Od rane ga mladosti zanimaju dvije stvari - mehanika i biologija.
Odrastajući, dodatno se usmjerava prema biotehnologiji i fiziologiji, postaje i
strastveni zaljubljenik u motore, kojima je prokrstario zavidne kilometre diljem
Europe. Strast prema motorima dijeli sa svojom srednjoškolskom ljubavi i
sedmogodišnjim sinom te članovima motokluba Miners MC Croatia, čiji je
predsjednik. Miroslav Lisjak sveučilišni je profesor, priznati znanstvenik s
tetovažama koji uspješno ruši predrasude.
Zaljubljen u rock-kulturu
Uz sve navedeno, kolege vas opisuju kao osobu slobodna i neuhvatljiva
duha, kažu da ste njihov Dumbledor, kojeg vole slušati i studenti i profesori.
Jeste li znali za taj svoj nadimak?
- Ovakav duh mogu uhvatiti samo oni koji razumiju ljubav prema slobodi,
kojima materijalne stvari i novac ne čine osnovni smisao njihova života, nego
sredstvo za preživljavanje u kapitalistički uređenom društvu. Budući da je danas
takav način razmišljanja rijedak, jasno mi je zašto me se doživljava kao osobu
neuhvatljiva duha. Svaki iskonski zaljubljenik u prirodu koji naš planet smatra
remek-dijelom, mora biti čovjek slobodna duha. Razumjeti i poštovati činjenicu
da smo mi tek jedna od vrsta na ovom planetu, ni po čemu superiorna, i osjećati
se dijelom prirode znači osjećati se živim bićem, a to je jedini pravi osjećaj
slobode. Zbog svega navedenog ne koristim se društvenim mrežama i nisam znao da
me kolege opisuju kao Dumbledora. Iskreno, jako mi je drago, naročito ako
nadimak, osim s vanjskim izgledom, ima veze i s njegovom ulogom u filmu.
Duga kosa, tetovaže, motor… Jeste li se tijekom sveučilišne karijere
susretali s predrasudama?
- Od petog razreda osnovne škole zaljubljen
sam u rock-kulturu razmišljanja i poimanja svijeta oko sebe. Moja je percepcija
svijeta, društva i sustava oblikovana u zlatno doba grunge scene iz Seattlea,
sredinom 90-ih godina. Dakle, s tim, u ono doba još dječjim, ali nikad
promijenjenim stavovima, išla je i ljubav prema dugoj kosi i tetovažama. S
predrasudama sam se susretao cijeli život, ali uvijek sam ih uspio razbiti i
uvjeriti sebe i druge da "odijelo ne čini čovjeka". Budimo realni i pogledajmo
istini u oči: Koliko ljudi zarobljenih u okvirima tzv. dress coda znate a koji
su napravili velika zla u našem društvu? Kod nas su tetovaže pomodarstvo. Kada
su se npr. počeli masovno tetovirati nogometaši, onda je to postala društveno
prihvatljiva stvar, što me uistinu užasava. Tetovaža, njezino pravo podrijetlo i
duboka simbolika nisu nikada trebali postati moda. Ali mi, ljudi, kao jedina
autodestruktivna vrsta na ovom planetu, zbog svojih smo načela uspjeli uništiti
puno toga iskonskog. Čak smo i plemenite korijene nekih najraširenijih vjera
svijeta uspjeli pretvoriti u krvoprolića. Smatram da ne smijemo biti licemjerni,
imati predrasude i dvostruka mjerila.
Predajete na Fakultetu
agrobiotehničkih znanosti u Osijeku, koja su vaša područja interesa. Možete li
nam ih približiti?
- Bavim se fiziologijom bilja, biljnim metabolizmom,
abiotskim uzročnicima stresa, prijenosom staničnog signala kod biljaka. Obožavam
ekologiju i način na koji danas držim predavanja iz fiziologije bilja totalno je
drukčiji od onog otprije nekoliko godina. Naime, smatram da velik broj agronoma
i poljoprivrednih proizvođača ima usađen pogrešan pogled na poljoprivredu.
Perspektivu koju je nametnuo kapitalizam, da je to biznis koji se bavi
proizvodnjom hrane, moramo, jednostavno, promijeniti. Naime, ako prihvatite
evoluciju živog svijeta i nas kao vrste, posljednji ratovi koji će se na ovom
planetu voditi zacijelo neće biti zbog ekonomije, tehnologije ili bilo čega
toliko prolaznog i nebitnog za opstanak vrste. Bit će to borba za prostor na
kojem se može proizvesti hrana. Stoga, kroz tu perspektivu, podučavam mlade
agronome o biljnom metabolizmu, ulozi biljaka u hranidbenom lancu, važnosti
procesa fotosinteze kao temelja koji je omogućio život svim aerobnim vrstama, pa
tako i čovjeku.
Predstojnik ste Zavoda za agroekologiju i zaštitu
okoliša. Koje sve katedre Zavod okuplja, čime se bavite?
