Datum objave: 6. svibnja, 2023.
Završila je srednju Tekstilno-tehničku školu za odjevnog tehničara, potom
Tekstilno-tehnološki fakultet u Zagrebu, smjer dizajn tekstila i odjeće,
stekavši zvanje magistra struke, inženjerke tekstilnog i modnog dizajna, smjera
kostimografija. Zdenka Lacina Pitlik poslijediplomski je interdisciplinarni
sveučilišni studij Kultura i umjetnost na Doktorskoj školi upisala 2021., danas
predaje na Umjetničkoj akademiji, profesionalno se bavi kostimografijom i
scenografijom u kazalištu i filmu, za što je primila brojne nagrade i priznanja
struke.
IZ TEATRA NA FILM
Imali ste modnu
kolumnu! Gdje je objavljivana i o čemu ste pisali?
- Časopis se
zvao SMART, nazivala sam to laganim štivom za djevojke. Bavio se temama mode,
modnim dizajnerima, art kolekcijama, make-upom... Bilo je to davne 2005. godine.
Nedugo zatim časopis se ugasio. (smijeh)
Bavili ste se i
poslovima stilista i visažista, organizirali brojne skupne i samostalne modne
revije. Recite nam više o tom razdoblju, poslovima, suradnjama i
izazovima. - Prije nego što sam shvatila da je kostimografija
moja ljubav, zaista sam se bavila svim tim poslovima. Kao stilistu i visažistu
iskustvo je bilo vezano uz časopise i RTL-ove produkcije. Nedugo nakon prve
diplome iskustvo samostalnog dizajnera oblikovalo me kao poslovnog čovjeka i
umjetnika. U krpicama sam cijeli život, na mašini sam naučila šivati prije nego
što sam naučila pisati, ali nitko vas ne nauči lavovski se boriti za komadić
svoje scene. Svaka revija, izložba ili performans nosi svoje problematike koje
morate naučiti rješavati u hodu. Divim se današnjim modnim dizajnerima na
ustrajnosti i umjetnosti preživljavanja na sceni, a ponajviše dizajnerima koji i
izrađuju svoje kolekcije.

Niz godina surađujete s domaćim tekstilnim tvrtkama kao vanjski
suradnik.
- Suradnja se prvenstveno odnosi na javne natječaje i
uniforme za razne djelatnosti. Od vojne do hotelske uniforme. Imam osjećaj da
sam odjenula pola Hrvatske kada hodam gradom ili sam na proputovanjima. Za
razliku od samostalnog dizajnerskog posla i kostimografije, taj tip suradnje ne
izlazi u javnost, tako da svi kolege koji se bave tim poslom ostaju inkognito.
U filmsku ste industriju ušli relativno nedavno, a s kazalištima
surađujete niz godina. Na čemu trenutno radite, koje nam projekte možete
najaviti?
- Čekamo premijeru filma Žena s gumenim rukavicama u
režiji Marija Šuline i igrano-dokumentarnog filma Djetinjstvo Nikole Tesle u
režiji Ivana Cigića. Krajem ožujka pala je zadnja klapa kratkometražnog filma
Pustara u režiji Zvonimira Jurića. Trenutno snimamo tri igrano-dokumentarna
filma o Paji Kolariću, Franji Kuhaču i Srećko Layu u režiji Senada Zemunovića i
divne montažerke Mirele Sakoman. Moram pohvaliti studente druge godine s Odsjeka
kreativnih tehnologija Akademije za umjetnost i kulturu, jer predano i stoički
sa mnom bdiju nad kostimima, rekvizitom i scenskim prostorom dan i noć. Drago mi
je da se Slavonija probudila u filmskoj industriji, glumački, režijski,
produkcijski, a da i ne spominjem vrijedne scenografe i kostimografe. Odmah
nakon snimanja prelazim u Dječje kazalište Branka Mihaljevića, koje priprema
predstavu iz područja teatra sjena u režiji Fabrizzija Montecchija.
Za što vam je draže raditi kostime, suvremeno ili povijesno? Što
je teže napraviti?
- Svaki proces ima svoju težinu, pogotovo
što se kostimografi i scenografi vječno bore s malim budžetima, a svaki tekst
ili scenarij ima svoje potrebe koje treba potkrijepiti. Osobno, više preferiram
povijesna razdoblja, fasciniraju me informacije o stilu odijevanja pojedinog
razdoblja, raskoši tadašnjih tkanina i same tehnike izrade odjeće. I u modi i u
kostimografiji za prvo idejno rješenje posežem k povijesti, a zatim slijedi
čišćenje linija i usmjeravanje prema karakteru lika ako je riječ o predstavi ili
filmu, a ako je riječ o modnim komadima, tada težim finim, elegantnim linijama
koje ističu figuru tijela, a da oni i dalje budu funkcionalni.
