Datum objave: 28. kolovoza, 2021.
Tomislav Bilić suvlasnik je i izvršni direktor poznate tvrtke Inchoo,
specijalizirane za izradu online trgovina. U vrijeme kad je tim bio manji i
mlađi, radio je kao programer i menadžer. Danas je fokusiran na upravljanje,
organizaciju posla, rad u marketingu i ljudskim resursima. U slobodno se vrijeme
druži s prijateljima, "vodi bitke" s troje klinaca, putuje i uživa. O budućnosti
IT industrije u Osijeku i drugim velikim malim temama razgovaramo s pionirom IT
sektora kakav danas poznajemo.
Rezultati i poštovanje
Ljubitelj ste dobre rakije? Koliko jake? S obzirom na
podneblje u kojem živimo i tradiciju, nije vam problem doći do kvalitetnog pića
koje spaja ljude?
- (Smijeh) Simpatično je kako novinari obično naiđu na tu moju izjavu
negdje na internetu, pa se ovo pitanje uvijek provuče. Točno je. Na druženjima
ću uvijek radije popiti finu rakiju nego neko globalno popularizirano piće.
Jačina i nije toliko važna koliko okus. Ipak, ako pričamo o jačinama, najjača mi
je bila jedna bugarska prepečenica koju sam dobio od jednog prijatelja iz
Velikog Trnova.
Inchoo ste osnovali s misijom da postanete jedan
od vodećih pružatelja rješenja za online trgovine. Iz današnjeg kuta gledanja,
jeste li u tome uspjeli?
- To je bila prva vizija koju sam
komunicirao na početku, kad se tvrtka osnivala. Jasno je da je ostvarenje takvog
nečeg jako izazovno u globalnom okruženju. To bi značilo da bismo bili uz bok
Adobeu, Salesforceu, Shopifyju i sličnim tvrtkama. Ipak, početna je vizija
tijekom godina sazrijevala. Danas nam vizija glasi: "To be a merchant‘s best
friend." U prijevodu na hrvatski: "Biti najbolji prijatelj trgovca." S vremenom
smo shvatili kako smo kao stručnjaci najzadovoljniji i najponosniji na svoj rad
kad možemo reći da smo s našim klijentima postali prijatelji. Posao je
najzdraviji kad se ostvaruju rezultati i kad se ostvari međusobno poštovanje.
Ako govorimo o prepoznatljivosti Inchooa na globalnoj razini, možemo reći kako
smo postali prepoznatljivi u jednoj uskoj niši izrada online trgovina na
platformi koja se zove Magento. To je velik uspjeh, na koji sam ponosan.
Na neki ste način pionir IT scene u Osijeku. Kakvi su bili
početci, s kakvim ste se izazovima susretali?
- IT scena
postojala je puno prije mene. Draga su mi sjećanja iz devedesetih, iz srednje
škole, kad smo mi kao klinci, koji smo učili programirati, išli u cafe-bar Dali
na Systematics Beer Partyje - druženja na kojima se okupljala IT scena. To su
bili pioniri! Ne ja. Neki od njih, nažalost, nisu više s nama. Ja mogu govoriti
o izazovima od 2003. godine, kad sam krenuo u poduzetničke vode. U tom je
desetljeću osječka software scena bila vrlo malena. Programere u Osijeku znao
sam gotovo sve imenom i prezimenom, bar po priči. Posla je bilo malo, struka
nije bila cijenjena, pa samim time ni dobro plaćena. Kad se u gradu pojavila
neka malobrojna prilika, više se firmi trgalo za nju. Tvrtke nisu bile umrežene.
Studenti nisu imali percepciju da software scena uopće postoji. Talentirani
student koji je ulagao u razvoj svog programerskog znanja vrlo je rano imao za
cilj otići ili u Zagreb ili izvan zemlje. Nisu vidjeli perspektivu u Osijeku.
Srđane, i nas smo se dvojica upoznali u to vrijeme, kad smo jednu godinu radili
ured do ureda. Ti si proizvodio lampe ručne izrade, a ja sam bio u Escapeu. Obje
firme u Poduzetničkom inkubatoru BIOS. Bilo je to zabavno i šarmantno vrijeme,
ali se u Osijeku u software industriji nisu radili veliki projekti kao danas.
Zajednički rad sveučilišta i software sektora bio je rezerviran za jednu ili
dvije software firme. Nije bilo zajedničkih projekata s manjim tvrtkama.
Danas je IT brzorastući sektor koji otvara brojne mogućnosti
razvoja grada i gospodarstva. Gdje vidite prepreke, kako ih prevladati i može li
Osijek preuzeti vodeću IT ulogu u državi i regiji?
