Profesionalno se plesom bavi već 26 godina, 15 godina vodi treninge, radi kao
voditelj plesnih tehnika stila jazz i modern jazz. Stalno usavršavanje, uz
ljubav i entuzijazam, smatra presudnim za dugogodišnju održivost i uspješnost
Plesnog studija Shine, koji vodi već 18 godina s Mirom Sekereš. Koliko je
kultura plesa prisutna, cijenjena, koliko zahtijeva odricanja, treniranja i
financija otkrivamo u razgovoru sa Suzanom Žuljević, plesačicom kojoj je ples
životni poziv, smisao i iskra.
Tko je zaslužan za to što je ples u
vašem životu? Kako je sve počelo?
- Teško se oduprijeti plesu kada
je nekako cijela moja obitelj utkana u sam pokret i glazbu. Djed je imao
glazbenu tamburašku školu, Dušan Rudež ili, kako su ga zvali, "Čovjek Tuljan".
Uvijek je spajao razne umjetnosti - fotografiju, instrumente kroz glazbu i ples.
Zbog toga se kod nas u obitelji uvijek slavilo, pjevalo, plesalo, sviralo. Moja
teta s kojoj vodim plesni studio, ujak i ujna (i njihova djeca danas rade u
našem studiju i plešu) također su plesači, dovodili su prijatelje kod nas doma
na druženje i prespavanac jer su često dolazili i plesači i treneri iz Zagreba.
Mislim da uz takav utjecaj nisam mogla ni htjela drukčije završiti nego samo
nastaviti uživati u pokretu s najdražima.

Plesom
se bavite niz godina, što vam je donio?
- Iznimno puno prilika.
Prilika da upoznam drage ljude s kojima sam ostvarila predivne poslovne
pothvate. Priliku da guram svoje granice i upoznam sebe. Priliku da radim posao
koji obožavam i kroz njega rastem kao plesač, koreograf, trener i osoba. Smatram
da je izuzetno važno raditi posao koji te istinski ispunjava jer većinu vremena
provedemo na poslu. Taj osjećaj s posla odražava se na kvalitetu života,
odnosima s drugima i podiže nam samu energiju. Ples je emocija, priča našeg
postojanja utkana u našim srcima, ispričana pokretom.
Vjerujem da u
vašoj karijeri nije sve med i mlijeko. Što vam je profesionalno, iz osobnog
gledišta, bilo najteže? - Najveći problem koji želim spomenuti u
plesnoj kulturi je manjak potpore i gledanje na plesnu karijeru (plesač,
koreograf, voditelj) kao hobi-posao. Često me pitaju: ‘Hej, super ti je ples,
ali koji je tvoj pravi posao? Pa ne možeš od plesa živjeti, to je aktivnost ili
poslić sa strane.‘ Mira i ja smo živi primjeri da možemo. Ako se posvetiš, može
se, nije da smo milijunaši, ne sjedimo na novcu, ali zaradimo normalnu plaću kao
i svi ostali. Zato smatramo da je ples ravnopravan s ostalim poslovima, pa čak i
plemenit jer imamo utjecaj na odgoj najvrjednijeg blaga na svijetu, a to su
djeca, na kojima budućnost ostaje.
Kako se živi od plesa?
- Nije lako jer svi misle da mi samo vodimo ples u dvorani. Ali još
vodimo plan i program studija, plesnih grupa, evenata, natjecanja,
administraciju i dodatne aktivnosti u studiju, a uz to se pokušavamo još dodatno
educirati. Moj posao ne završava u dvorani, nego se prožima kroz cijeli dan.
Vjerujem da koliko radiš i uložiš truda, toliko će ti se i vratiti, kao što ples
meni vraća. Da mi ponude u nekoj drugoj struci i višestruko veću plaću, opet bih
odabrala ples. Da, bez novca ne možemo živjeti, ali smatram da se treba boriti
za struku i posao koji ti hrani dušu i obogaćuje ti kvalitetu života.
Što Studio Shine najviše opterećuje? - Prije svega manjak
adekvatnih plesnih prostora. Dugi smo niz godina radili po školama, u holu, ili
u vrtićima koji nisu prilagođeni za plesnu tehniku, pa su plesači bili skloniji
ozljedama. Uvijek bismo gledali prostore koje Grad posjeduje i zamišljali na
koji bi ih se način moglo srediti i funkcionalno koristiti za djecu, mlade i
odrasle. Jer kretanje je iznimno važno za djecu i mlade, pokušavamo ih što više
maknuti s mobitela i iz sjedećeg položaja, potaknuti na zdrav razvoj, a to nam
kretanje omogućuje. Bilo bi lijepo imati i neformalnu scenu, teatar ili centar
za plesne izvedbe ili predstave za sva plesna studija gdje bismo mogli
razmjenjivati iskustva, predstave, plesne nastupe, produkcije itd. Kao što je u
Puli Karlo Rojc. Osijek ima predivnih prostora koji bi se na taj način mogli
ispuniti i kreativno-umjetnički obogatiti.