A
kostime ili scenografiju?
- Naravno kostimografiju, iako
scenografiju jako poštujem. U pravilu odbijam raditi oboje u istom projektu, jer
teško je biti na obje strane, a u kostimografiji imam više iskustva. Kada sam
prihvatila takve izazove, za njih sam dobivala i nagrade, prvenstveno zbog
povezanosti i stila, pa takve produkcije najviše plijene pozornost. Često
kostimografi i scenografi ne mogu naći zajednički jezik, pa vizualni identitet
vrišti na sceni. Najdraže mi je surađivati sa scenografom Davorom Molnarom, jer
zajednički dolazimo do likovnosti, rješenja i same izrade, pa takve produkcije
izgledaju kao jedno.
Kostimografija je umjetnost ili
zanat?
- Uf, teško pitanje. Kostimografija spada u granu
umjetnosti, većina se kostimografa neće složiti sa mnom jer u ovom slučaju zanat
ima prednost. Osobno se zauzimam za činjenicu da kostimograf treba poznavati
povijesna razdoblja u odijevanju i prvenstveno konstrukciju, samu izradu i
materijal. Što više imate informacija i znanja o izradi kostima, to je vaša
kreativnost veća, izražajnija i točna. Kostimografija nije samo kreiranje,
crtanje i poznavanje antropometrije, ona je skup svih krojačkih zakonitosti.
Dizajnirate li sami svoju odjeću, koji komad u svom ormaru
smatrate najdragocjenijim?
- Donedavno sam nosila odjeću koju
sam sama dizajnirala i izradila. Volim reći da sam nosila svoje ja, ja komade
robe. Sada mi je samo bitno da mi odjeća potkrepljuje dnevne obaveze i da je
funkcionalna. Mislim da sam postala postolar s rupom na cipeli i frizer s lošom
frizurom. (smijeh) Ali najdragocjeniji su mi komadi odjeće baloneri i kaputi za
koje sam ja napravila konstrukciju, a sašila ih je moja baka, koji i nakon 17
godina izgledaju presuvremeno.
Radili ste s mnogim redateljima,
možete li izdvojiti neke od najzanimljivijih suradnji?
-
Najveći je izazov bio raditi s redateljem Zlatkom Svibenom na predstavi
Doljnjodravska 11, s 400 scena, i to je ujedno najveća predstava u povijesti
hrvatskog kazališta. Međutim, redateljica Tamara Kučinović iz mene izvlači ono
najbolje. Svaki me put umjetnički poništi i ponovno gradi. Trenutno sam
fascinirana redateljem Fabrizziom Montecchijem, jer je jedan od rijetkih
redatelja koji inzistira na točnosti u komunikaciji i na likovnoj i na osobnoj
razini. Veselim se trenutku kada ćemo svi osvanuti na sceni.
Vaš
angažman na Akademiji također privlači pozornost, što predajete?
- Predajem kolegije vezane uz kreativno promišljanje i dizajn kostima
koji su vezani uz povijest odijevanja, njihovu konstrukciju i samu izradu.
Također, potičem razvoj suvremenog dizajna holističkim pristupom tijelu
postupcima improvizacije i umjetničke slobode. Kao što sam već spomenula, praksa
je najveća škola, pa tako u svim svojim projektima pozivam studente na suradnju
ovisno o njihovima afirmacijama.
POKRIVALA ZA GLAVU
Kako dolazite do kvalitetne literature? GISKO ima bogatu zbirku, a
možemo nabaviti i sve ostalo što vam treba.
- Općenito u
knjižnicama nedostaje literature o kostimografiji i scenografiji. Prvenstveno
nema dovoljno prijevoda knjiga na hrvatski jezik. Na svjetskoj je razini golem
broj literature, pa sam prisiljena na online-narudžbu.
Što u
slobodno vrijeme najradije čitate?
- Trenutno sam fokusirana na
doktorsku disertaciju i sve slobodno vrijeme usredotočujem na traženje
literature i informacije vezane uz pokrivala za glavu. Tako da sada u ruci držim
knjigu pod nazivom 50 šešira koji su promijenili svijet Roberta Andersona. Za
koju smatram da je treba prevesti na hrvatski jezik i uvrstiti je u sve
knjižnice diljem zemlje.