Datum objave: 15. travnja, 2023.
Srđan Ferenčak rođen je u Osijeku, u Zagrebu je studirao na sadašnjem
Fakultetu za filozofiju i religijske znanosti, stekavši titulu magistar
filozofije, etike i logike i sveučilišni prvostupnik religijskih znanosti.
Doktorand je pedagogije pri Sveučilištu u Zadru i waldorfski učitelj u Osijeku.
U razgovoru smo se fokusirali upravo na potonje kako biste saznali što više o
waldorfskom pogledu na odgoj i obrazovanje.
Individualitet i potencijali
Temelje ste
današnjem pozivu, uz sam studij, postavljali i pohađajući brojne neformalne
edukacije poput mirovnih studija, nenasilne komunikacije i djelovanja. Kako se
naučenim danas koristite?
- Uvijek me intrigiralo povezivanje
ljudi i uspostavljanje dijaloga ondje gdje nedostaje. Mirotvorstvo mi se
odmalena činilo logičnijim i prosepritetnijim pristupom i za osobne odnose i za
one na široj društvenoj razini. Kroz studij sam razvio interes za međureligijski
dijalog, svjetsku etiku, ljudska prava, kozmopolitizam i slično, a pohađajući
dodatne edukacije u području nenasilnih principa dobio sam uvide u to kako
promjene kreću iz pojedinačnih odnosa i da je nužno krenuti od vlastite
svakodnevne komunikacije i osobnih odnosa ako se želi doći do mira i dijaloga na
široj razini. Diplomski sam rad pisao o temi "Buberova filozofija relacije kao
pretpostavka humanizacije čovječanstva". Danas se profesionalno bavim
pedagogijom dijaloga i sve što sam naučio uvelike mi pomaže u praksi.

Ving
Tsun vam je također pomogao u izgradnji. Recite nam više o toj vještini i koje
vam je prednosti donijela u osobnom razvoju?
- Ving Tsun kungfu
tradicionalna je borilačka vještina koja integrira prirodne principe pokreta
kako bi se bez upotrebe sile postigao maksimalan efekt. Trening Ving Tsuna,
kojim sam se počeo baviti u srednjoškolskim danima, uvelike mi je pomogao u
razvoju samokontrole, koncentracije, upornosti i kontinuiteta, osjećaja
vlastitog i tuđeg prostora i tijela te povezanosti rada na sebi i svakodnevnih
izazova. Imao sam čast učiti od izuzetnog učitelja i trenera, koji me je poticao
da stvari i život gledam uvijek iz više smjerova i u više slojeva.
Danas ste ravnatelj Waldorfske škole u Osijeku, uspješno ste
prevladali prepreke i otvorili treću waldorfsku školu u Hrvatskoj. Recite nam
više o samom putu do otvaranja i koliko djece danas pohađa vaš program?
- Udruga ISKRA waldorfska inicijativa počela je formalno raditi u 2015.,
te već osam godina podržavamo svu djecu, mlade, roditelje, obitelji,
odgojno-obrazovne djelatnike i ustanove brojnim projektima i programima u
zajednici. Vrtić Iskrica počeo je raditi 2017., a Waldorfska škola 2021. Vrtić
nam je punih kapaciteta, nešto mlađu školu trenutno pohađa 23 djece, a desetak
je djece polaznika našeg predškolskog programa. Dodatno, u izvannastavnim
programima, radimo s više stotina djece i obitelji u okviru našeg verificiranog
Programa za cjeloviti razvoj djeteta. Od ove smo školske godine počeli i
projektni rad u gradu Vukovaru.
Kako ste zadovoljni prostorom u
kojem škola djeluje? Recite nam više o dugoročnim planovima, hoćete li se
širiti? - Trenutno smo u prostorima Pučkog otvorenog učilišta i
zadovoljni smo dosadašnjom suradnjom. Škola će rasti do 8. razreda, a potom je
cilj i otvaranje srednje škole, s obzirom na to da je u Hrvatskoj sada odobren i
waldorfski srednjoškolski (gimnazijski) plan i program. Cilj nam je osigurati
dugoročni prostor za djelovanje škole, a s obzirom na to da smo neprofitna
ustanova, nadamo se da će i donositelji odluka uvidjeti važnost respektabilnog i
svjetski priznatog odgojno-obrazovnog programa u gradu Osijeku, koji privlači
brojne mlade obitelji.
