Luka Pejić: Historijom odozdo upotpuniti panoramski pogled na prošlost
Datum objave: 20. svibnja, 2023.
Diplomirao je povijest i engleski jezik i književnost na osječkom Filozofskom
fakultetu, doktorirao 2019. na poslijediplomskom studiju Moderna i suvremena
hrvatska povijest u europskom i svjetskom kontekstu na Filozofskom fakultetu u
Zagrebu. Luka Pejić danas radi kao poslijedoktorand na Odsjeku za povijest
Filozofskog fakulteta u Osijeku, a uža su područja njegova znanstvenog interesa
socijalna historija 19. stoljeća, povijest marginalnih društvenih skupina,
kriminaliteta i radničkog pokreta na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. U slobodno
se vrijeme amaterski bavi filmom.
Ljudi s rubova društva
U doktoratu analizirate marginalne društvene skupine u Osijeku na
prijelazu iz 19. u 20. stoljeće - prostitutke, kriminalce, radnike, Rome i dr.
Otkud interes za tu temu?

- Povjesničari već pedesetak godina sve više pozornosti poklanjaju
ljudima s rubova društva. Riječ je o osobama čija su iskustva i perspektive samo
djelomično zabilježeni, stoga njihove sudbine i dalje ne pronalaze mjesto u
udžbenicima povijesti, uglavnom usredotočenima na velike bitke i visoku
politiku. Smatram da panoramski pogled na prošlost, nerijetko nezainteresiran za
osobne priče i detalje, trebamo upotpuniti historijom odozdo kako bismo dobili
još nijansiraniji uvid u određene fenomene. Odnos prema obespravljenima i
marginaliziranima puno govori o nekom društvu i vrijednostima koje ono zastupa.
Što iz takvih istraživanja možemo novo saznati o Esekerima i osječkom
društvu 19. stoljeća?
- Priču o Osijeku na prijelazu iz 19. u 20.
stoljeće sveli smo na romantizirani narativ o pitomim Esekerima, knedlama i
secesijskim pročeljima. U svom sam istraživanju pokazao da je Osijek, kao i
drugi gradovi tog vremena u regiji i šire, bio poprište gospodarskih i kulturnih
pomaka, ali i mjesto izraženih klasnih animoziteta, sukoba i siromaštva. U
vilama u današnjoj Europskoj aveniji, koje predstavljaju uobičajeni turistički
lajtmotiv Osijeka, živjeli su industrijalci u čijim su tvornicama radili
potplaćeni muškarci i žene. Kada su oni 1905. podigli glas tražeći bolje plaće i
radne uvjete, ugledni su Esekeri na njih poslali žandare naoružane sabljama i
pištoljima. Ta je epizoda, kao i brojne druge, dio osječke povijesti poput priče
o Krežminoj virtuoznosti ili pojavi tramvaja. Nažalost, čini mi se da više znamo
o fasadama pojedinih zgrada nego o ljudima koji su svakodnevno prolazili pokraj
njih nastojeći preživjeti.
I u Osijeku se kažnjavalo spaljivanjem,
šibanjem do smrti, drobljenjem kostiju i vješanjem? Možete li nam izdvojiti neke
od najpoznatijih slučajeva, gdje su se takve kazne izvršavale?
- Osječki
je javni prostor do sredine 19. stoljeća bio obilježen nasiljem, kojim su su
vlasti nastojale demonstrirati moć i zastrašiti potencijalne prijestupnike.
Dakako, praksa javnih egzekucija postojala je i u ostalim europskim gradovima
tog vremena. Svojevrsne ceremonijalne torture provođene su na nekoliko lokacija
u Osijeku, na mjestu današnjeg gornjogradskog kolodvora i jugoistočno od Tvrđe.
Osječani su relativno dugo mogli svjedočiti šibanju Roma do smrti,
odrubljivanjima glava, vješanjima neposlušnih vojnika itd. Slučaj Anice Pauković
iz Čepina, optužene za vještičarenje, vjerojatno je najpoznatiji takav primjer.
Nakon strahovite torture ta je nesretna 27-godišnja seljanka priznala sve što
joj je stavljeno na teret, te je spaljena krajem 1748. godine.
Kada se i
zbog čega u Osijeku prestaje s takvim praksama i što ih zamjenjuje?
