvojem. Istražujete i
određujete smjernice kojima želite ići i napredovati, a mi smo ih uvijek
postavljali umjetnički visoko i izazovno. Sretan sam što sam okružen djecom i
mladima jer su oni ti koji vas pokreću i ispunjavaju mladom energijom. To je
moj/naš poseban mikrosvijet, bez kojeg bi život bio uskraćen za puno glazbe,
životnih trenutaka i radosti! Čeka nas kratki odmor, ali već početkom rujna
pozvani smo da održimo koncert u Italiji, na pedesetu obljetnicu festivala
International Polyphonic Meeting "Città di Fano". Nakon toga novi izazovi i
aktivnosti koje smo si već zacrtali u novoj školskoj godini.
Glazba je
temelj vašeg životnog opredjeljenja, no kako je sve počelo? Kako je tekao vaš
glazbeni put?
- Sve je krenulo tako što me tata upitao želim li i ja
svirati kao i on, odveo me na prijamni i upisao u glazbenu školu. Naime, moj
otac je u to vrijeme svirao klavijature, pa je logično da sam počeo učiti
svirati klavir. Završio sam osnovnu, upisao srednju glazbenu i završio fakultet
= jednostavno. U vrijeme studiranja redovito smo zalazili u tada poznati
ugostiteljski objekt "Kod kestena", u kojem je svaki ponedjeljak navečer (od
1992. do 1999.) svirao jedini osječki jazz-sastav - Argus jazz band. Kako je
mene zanimala popularna i jazz glazba, u nekom sam trenutku upitao članove mogu
li i ja pokušati svirati s njima i tako sam zakoračio u jazz. Njima sam na tome
vječno zahvalan, jer da nije bilo njih, vjerojatno ne bih ozbiljnije ušao u
svijet jazz-glazbe. U potrazi za novim saznanjima i iskustvima 1999. otišao sam
prvi put na Ljetnu školu jazza u Grožnjanu pod vodstvom Boška Petrovića, gdje
sam upoznao mlade istomišljenike i velik broj glazbenika. Nastavio sam dolaziti
svako ljeto, a 2002. u Grožnjanu je osnovan i HGM jazz orkestar pod vodstvom
izvrsnog dirigenta i glazbenika Sigija Feigla iz Austrije. Orkestar su činili
mladi glazbenici iz Hrvatske, Slovenije, Austrije, Makedonije, Mađarske. Big
Band je djelovao u Zagrebu punih 13 godina (do 2015.) i s njim sam ostvario
također velik broj koncerata, svjetskih turneja, snimanja za radio i televiziju
i CD albume, od kojih je posljednji nagrađen Porinom. Sve su te aktivnosti
rezultirale velikim brojem novih poznanstava i novim suradnjama, koje i dalje
traju.
Koliko vam kao glazbeniku takve suradnje znače, što donose u vaš
profesionalni život? Od koga ste najviše naučili i imate li glazbene uzore?
- Novi izazovi kao što su nove skladbe, nastupi, koncerti, nove suradnje
svakom glazbeniku daju novi sloj znanja i iskustva. Glazbenik sam cijeli život i
dok god sam aktivan, ne prestajem učiti. Najviše sam naučio svirajući. Kada sam
krenuo, prihvatio sam sve što sam mogao i želio, to je najbolja škola.
Okušali ste se u brojnim glazbenim žanrovima i stilovima, u kojem ste
nekako najviše svoji?
- Definitivno jazz-glazba. To je glazbeni žanr
koji vam svojim glavnim elementom - improvizacijom - daje slobodu u stvaranju.
Granica je samo vaša kreativnost i vještina sviranja vašeg instrumenta.
Kako biste opisali dobru jazz-glazbu? Zavodi li, šalje li kakvu poruku
ili energiju?
- Svaka bi umjetnost, pa tako i jazz-glazba, trebala
ostaviti ili pobuditi u nama neki osjećaj. Kad je slušamo, ona ima individualni
pristup, jer je svatko od nas različito osjeti i poveže s nekom emocijom, koja
može imati i poruku. Zato postoji velik broj stilova i glazbenika/glazbenih
sastava, među kojima svatko može pronaći svoj glazbeni svijet, pa tako i u
jazz-glazbi. Nema dobre ili loše, samo one koja nam se sviđa više ili manje.
Za jazz-početnike, s kim početi, koga na samim početcima slušati? Za one
iskusne, koga nikako izostaviti?
- Dugo radim kao pedagog i sretan sam
što mogu nekog uvesti i upotpuniti novim saznanjima. Koga slušati? Danas je to
jednostavno, pustite si neku jazz internetsku radiopostaju i kad vas privuče
pjesma ili izvođač, istražite i eto vam dobar početak. Prva je preporuka slušati
glazbenike koji sviraju instrument koji svirate ili želite naučiti svirati. Ti
glazbenici sviraju ili pjevaju s velikim brojem drugih izvrsnih glazbenika u
velikom broju jazz-sastava. Slušati što više, svirati još više. Previše je
jazz-glazbenika koje bih mogao nabrojiti, ali mogu spomenuti glazbenike koje
trenutno dosta slušam i možda vas zainteresiraju: Geri Allen i Fred Hersch.
Sa Spalatom i Cubismom
S kim danas svirate, gdje
vas se može čuti? Je li ljeto rezervirano za nastupe ili ćete uspjeti uhvatiti
koji dan za odmor?
- Najaktivniji sam s NoJazz bandom jer s njim
trenutno pripremam program za koncert kojim ćemo obilježiti deset godina
djelovanja i, naravno, s Fluentesima, jer nam izlazi naš drugi autorski album,
te je u planu snimanje spota. Surađujem s Tedijem Spalatom i s njim imam
nekoliko koncerata, a, na moje iznenađenje, dobio sam poziv od mog omiljenog
latinosastava, Cubisma, s kojim sam svirao daleke 2005. godine, da im se
pridružim na nekoliko koncerta.
Glazbene smo preporuke čuli, no što je s
onim književnim?! Preporučite nam nekoliko naslova.
- Dvije knjige,
biografije iz svijeta jazz-glazbe koje sam s takvim guštom čitao moja su
preporuka za ostatak ljeta: Sinatra - život (A. Summers i R. Swan) i druga, za
one koji poznaju malo bolje jazz-scenu, Miles: autobiografija (M. Davis i Q.
Troupe). Obje su prevedene na hrvatski jezik i prepune su prekrasne američke
jazz-povijesti i osobnih života koje su ta dva velikana imala.