- Osječka je
software scena u fazi akceleracije, koja postoji svuda u svijetu. Osijek stoji
dobro, ali ne posebno dobro da možemo očekivati kako će ova akceleracija trajati
vječno bez usmjeravanja. Rastu i drugi gradovi u okolici, poput Novog Sada ili
Temišvara, koji su puno razvijeniji… Prilike za rast ovog sektora u gradu se
otvaraju. Osijek može postati grad u kojem će prevladavati model slobodnjaka
koji su angažirani po projektu, pretežno od stranih tvrtki. Mogu izdominirati
novi razvojni centri koje osnivaju strane ili zagrebačke tvrtke. Lokalne osječke
tvrtke poput Inchooa također mogu rasti, a one će prije ili poslije imati izazov
u nestašici voditeljskih uloga s iskustvom. Koji god od ta tri smjera prevladao,
Osijek mora ulagati u brendiranje grada s dobrom kvalitetom života kako bi
privukao stručnjake iz Zagreba i Europe. Održivi rast zahtijeva više talenata s
upravljačkom kompetencijom. Broj je zaposlenih sve veći i tvrtke imaju prilično
razvijene interne sustave osposobljavanja za osobe koje iziđu s fakulteta.
Nalazak juniora koji su spremni raditi ovaj posao prije je bio problem. I sad
postoje izazovi, ali više nisu veliki.
Epska uloga
Grad Osijek prepoznao je
potencijal IT sektora i, čini se, napravio dobru stvar kroz IT park. Što se još
može učiniti kako bi se privukli investitori, zadržali postojeći i osigurala
konkurentnost? Možda u dijelu koji se odnosi na plaće zaposlenika?
- Grad Osijek ne treba raditi ništa oko pitanja koja se odnose
na plaće zaposlenika. Za to su odgovorni poslodavac, tržište i porezna politika.
Poreze ne određuje Grad. On treba osmišljavati projekte koji će poboljšati
infrastrukturu poslovanja, a samim djelatnicima omogućiti bolju kvalitetu života
u gradu. Na primjer: jedno je pripremiti projekt IT parka. Drugo je raditi na
informiranosti domaćih i stranih potencijalnih investitora da prilika za IT park
postoji. Pokušajte na internetu naći informacije o IT parku na engleskom jeziku.
Postoje, ali su jako skrivene.
Jedan ste od pokretača
inicijative Osijek Software City. Koje su prednosti članstva? Na koji način
udruga pridonosi brendiranju grada kao poželjne IT destinacije?
- Udruga OSC odigrala je epsku ulogu u brendiranju grada Osijeka.
Postigli smo to da je Osijek danas u cijeloj Hrvatskoj, pokraj Zagreba,
percipiran kao najživlji software grad. Same su aktivnosti prepoznate i šire.
Jednom sam bio na konferenciji u Leipzigu kad mi je vlasnik tamošnje tvrtke
rekao kako prati što radimo u Osijeku i kako smatra da bi i Leipzig trebao nešto
slično raditi. Početni je cilj udruge bio izgraditi percepciju zajednice kako si
ulaganjem u vlastiti razvoj pojedinac može osigurati dobar razvoj karijere i
natprosječnu kvalitetu života. To smo uspjeli. Imali smo mali broj entuzijasta i
poduzetnika koji su neumorno radili na brojnim programima. Rad u prvim godinama
postojanja udruge bio je zabavan, prepoznat od zajednice i vrlo uspješan. Imamo
i nekoliko tvrtki koje su otvorile urede u Osijeku a koje izjavljuju kako je OSC
bio glavni razlog te odluke. Na to sam jako ponosan. Osobno nisam više u upravi,
nego aktivniji član. No vidim kako je vođenje udruge dosta teže. OSC je udruga
koja radi za dobrobit zajednice. No u ovoj zajednici imamo danas nekoliko
skupina koje imaju drukčije potrebe. Osječke tvrtke, razvojni centri i
freelanceri. Svaka se skupina s pravom osjeća dijelom zajednice, ali je različit
voljni moment za sudjelovanje u njezinu razvoju. U tijeku je osmišljavanje novog
modela koji bi imao smisla u novim uvjetima.
U sve do sada
navedeno ubacit ćemo knjigu i čitanje. Koliko je, prema vašem mišljenju, važno
cjeloživotno obrazovanje, vrijeme za čitanje, uz kakve se naslove najčešće
opuštate? - Što se tiče opuštanja, to su stripovi. Volim
klasike kakvi su Dylan Dog ili Martin Mystère. U posljednje si vrijeme nađem
nešto s weba Fibra.hr. Što se tiče cjeloživotnog obrazovanja, moram priznati da
više čitam članke na poslovnim portalima na webu ili prolazim online tečajeve
nego što čitam knjige. Znam da to nije popularno reći za ovu rubriku. Volio bih
kad bih stigao više čitati. No uz posao, troje djece doma i poneku vježbu ne
uspijevam se izboriti za vrijeme.