- U sklopu
Zavoda četiri su katedre: Katedra za fiziologiju i ishranu bilja, Katedra za
pedologiju i zaštitu okoliša, Katedra za kemiju i biokemiju i Katedra za
mikrobiologiju. Bavimo se nastavnim i znanstveno-istraživačkim radom na relaciji
tlo - biljka - okoliš, a kemija i biokemija temelj su na kojem se gradi sve
ostalo znanje.
Dio ste znanja stekli surađujući sa znanstvenicima u
Bristolu, u Engleskoj. Što je slično, što različito? Gdje je lakše biti
znanstvenik i zbog čega?
- Radeći na Sveučilištu u Bristolu, shvatio sam
kako bi znanost i znanstveni rad trebali funkcionirati. Veliki financijski input
u znanosti olakšava put od ideje do realizacije. Razlog je jednostavan, niste
prisiljeni improvizirati i svoju ideju prilagođavati laboratorijskoj opremi i
uređajima. Ideju ćete dobiti ako imate velik broj informacija iz određenog
područja. Na temelju tih informacija gradite vlastitu viziju problematike i
zadajete si cilj. Kod nas morate biti majstor improvizacije, odnosno znati
napraviti nešto kvalitetno u okviru resursa kojima raspolažete. Kada sve skupa
zbrojite, spoj jednog i drugog je možda i glavni razlog zašto su naši
znanstvenici u inozemstvu toliko uspješni.
Bijeg iz mjehura
Studij u Engleskoj pametno ste
iskoristili i motociklom proputovali Englesku, Škotsku, Belgiju… Kamo vas je sve
cesta do sada odvela, pripremate li neku novu avanturu?
- U vrijeme
boravka u Engleskoj sa suprugom sam odvozio 20.000 kilometara po nacionalnim
parkovima UK i okolnih zemalja. Možda je zgodnije reći da je Portugal jedina
europska zemlja u kojoj nismo bili motorom. Cesta nas do sada nije odvela do
onih mjesta za koja treba biti u mirovini da bi se do njih stiglo. Ali i takvi
su pothvati u planu. Svake godine imamo neku novu avanturu na motoru. Ove nam je
godine plan odvoziti južnu Italiju, Siciliju, Sardiniju i tko zna što će još
biti usput.
Zašto se ljudi zaljubljuju u motore? Kakav je životni stil
bajkera?
- Smatram da većina ljudi danas putuje kao da se nalazi u
mjehuru, izolirana od onog što se oko njih tijekom putovanja događa. Odredište
je postalo svrha putovanja, a sve što se događa na putu do odredišta postalo je
nebitno. To je potpuno pogrešna percepcija putovanja, koja vam uskraćuje brojne
doživljaje i iskustva. Putovanje na motociklu omogućuje vam da se maknete iz tog
mjehura i da svijet oko sebe doživite svim svojim osjetilima, što vas duhovno
oplemenjuje i emotivno ispunjava. Biti bajker nije ni prestiž, ni hobi, ni stil,
nego životni put.
Što vozite? Supruga vozi sama? Kojim odredištima
dajete prioritet na svojim putovanjima?
- Prvi sam dvokotač, Tomos APN,
dobio 1996., a 2001. kupio sam 50 godina star motor, Horex 400, zbog kojeg sam
zavolio i ispeglao svoje mehaničarske vještine. Yamahu FJ iz ‘86. kupio sam
2006., a BMW GSA 2010. Od 2018. vozim Harley Davidson Street Glide. Supruga od
2011. vozi Yamahu FZS. Godine 2014. imala je dvogodišnju stanku zbog trudnoće, a
od 2020. i ona prelazi na Harley Davidson. Sedmogodišnji sin vozi krosericu od
50 ccm od svoje četvrte godine. Prioriteti na našim odredištima nacionalni su
parkovi, prirodne ljepote i zajednice ljudi koji žive daleko od gradova, u
suživotu s prirodom. Gradovi su usputne, nikad ciljane destinacije. Bez obzira
na arhitekturu, konceptualno svi su gradovi isti: žurba, gužva, buka, što unosi
nemir u svakog prirodnjaka.
Kažete da nastojite svaki trenutak života
iskoristiti konstruktivno, nađe li se koji trenutak za knjigu? Čitanje za svoju
dušu? Uz kakve se naslove opuštate?
- Veliki sam obožavatelj
Dostojevskog, kao pisca i vizionara. Nekadašnji su pisci imali plemenitiji cilj
i svrhu od ove današnje, koja se svela samo na prodaju. Svojim su djelima
utjecali na razmišljanje i kolektivnu ideologiju društva, a danas je takav tip
pisanog izričaja slabo zastupljen. Stoga više volim čitati putopisne knjige i
pratiti dokumentarne filmove poznatih prirodnjaka čiji lik i djelo poštujem,
poput Davida Attenborougha, Michaela Palina, Simona Reevesa, Bena Fogglea,
Emilija Scotta, Teda Simona i Davora Rostuhara.