Ivan Alagić: U Klikeraj po poticaje za razvoj dječjih potencijala
Datum objave: 22. travnja, 2023.
Rođen je u Osijeku, gdje je završio studij psihologije na FFOS-u. Danas radi
kao školski psiholog u osječkoj Školi primijenjene umjetnosti i dizajna. Od
2014. suosnivač je i dopredsjednik Udruge Klikeraj koja se bavi odgojem i
obrazovanjem darovitih učenika. U proteklih devet godina Klikeraj se profilirao
kao jedna od vodećih organizacija u ovom području, a rad je udruge prepoznat i
izvan Hrvatske. Navedenom je sigurno i pridonijela i diploma specijalista za
obrazovanje darovitih učenika koju je Ivan Alagić stekao na nizozemskom
Sveučilištu Radboud.
Psihološka dobrobit
Zbog čega psihologija, i kada ste shvatili da je upravo to
područje kojim se želite baviti u životu?

- Sjećam se tog trenutka, na jednom predavanju na faksu profesorica
Mirjana Duran govorila je o miljokazima kognitivnog razvoja u okviru razvojnih
teorija. Tada sam uvidio širinu ovog područja i počeo razmišljati o psihologiji
kao području rada, a ne samo izučavanja i istraživanja. Kao, vjerujem i svakom
introvertu, događanja u vlastitim mislima bila su mi oduvijek zanimljivija od
događanja oko mene i vjerojatno me to usmjerilo upravo prema psihologiji. Ljudi
često riječ "psihologija" vezuju uz osobne probleme i slične teške teme, no
područje koje je mene zainteresiralo obuhvaća druge osobine i iskustva,
kreativnost, darovitost, talente…
Što su vam kao školskom
psihologu najveći izazovi, koje probleme u mladih najčešće uočavate?
- Vjerujem da ćemo, gledajući unatrag, za 20 godina reći da su
ovo bila teška vremena, ovih posljednjih nekoliko godina. Stvari s kojima se
moramo svakodnevno suočavati doista nisu uobičajene, i djeca i mladi to sve
itekako doživljavaju. Psihološka je dobrobit danas pred mnogim izazovima. S
druge strane, zanimljivo je promatrati načine koje učenici stvaraju kako bi se
usavršili u svojim profesijama. Kako svatko svojim stilom i talentom stvara nišu
koja je unikatna. Pronaći i ponuditi optimalne poticaje kako bi se ovaj proces i
odvio suštinski je zadatak obrazovanja, i izazov u pozitivnom smislu riječi.
Dopredsjednik ste Udruge Klikeraj koja se bavi područjem
darovitosti i talenta. Recite nam više o vašim nastojanjima, planovima?
- Ideja o tome čime ćemo se baviti u ovih se, evo, devet godina ponešto
promijenila u odnosu na ono čime smo otvorili ovu priču. Od dječje igre, igara i
igračaka, naša je priča krenula u više smjerova. Danas pokušavamo obuhvatiti
darovitost iz različitih perspektiva. Najviše smo pozornosti posvetili području
obrazovanja, na vrtićkoj i školskoj razini. Razvili smo mrežu suradnje i već
nekoliko godina surađujemo s vrtićima, školama i drugim institucijama u
Hrvatskoj i inozemstvu. Klikeraj u budućnosti vidimo kao centar u kojemu će
djeca, mladi, roditelji i odgojno-obrazovni stručnjaci moći pronaći stručna
znanja, iskustva i poticaje za razvoj dječjih potencijala. Svi eminentni
stručnjaci koje poznajete nekoć su bili djeca s visokim potencijalima. Naš tim
nastoji pridonijeti upravo tome.
U kontekstu društvenih obrazaca
kroz koje se više pozornosti poklanja problematičnom ponašanju, jesu li danas
darovita i talentirana djeca i mladi zakinuti? Imaju li priliku razviti svoje
pune potencijale?
- Ne bih mogao generalizirati ovaj problem na
takav način. Djeci s teškoćama i problemima ponašanja posvećuje se značajna
pozornost, no i daroviti učenici također nerijetko pokazuju probleme u ponašanju
i socijalizaciji, pa i određene teškoće u razvoju. Istina jest da obrazovanje
darovitih u praksi nije bio prioritet u školstvu, no postoje sjajni primjeri
škola koje su organizirale sustavnu identifikaciju i napredne programe. Treba
istaknuti da su se u posljednjih nekoliko godina stvari pomaknule iz mjesta te
se i u obrazovnim politikama i praksi stavlja sve veći naglasak na sustavno
obrazovanje darovitih i talentiranih. Ako govorimo o razvoju talenata, rekao bih
da današnje generacije, posebice kroz neformalno obrazovanje, dostupnost znanja,
povezivost i mobilnost, imaju neusporedivo bolje mogućnosti u odnosu na neke
ranije generacije.
