Denis Detling: Nemamo prostora pokazati svu raskoš građe Muzeja Slavonije
Datum objave: 21. kolovoza, 2021.
Ravnatelj Muzeja Slavonije diplomirao je povijest i njemački jezik na
Pedagoškom fakultetu. Radio je kao profesor povijesti u gimnaziji i kao muzejski
pedagog, objavio nekoliko radova u specijaliziranim časopisima, držao javna
predavanja i radionice na hrvatskoj i međunarodnoj razini, sudjelovao u brojnim
edukativnim, domaćim i stranim projektima. Suautor je udžbenika iz povijesti za
gimnazije, dopunskih materijala za nastavu i edukativnih materijala te nekoliko
obrazovnih izložbi u muzeju. O položaju i važnosti muzeja u današnjem društvu
razgovaramo s Denisom Detlingom.
Bez stalnog postava
Muzej Slavonije
osnovan je davne 1877. godine, jedna je od najstarijih, a po veličini fundusa i
najznačajnijih muzejskih ustanova u Hrvatskoj. Ima li Muzej zasluženi status u
društvu, gradu i državi? - Teško je odgovoriti. Odmah se nameće
pitanje: u kojem smislu zasluženi status? Ako govorimo o posjetima, uvijek može
i mnogo bolje. Voljeli bismo da jednoga dana odlazak u Muzej Slavonije građanima
Osijeka postane rutina, dio svakodnevnog života. Najveći je problem što nemamo
mogućnost prezentirati svu raskoš građe koju posjedujemo. No, upravo zbog građe,
usudio bih se reći, respektirani smo unutar muzejske zajednice u Hrvatskoj. Kada
se rade veliki izložbeni projekti u Hrvatskoj, u pravilu nas se ne zaobilazi. I
na to možemo biti ponosni.
Kao
i ostale kulturne institucije u gradu, i Muzej ima velikih problema s
nedostatkom prostora, i izložbenog, i spremišta. Kada očekujete rješenje
problema, je li na vidiku? - Muzej još od rata nema stalni
postav. Trudimo se imati veće izložbe, u nekom dužem razdoblju, na kojima
izlažemo najraznovrsniju građu ne bismo li na taj način ipak pokazali bogatstvo
fundusa našeg muzeja. Te su nam izložbe katkada alternacije stalnom postavu. Te
izložbe zauzmu najveći dio izložbenog prostora, no na njima bude u pravilu manje
od jedan posto ukupne građe koju posjedujemo. Trenutačno je takva izložba
Donacije. Upravo zbog nedostatka prostora i nemamo stalni postav. Kada sam počeo
raditi u Muzeju jedan mi je djelatnik slikovito rekao da ako igla padne u
Muzeju, neće pasti na pod, nego na muzejske predmete. Jednaki su problem i
spremišta. Za ilustraciju, ured ravnatelja uređen je većim dijelom muzejskim
namještajem. U trenutku kada se zatvorila izložba o Danici Pinterović, na kojoj
je bio i dio njezina namještaja, postavilo se pitanje smještaja tog namještaja.
U tom sam trenutku postao ravnatelj, pa sam ured uredio njezinim namještajem.
Još koristim njezin radni stol. Rješenje ključnog problema je na vidiku. U
dogovoru Grada Osijeka te Ministarstva kulture i medija određeno je da ćemo u
nekom trenutku prijeći u prostor Donje oružarne. Dio je projektne dokumentacije
gotov, dio će biti do kraja godine, očekujemo sredstva EU-a i nakon obnove i
adaptacije trebali smo se preseliti u adekvatniji prostor za cjelokupnu našu
djelatnost, a dati i doprinos vizuri Tvrđe te turističkom sadržaju grada.
Suradnje i potpore
Zbrinjavanje muzejske
građe važno je zbog nekoliko segmenata. Možete li pojasniti? Što vam osim
prostora predstavlja značajnije probleme? - Ako građa nije
kvalitetno zbrinuta, propada. Drveni namještaj, ako je u većoj vlazi, nabubri, a
ako je u suhom tada popuca, dakle propada. Metal, ako je u vlažnom okruženju,
hrđa. I da ne nabrajam dalje. Da bismo građu i sav njezin značaj sačuvali za
buduće generacije, treba je adekvatno pohraniti dok nije u izložbenom prostoru.
A i u izložbenom bi prostoru morala biti u adekvatnim uvjetima. Osim prostora,
problem je dakako nedostatak financija i ljudskih resursa. Za ilustraciju, u
prosjeku je jedan kustos zadužen za više od 25.000 predmeta, a njima pomažu
tehničari, u prosjeku jedan na oko 60.000 predmeta. Naravno, tu je i
financiranje. Država, kao osnivač, o nama skrbi u skladu sa svojim mogućnostima.
No, bolja bi potpora mogla biti od Grada i Županije. Sadržaje koje stvaramo,
stvaramo prije svega za grad Osijek i županiju. Njihova je ukupna potpora u
našem godišnjem budžetu za programsku djelatnost (ne i cjelokupnu) u ovoj godini
nešto više od tri posto. No, sjećamo se i lošijih godina, a nadamo se ipak
poboljšanju tog odnosa u budućnosti.
