Mario Čaušić: Nije mi cilj davati konačne odgovore kroz svoja djela
Datum objave: 12. studenog, 2022.
Istaknuti je osječki grafičar na suvremenoj umjetničkoj sceni prisutan već
niz godina. Samostalno izlaže od 1998. godine, do danas je održao brojne
samostalne i sudjelovao na skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Mario Čaušić
posvećen je suvremenoj vizualnoj umjetnosti koju prezentira u različitim
medijima, posebice u grafici (bakrorez, bakropis i linorez), crtežu, slikarstvu,
instalacijama i multimedijalnim radovima s kojima nastupa na nacionalnim i
međunarodnim izložbama videa i videofestivalima.
Postavljati pitanja
U dosadašnjem ste
umjetničkom radu "prikupili" znatan broj nagrada. Sjećate li se prve i izdvaja
li se koja do sada dodijeljena? Općenito gledajući, podižu li nagrade vrijednost
umjetnikova radova? - Nagrade imaju svoje lice i naličje. U
nekim ih je slučajevima sjajno primiti, ali u drugim mogu postati opterećenje
jer se nakon toga očekuje ista razina kvalitete ili veća, što je ponekad teško
ostvariti jer uvijek postoje oscilacije u radu zbog raznih faktora. Zvučat će
stereotipno, no nagrade doista nisu ono zbog čega stvaram, ali su svakako
poticaj za daljnji rad. Prvu nagradu pamtim jer je bila za vrijeme studija i
bila je međunarodna. Dobio sam ju na IV. Međunarodnom studentskom biennalu u
Sjevernoj Makedoniji 2000. Nisam siguran da u nas nagrada podiže vrijednost
umjetnikova rada, ne funkcionira to kao u nekim drugim umjetničkim područjima
ili u nekim drugim zemljama, ali svakako pomaže da se na neki način istakne vaš
rad i da postanete prepoznatljivi.
Kako
se razvijala vaša karijera, recite nam više o svojem dosadašnjem umjetničkom
stvaralaštvu. - Diplomirao sam na ALU Zagreb u klasi prof. Ante
Kuduza 2001. godine. Nakon toga se ubrzo vraćam u Osijek i s nekolicinom kolega
pokušavam revitalizirati likovnu scenu u gradu. U to se vrijeme nisam
kontinuirano bavio grafikom jer je za to trebalo prvo osigurati uvjete. Mogu
reći da sam tada dosta lutao i tražio se i u mediju, ali i samom izrazu. To mi
je razdoblje svakako pomoglo u daljnjem radu i poimanju umjetnosti jer sam uspio
kroz slobodu izraza proširiti vidike i upoznati nove medije. Osiguravanjem
uvjeta za rad ubrzo se kontinuirano nastavljam baviti grafikom, te sam tu već
pokušavao eksperimentirati materijalima i ne ići utabanim stazama, odnosno
primijeniti spoznaje stečene u prethodnom razdoblju. Znao sam što me zanima i
što bih želio raditi, tako da sam nastavio u tom smjeru.
Zašto
baš grafika? Koje poruke kroz radove pokušavate poslati?
- U
vrijeme kada sam upisivao Akademiju, smjer smo birali već na prijemnom ispitu,
tako da je moj interes za grafiku započeo puno prije samog upisa. Interes su
probudili neki radovi i umjetnici čije sam grafike vidio na izložbama, čitao o
njima te sam se tako s njom upoznavao. Grafika je uistinu specifičan i
kompleksan mediji koji pruža mnogo mogućnosti u izrazu i zato je prevladala u
mom radu. Zahtijeva dosta znanja, metierske vještine, pedantnost i
koncentraciju, ali zato su rezultati fascinantni. Kada osmišljavam rad, važno je
iz te palete mogućnosti uzeti ono potrebno te rad nadograđivati. Nikada mi nije
cilj davati konačne odgovore kroz nastala djela, što je često pogrešno
promatranje umjetničkog rada, već mi je cilj postavljati pitanja, otvarati
percepcije i poticati promatrača na razmišljanje.
Pročitao sam
da je u vašem umjetničkom angažmanu gotovo uvijek prisutna namjera izazivanja
određenog efekta radi zapažanja, istraživanja ili tumačenja. Je li to
točno? - Da, dojam koji želim svojim umjetničkim angažmanom
prenijeti je upravo taj. Nije mi namjera ponavljati se kroz vrijeme stvaranja,
nego upravo zapažati, istraživati i interpretirati. Imam potrebu mijenjati se
kroz stečene spoznaje, i to iskustvo želim prenijeti promatraču.