Na kojim se načelima temelji waldorfska
pedagogija? - Cjeloviti je pristup djetetovu razvoju ono što se
može prvo istaknuti, dakle, u waldorfskoj se pedagogiji uči glavom, srcem i
rukama, a to znači da se u učenika razvija mišljenje, osjećanje i volja
ravnomjerno. Poštovanje individualiteta djeteta jednako je važna stavka, što
znači da svako dijete ima vlastitu osobnost, sposobnosti i talente, koji se mogu
poticati i izgrađivati, stoga ih je važno prepoznati i kapacitirati. U
konačnici, jednom kada dijete završi školu, da kao odrasla osoba može samostalno
i slobodno izabrati vlastiti životni put i smjer te se samoostvariti u društvu
sa svim svojim potencijalima - to je cilj waldorfskog obrazovanja.
Koje su dobrobiti za djecu koja pohađaju waldorfsku
školu? - U waldorfske škole djeca sretno idu i vraćaju se iz
njih. Školsko se gradivo svladava na zanimljiv i prirodan način te ga učenici
apsolviraju bez muke i stresa. Djeci se od 1. razreda razvija unutarnja
motivacija za učenjem i znanjem. U svim se aspektima života razvija kreativnost
i inovativnost, kao i spretnost u radu, snalažljivost i prilagodljivost te
brojne vještine (npr. prezentacijske, komunikacijske, organizacijske...). U
djece se osnažuje proaktivnost te se i roditelje uključuje u rad škole i važan
su dio svih procesa. Ostvaruje se prednost u stranim jezicima, jer učenici već
od prvog razreda uče dva strana jezika, i to na interaktivan, praktičan način,
te se razvija svestranost (sviraju se glazbeni instrumenti, uči se raditi rukama
itd.). I uz sve to razvijaju se zdrave životne navike i pozitivan pristup
životu. Odrasli ostvareni ljudi koji su pohađali waldorfske škole rado se
prisjećaju svog školovanja i vide to kao vrijedan izbor svojih roditelja.
Kakve se metode podučavanja koriste u waldorfskoj
školi? - Cjelokupna je metodika u waldorfskom obrazovanju
orijentirana na djetetov razvoj i njegovo zdravlje. To znači da se pomno biranim
metodama odgovara na ono što učenicima u tom razdoblju treba. Uči se s
razumijevanjem i primjenom naučenog umjesto "štrebanjem" te iskustveno učenje
prethodi kognitivnom radu kako bi se gradivo bolje razumjelo. Učenici uče
razmišljati, propitivati, diskutirati, uviđati i stvarati, stoga jednom stečeno
znanje ostaje trajnije pohranjeno. U nastavnom su danu zastupljeni dijelovi
ritmičke, intelektualne, praktične/umjetničke nastave. Tako da djeca mogu
apsolvirati nastavno gradivo, proraditi ga i onda se izraziti kroz njega, što je
vrlo povoljno za djetetovo zdravlje.
Cjeloživotno obrazovanje
Mnogim se
roditeljima kao najveći problem čini prelazak iz waldorfske osnovne škole u neku
od srednjoškolskih redovitih opcija. Kako umirite roditelje? -
Prelazak u srednju školu za sve je učenike velika promjena, jednako kao i
prelazak iz srednje škole na fakultet. No iskustva i istraživanja pokazala su da
učenici waldorfskih škola dolaze s više samopouzdanja te otpornosti i upornosti
spram novih izazova. Učenici waldorfskih škola kapacitiraju se na svim razinama
(emocionalno, kognitivno i voljno), stoga su i spremniji na sve životne promjene
i novopostavljena očekivanja okoline. Kroz cijelo se školovanje njeguje želja za
učenjem novih znanja i vještina, tako da je "cjeloživotno obrazovanje" nešto što
je waldorfskim učenicima prirodno. U prilagodbi će im definitivno ići u prilog i
široka paleta znanja i vještina koje steknu u osnovnoj waldorfskoj školi. Što se
tiče visokog obrazovanja, longitudinalna istraživanja pokazuju kako prosječno
veći broj učenika waldorfskih škola uspješno upisuje i završava odabrane
fakultete spram učenika državnih škola.
Poznato mi je da puno
čitate, recite nam, što? - Uglavnom čitam stručnu literaturu
povezanu s razvojem djece, metodikom, filozofijom obrazovanja i sl. Od prevedene
bih literature preporučio: Godi Keller - Sa srcem u školu, Franz Carlgren -
Odgoj ka slobodi, David Brierley - Skriveno u vidljivom... Kako sam trenutno
učitelj drugog razreda, svakodnevna su mi literatura basne i legende, a trenutno
se bavimo temom "život pčela", stoga čitam švicarskog autora Jakoba
Streita.