Unatoč problemima, Muzej
Slavonije posljednjih je godina napravio određene iskorake i postao znatno
vidljiviji u javnosti. O čemu je riječ, koje ste korake poduzeli?
- Unatoč svemu trudimo se biti vidljiviji. Osim izložbi,
organiziramo događanja, predavanja, promocije, radionice koje okupljaju
zainteresiranu javnost. Trudimo se neka događanja podvesti u isto vrijeme pod
istim nazivnikom Muzejski četvrtak. Prije pandemije znalo je biti razdoblja u
kojima smo imali gotovo svaki četvrtak neki sadržaj. Osim toga, koristimo se i
društvenim mrežama, internetom. Pokušavamo i tu biti. Sada već imamo i
digitalnih sadržaja dostupnih široj javnosti putem weba. Pokušavamo biti
vidljivi u javnosti, jer nam je tu budućnost. Uostalom, Muzej ima nužnost biti
aktivni sudionik u kulturnom i svakodnevnom životu grada, odnosno sredine u
kojoj djeluje.
Zasigurno pomaže i sponzorski ugovor koji
omogućava učenicima i studentima besplatan ulazak u Muzej?
- U
protekle tri godine imamo dobru suradnju s Prvim plinarskim društvom i Energiom
Naturalis iz Zagreba. Sponzorskim smo ugovorima s njima omogućili svoj djeci i
studentima besplatan ulazak u Muzej. Vjerujemo da je taj ugovor dao doprinos
solidnom broju posjetitelja tijekom pandemije prošle godine kada smo najvećim
dijelom bili otvoreni. Masovnih posjeta učenika nije bilo, ali individualnih
posjeta jest.
Popust u iznosu od 30 posto ostvaruje se i uz
predočenje članske iskaznice GISKO-a. Kako ste zadovoljni suradnjom i
povezanošću ustanovama u kulturi grada Osijeka, gdje vidite prostor za
poboljšanja? - Rekao bih da je suradnja odlična. No, suradnja
je velikim dijelom zasnovana na privatnim kontaktima. Piskarao sam tijekom
lokalnih izbora, a i dalje sam istog stava, da bi bila nužna koordinacija svih
kulturnih ustanova od strane Grada i da bi trebalo stvoriti platformu za sve
kulturne ustanove kako bi se kulturni život grada popeo na višu razinu.
Jesen će brzo doći i donijeti neke nove izložbe i projekte
Muzeja. Koliko nam već sada možete otkriti? - Najesen nas
očekuje interesantna izložba koja bi trebala spojiti prirodoslovlje i tehniku.
Do kraja godine trebao bi izići i novi broj Osječkog zbornika. Za ostalo nas
pratite u medijima, internetu, društvenim mrežama.
Poznato je i
da mnogo čitate, kroz programe zagovarate važnost knjige kao medija koji trajno
čuva i objedinjuje određena znanja i vještine. - Posjet izložbi
zahtijeva u velikoj mjeri i vještinu čitanja kako bi se odgonetnula njezina
poruka. Čitanjem otvaramo nove vidike, razvijamo svoje misli i kako ih
artikulirati. Trudimo se u Muzeju, u okvirima mogućnosti, zadržati bogatu
tradiciju izdavačke djelatnosti, bilo kroz našu publikaciju Osječki zbornik
(koji, usput, iduće godine obilježava 80 godina izlaženja), kataloge zbirki, ili
pak kataloge izložbi, koji ostaju trajni trag priča sazdanih u izložbama.
Što u slobodno vrijeme čitate, uz kakve se naslove opuštate?
Dajte nam nekoliko preporuka. - Obožavam lakša, a opet dijelom
angažirana, ili štiva koja reagiraju na okolinu koja nas okružuje ili
komuniciraju s njom. Jako sam volio čitati Antu Tomića. Vjerojatno sam sve
njegove knjige pročitao, veliki dio njih i kupio. Subotom sam kupovao dnevni
list samo zbog njegove kolumne. Volim i naše osječke pisce - Šojat i Hedla.
Oduševili su me oboje, iako je i tu bilo teškog štiva, no moja iskrena preporuka
za oboje. Literaturu na njemačkom već dugo slabije čitam. Zadnje što sam čitao
je Die vergessene Generation (Zaboravljena generacija), autorice Simone Bode.
Dobio sam je na dar. Iako teško štivo, oduševila me. Nažalost, mislim da je nema
na hrvatskom. Od klasika preporučio bih ili Šalu ili Besmrtnost Milana Kundere.
Obje su ostavile traga kod mene. Od domaćih klasika pak Krležin roman Na rubu
pameti. Volio bih da je i na popisu lektire. Kada smo kod Krleže, u nekoliko sam
navrata započeo njegove Zastave, ali ih nikada nisam završio. Volio bih ih prije
ili kasnije pročitati.