Spomenuli ste mi pomalo
omalovažavajući odnos dijela javnosti prema vašoj struci. Kako to promijeniti?
- Znamo imati upite dan prije nastupa, kada klijenti očekuju da
odmah imamo uvježbanu koreografiju jer nas ne shvaćaju ozbiljno. Često čujemo
izjave kao što su: ‘Pa što vi samo plesuckate, ma to vi napravite za dan.‘ Da bi
nastala koreografija, potrebni su nekada i mjeseci uvježbavanja, adaptacija
ideje, umiksavanje glazbe, razrada kostima... Samo naplaćivanje usluge
koreografiranja i nastupa nekada se čini kao nemoguća misija. Našu struku još
gledaju kao nešto što se ne treba naplaćivati. Posljednjih nekoliko godina takve
upite za nastup odbijamo jer želimo da se plesna kultura gleda ravnopravno s
ostalom. Podržavajte plesnu scenu, platite usluge koreografiranja i nastupa,
vrednujte plesača i njihov trud na sceni!
Što vas danas motivira
ostati u struci i nastaviti promicati plesnu umjetnost? - Sam pokret
i ples moj je životni stil, jednostavno živim i dišem ples, bez njega ne znam
što bih bila. Pokušavam se stalno educirati jer, koliko god imala iskustva
vođenja, koliko god koreografija i nastupa, zapravo ništa ne znam i smatram da
učim dok god sam živa da bih bila bolja za sebe, svoju kćer i članove. Dok živim
i dišem ples punim plućima, osjećam se potpunom. Motiviraju me moji članovi jer
jedni od drugih iznimno puno učimo. Prednost je plesa u tome da ćete se
osloboditi straha od javnog nastupa, bit ćete vitalniji, kreativniji, bolji u
timskom, ali i solo nastupu, agilnost, ravnoteža, rastezljivost i koordinacija
uvelike će vam se poboljšati. A uz to sve bit ćete pod stalnim hormonima sreće,
okruženi prijateljima, zajedno se zabaviti plešući i stvarati predivne uspomene
zajedno.
Imate li plesne uzore, ističe li se u vašim očima netko od
naših sugrađana? - Ufffff, imam ih podosta koji su utjecali na moj
plesni put. Prva je, naravno, moja teta Mira Sekereš (doista me vukla odmalena
posvuda gdje god je mogla, pa i na ples, kao i dandanas), moja trenerica Monika
Smit, Kornelija Kosanović Koni (ma nju treba doživjeti, mama modernog plesa i
show dancea u Hrvatskoj), Jorge Vazquez, Dinko Bogdanić...
Veliki planovi
Što Shine planira u ovoj
godini? - Trenutačno imamo jako velike planove i natjecanja u
brojnim domaćim i inozemnim gradovima. Početkom veljače doveli smo našeg plesača
i koreografa Marija Jukića. Iznimno se veselim što ćemo u Osijek za Dan plesa,
29. travnja, dovesti vrsnog koreografa Jorgea Vazqueza. Pripremamo se za
Festival cvijeća u Osijeku i Čepinu te za festival Zaplešimo zajedno. U travnju
ćemo izvoditi predstavu Uske ulice koju smo postavili Mira Sekereš, Josip
Buljević i moja malenkost, a s kojom smo se predstavili na Saboru kulture. Kroz
predstavu želimo podići svijest o prihvaćanju različitosti i zaustaviti nasilje
bilo kakve vrste. Dugi niz godina radimo s Policijom RH projekt Milijarda ustaje
te šaljemo poruku da je nasilje u bilo kojem obliku neprihvatljivo. Tako je bilo
i ove godine. Surađujemo s osnovnim školama te pripremamo ples osmaša koji je
ujedno ispraćaj u novo razdoblje života. U lipnju pripremamo spektakularnu
produkciju. I za kraj plesne sezone održavamo 3. Plesno-kreativni kamp u
Orahovici.
Uklapa li se u te planove knjiga i čitanje? -
Obožavam čitati, zapravo kada god stignem, nešto čitam. Ovako na prvu svakako
bih preporučila naslov Krava koja je plakala i druge budističke priče o sreći,
časopis Kretanja/Movements, Rhondu Byrne i njezinu Tajnu, Lisbeth Salander i
naslov Djevojka s tetovažom zmaja, Roberta Kiyosakija i vrhunsku knjigu Bogati
otac, siromašni otac…