Kroz kakve mehanizme Klikeraj djeci i mladima
otvara prilike za osobni razvoj, kakve sve vještine polaznici vaših programa
svladavaju?
- Aktivnosti i programi u Klikeraju namijenjeni su
djeci, roditeljima i odgojno-obrazovnim ustanovama. Trenutačno se najviše bavimo
edukacijama obrazovnih stručnjaka, projektima popularizacije znanosti te
obrazovanja darovitih učenika u suradnji sa školama, kao i razvojem novih
didaktičkih sredstava i igara. Od iduće ćemo godine ponovno otvoriti vrata našim
dječjim programima za razvoj kreativnosti te našeg psihološkog savjetovališta za
djecu i roditelje Sidro. Savjetovalište smo ustanovili kako bismo pružili
psihosocijalnu podršku i savjetovanje roditeljima darovite djece i kao takvo
jedno je od rijetkih u Hrvatskoj. Daroviti klinci često zadaju glavobolje
roditeljima i nakon brojnih upita odlučili smo formirati programe podrške
velikima i malima.
Značenje darovitosti
Na koje obrasce
ponašanja ili karakterne osobine odrasli trebaju obratiti pozornost kod djece
koja pokazuju da mogu više? - Odgovor na ovo pitanje uvelike
ovisi o dječjoj dobi i okolnostima u kojima dijete odrasta. Neke od općenitih
preporuka koje obično dajemo roditeljima predškolaraca i školaraca jest obratiti
pozornost na područja interesa mališana, odnosno opažati u kojim aktivnostima
dijete uživa, izgubi pojam o vremenu. U takvim bi aktivnostima bilo dobro
pronaći i osigurati prilike za stjecanje iskustava, istraživanje i učenje, no i
druženje s djecom sličnih interesa. Društvenost igra važnu ulogu u razvoju
osobnosti, a kod darovite djece ona je nerijetko izazov i treba ju graditi.
Kakva je uloga darovitih pojedinaca u životu društva? Koliko kao
društvo pridajemo značenje tome i ulažemo li dovoljno u razvoj?
- Ta je uloga značajna, kao i svakog drugog kotačića u mehanizmu. U
nekim trenucima ova uloga može biti i presudna. Daroviti pojedinci čine
razmjerno mali dio populacije. To su oni rijetki primjerci koji zahvaljujući
određenim predispozicijama i karakteristikama imaju mogućnost razviti visoku
stručnost u nekoj profesiji ili području rada. Svatko od nas u svojoj profesiji
poznaje ili zna za nekoga čiji rad inspirira druge i čije ideje preuzimamo i
primjenjujemo u svom radu. Daroviti su pojedinci sposobni stvarati socijalne i
tehnološke inovacije koje, zapravo, mijenjaju način na koji gledamo na određene
stvari i rješenja koja koristimo. Neke su društvene zajednice, pa i u Hrvatskoj,
prepoznale značaj darovitosti kao društvene vrijednosti, a ne samo osobne
vrijednosti pojedinca, i značajno ulažu u poticanje i razvoj darovitih učenika.
Ako želimo kao zajednica napredovati, određene uloge morat će igrati pravi
"glumci", mislim da drugog rješenja nema.
Prema vašem stručnom
mišljenju, čitaju li građani Hrvatske dovoljno, ili ta aktivnost slobodno može
ići pod #croatiantragedies? Kakve naslove vi čitate? - Nisam
ljubitelj ove formulacije "čitati dovoljno", kao ni toga kada se za cjelokupnu
problematiku čitanja pretpostavlja da su knjiga i čitanje korisni sami po sebi.
Čitanje, i knjige kao način saznavanja o svijetu, danas vjerojatno zamjenjuju
drugi načini i mediji. Mislim da mlađe generacije žive u dobu u kojem je slika
nadvladala riječ. To, dakako za sobom nosi brojna pitanja. Rekao bih da danas
ljudi "čitaju" više nego ikada, i možda bi(smo) trebali i smanjiti čitanje
određenih sadržaja. Važnije je što i kako čitamo, nego koliko čitamo. Zbog posla
kojim se bavim moje je vrijeme za čitanje bilo okupirano uglavnom stručnom
literaturom iz područja psihologije kreativnosti i darovitosti. No na rubu stola
uvijek svoj red čekaju književni naslovi. Posljednji su bili Bakakaj autora
Witolda Gombrowicza i IQ84 Harukija Murakamija.