-
Stvari se mijenjaju sredinom 19. stoljeća. Učinkovita moderna država
podrazumijevala je i efikasan represivni sustav, odnosno reformirane sudove,
policiju i zatvore. Javna pogubljenja bila su vrlo rizična jer je okupljeno
mnoštvo ponekad izazivalo suosjećanje s osobom izvedenom na stratište. Takve su
situacije mogle izazvati nerede i nove probleme za vlasti. Uostalom, sve je više
ljudi izražavalo nezadovoljstvo krvavim scenama koje su se odvijale nedaleko od
njihovih domova. S pojavom modernih zatvora vlasti su u kontroliranim uvjetima
mogle provoditi kažnjavanje zločinaca, prikupljajući podatke o devijantnim
pojedincima. Nadzirana i produktivna populacija bila je jako važna u okolnostima
uspostavljanja kapitalističkih odnosa. Ipak, čak su i egzekucije provođene u
dvorištu Kraljevskog sudbenog stola u Osijeku nastavile izazivati veliku
pozornost građana i tiska. Prisjetimo se samo Čarugina vješanja u veljači 1925.,
koje je privuklo gotovo tri tisuće ljudi.
Fragmenti subverzije
U posljednje vrijeme fokus
stavljate na istraživanje povijesti hrvatskih zločinki i zatvorenica. Kako
izvori iz 19. stoljeća opisuju žene koje su, počinivši određeni zločin, završile
iza rešetaka?
- Iako su između 1880-ih i Prvog svjetskog rata muškarci
počinili većinu kaznenih djela na području Hrvatske, pitanje ženskog
kriminaliteta zaokupljalo je pozornost intelektualaca i države. Naglašavano je
da su "posrnule" žene puno lukavije, pa samim time i opasnije zločinke od
muškaraca. U skladu s tim, 1855. počela je raditi i kaznionica za žene u
Zagrebu, vođena od časnih sestara, koja je od zatvorenica trebala stvoriti
uzorne majke, kćeri i supruge. Ovakva nam istraživanja pružaju nove spoznaje o
položaju žena u 19. stoljeću i o oblikovanju poželjnih rodnih identiteta. Puno
toga možemo saznati i iz osječkih primjera, bilo da je riječ o sluškinjama
optuženima za neposluh i krađu, bilo o ženama koje su se ilegalno bavile
prostitucijom u mjesnim gostionicama, o buntovnim radnicama ili zlostavljanim
suprugama koje su u samoobrani ubijale svoje nasilne partnere.
Autor ste
monografije Historija klasičnog anarhizma u Hrvatskoj – fragmenti subverzije.
Tko su bili prvi anarhisti na ovim prostorima?
- Prvi anarhisti s ovih
prostora mahom su bili eksploatirani radnici koji su zagovarali korjenite
društvene promjene. Međutim, u biti, anarhizmu su se okretali pojedinci
različitih profila. Jedan od njih bio je i Miloš Krpan, učitelj s područja
Slavonskog Broda, koji je prije Prvog svjetskog rata pokušao osnovati
anarhističku komunu. Vrijedi spomenuti i Stjepana Fabijanovića, slavonskog
pekara koji je krajem 19. stoljeća otišao u SAD te se ondje uključio u radnički
pokret, ostavivši iza sebe zbirku eseja i nekoliko knjiga. Osim toga, anarhizam
je bio interesantan i mladom Miroslavu Krleži i Augustu Cesarcu. Jedan od
posljednjih osječkih anarhista, kako ga je nazvao kroničar Lavoslav Kraus, bio
je krojač Ivan Zepp, koji je u prvoj polovini 20. stoljeća proputovao Europu
upoznajući najpoznatije aktiviste tog vremena, švercajući ilegalne anarhističke
listove, sudjelujući u štrajkovima... Nakon povratka u rodni grad život je
priveo kraju relativno mirno u Ilirskoj ulici. Umro je 1967.
S obzirom
na vaša područja djelovanja i literaturu koju konzultirate, možete li nam
preporučiti nekoliko naslova vrijednih čitanja? Uz koje se naslove vi opuštate?
- U stručnom pogledu radovi koje potpisuje britanski povjesničar Eric
Hobsbawm najviše su utjecali na mene. U pitanju je jedan od najvažnijih autora
suvremene historiografije koji se bavio nizom tema - od meksičkih i talijanskih
bandita do jazza i velikih revolucija 19. i 20. stoljeća. Kada je riječ o
beletristici, nezahvalno je izdvojiti bilo koji naslov, no vjerojatno su me se
najviše dojmili romani Jedan dan Ivana Denisoviča Aleksandra Solženjicina i
Plodovi gnjeva Johna Steinbecka. Usto, relativno sam kasno otkrio stripove, tako
da posljednjih nekoliko godina nastojim pročitati što više toga. Krenuo sam s
modernim klasicima kao što su Maus Arta Spiegelmana, Perzepolis Marjane Satrapi
itd. Trenutno čitam In the Heart of the Sea autora Nathaniela Philbricka,
publicističko djelo koja se bavi životima američkih mornara početkom 19.
stoljeća i potonućem kitolovca Essex, koje je inspiriralo Hermana Melvillea da
napiše svoj poznati roman Moby-Dick.