Uz grafiku često koristite i druge medije? Kako ih spajate,
koliko je sve izazovno, uspijevate li doći do željenih materijala, tehnike i
tehnologija? -- Od samog starta i upoznavanja s medijem shvatio
sam da grafika je, i može biti, multimedijalna ako joj se tako pristupi.
Umjetničku je grafiku pogrešno gledati kao da joj je realizirani grafički list
jedini produkt i ono što je o njoj potrebno znati. Proces je nastanka grafičkog
lista nešto najbolje u ovom pozivu i često imam potrebu i želju upravo tu
procesualnost zabilježiti i prezentirati uz grafički list. Spajanje grafike s
drugim medijima svakako je izazov, ali ako znate što želite realizirati i na
koji način, onda je to prirodan proces.
Bavite se i kompleksnim
pitanjem percepcije prostora, preispitujete mogućnosti grafičkog medija,
posebice kada je riječ o povezivanju sa znanstvenim disciplinama
(kemijom). - Da, prostor u svim svojim oblicima i dimenzijama:
fizičkom, sociološkom, političkom, vremenskom itd. je nešto što je u podlogama
gotovo svih mojih radova i moja trajna preokupacija. Pristupam mu na različite
načine, ponajviše da bih promatraču proširio percepciju. Također je i
proširivanje mogućnosti medija kroz eksperiment izuzetno važan aspekt u mom
radu. Grafika je kao mediji vrlo usko vezana uz kemiju, poglavito duboki tisak
koji je, mogao bih reći, baza u mom radu. Tako sam duže razdoblje
eksperimentirao u mediju grafike koristeći kemiju na različitim materijalima,
pronalazeći i otkrivajući nove recepture, a sve u svrhu dobivanja novih
izražajnih mogućnosti.
Kakvo je stanje grafike kao medija u
svijetu, kakva je budućnost ovog umjetničkog pravca? - Ove sam
godine imao priliku biti član dva prosudbena tijela, odnosno žirija, na
međunarodnim izložbama, i to mi je iskustvo bilo neprocjenjivo. Tijekom samog
odabira radova mogao sam vidjeti težnje grafičara iz gotovo cijelog svijeta i
dojam je da je za grafiku kao medij budućnost potpuno sigurna. Sami smjerovi
njezina razvoja, inovacija, ali i njegovanja tradicije te visoke kvalitete
prisutni su svagdje.
Grafika u Osijeku? -
Grafika u Osijeku razvija se u jako dobrom smjeru, čemu u prilog govori i veliki
broj osječkih grafičara na domaćim i inozemnim izložbama na kojima često
osvajaju i nagrade. U relativno je kratkom roku, ponajviše zahvaljujući
Akademiji za umjetnost i kulturu, osječka grafika postala prepoznatljiva u
Hrvatskoj i šire.
Rad sa studentima
Zaposleni ste i na
Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, na Odsjeku za vizualnu i medijsku
umjetnost. Jeste li zadovoljni? - Jasno da sam zadovoljan. Taj
je posao vrlo dinamičan i izazovan i u interakciji sa studenticama i studentima
neprestano otkrivate nove poticaje za napredovanjem i otkrivanjem novih područja
umjetničkog rada. Često sam angažiran oko studentskih projekata u izvannastavnim
aktivnostima kao što su izložbe, radionice, predavanja i sl. što su dodatni
poticaji i za studentice i studente, i za mene jer otvaraju prostor za neke nove
suradnje i iskustva. Izuzetno sam ponosan što sam s kolegicama i kolegama
profesorima na AUKOS-u s kolegija grafike formirao ".ORG" odnosno Osječku
radionicu grafike. To je osim radionice i platforma koja prati grafičku scenu
ponajviše u Osijeku i svojevrsni je virtualni kabinet grafike pa bi svima
preporučio da nas potraže na Instagramu i prate što radimo. U budućnosti se
nadamo da taj prostor neće biti samo virtualan i da ćemo uspjeti osigurati
izložbeni i radionički prostor za sve koje grafika zanima i žele se baviti
njom.
Slobodno vrijeme
koristite za čitanje knjiga i stripova. Dajte nam nekoliko preporuka..
- Strip je moja cjeloživotna ljubav, tako da ga i danas pratim i jako
sam sretan što se i u GISKO-u može pronaći veliki broj kvalitetnih naslova.
Trenutačno su mi u fokusu francuski autori, pa bih preporučio Blast i Brodeckov
izvještaj Manua Larcenta te Sam samcat Christophera Chaboutéa uz obvezno
talijanskog autora Sergija Toppija. Bilo koji njegov strip je
izvrstan.