Kolumne
Đelo od Gisko "u gostima" Piše: Srđan Lukačević
Mišo Tokić: Tehnologija je dobrodošla,no važniji je onaj tko ju koristi
Datum objave: 24. srpnja, 2021.

Magistar filozofije i hrvatskog jezika i književnosti danas je na poslijediplomskom studiju Menadžment u kulturi, umjetnosti i obrazovanju na Doktorskoj školi. Poseban interes posvećuje etici u marketingu i menadžmentu naslanjajući se na radno iskustvo stručnog suradnika u promociji i marketingu jedne od inovativnijih izdavačkih kuća koje djeluju na našem području. S Mišom Tokićem razgovaramo o školstvu i udžbenicima budućnosti, onome što digitalno doba donosi i tehnologijama koje mijenjaju poglede na učenje.



Tesla i učitelj


Škola budućnosti nije samo ustanova znanja, već ustanova kontinuiranog cjeloživotnog obrazovanja opremljenog najnovijim obrazovnim i tehničkim sredstvima. Je li budućnost došla?

- Kada govorimo o budućnosti i perspektivi naših učenika u školi, uzmimo samo nekoliko zanimljivih činjenica u obzir koje je iznio naš poznati edukator i astronom Korlević. Samo 2016. stvorili smo podataka koliko je stvoreno od cijele 2015. pa do krapinskog pračovjeka. U ovoj 2021. duplamo ukupnu količinu informacija svakih 12 sati. Uskoro ćemo imati teleskop (Square Kilometre Array) koji će u danu izbaciti količinu podataka koja je jednaka količini svih podataka cijeloga interneta u 2016. godini. U razgovoru s učiteljima vidi se da promišljaju o tome kako osposobiti djecu da budu uspješna i kako ih pripremiti za svijet koji dolazi. Iznimno je bitna dobra tehnološka opremljenost učionice, ali još je važniji onaj tko ih koristi. Nikole Tesle, prema njegovim riječima, kao velikog izumitelja ne bi bilo da nije imao učitelja Martina Sekulića, za kojega većina ljudi vjerojatno nikada nije ni čula. Stoga, nema škole budućnosti bez vrhunskih učitelja.


U golemoj mjeri živimo digitalno, škole se opremaju interaktivnim ekranima, tabletima, osiguravaju besplatan internet. Kako se vaša izdavačka kuća prilagodila obrazovanju "sutrašnjice"?

- Kako bi rekao Carl Sagan, tehnologija je postala dio naše svakodnevice i mi smo društvo koje apsolutno ovisi o tehnologiji. Pozdravljam modernizaciju škola i nastavnih sredstava i doista me raduje što se škole na našem području obnavljaju i opremaju. U školama imamo vodstva koja razumiju kako je ulaganje u škole zapravo ulaganje u budućnost. No, od svega toga najvažnije je što imamo vrhunske učitelje i nastavnike koji uz sve poteškoće rade izniman posao. U našoj izdavačkoj kući uvijek razmišljamo kako mi kao izdavač možemo pomoći učiteljima i pridonijeti kvaliteti obrazovanja i novoj paradigmi učenja. Smatram kako je iznimno važno imati partnerski odnos s obrazovnim institucijama. Uložili smo veliki trud i znanje u proces digitalizacije hrvatskih škola. Ponosan sam što smo sa svojim digitalnim udžbenicima na softverskoj platformi mozaBook prva velika izdavačka kuća koja je uvela napredna softverska rješenja u obrazovni sustav.

Recite nam više o mozaBook platformi?

- Shvatili smo da hrvatskom školstvu možemo pridonijeti svojim cjelovitim digitalnim rješenjima. Krenuli smo s licenciranom prezentacijom i stručnim predavanjima na kojima smo učiteljima pokazali sve prednosti sustava. MozaBook je zapravo svojevrstan interaktivni prezentacijski softver u koji su implantirani naši digitalni udžbenici. U mozaBooku imate virtualnu stvarnost gdje primjerice možete prošetati Stradunom u 16. stoljeću, spajati strujne krugove ili pokazati nastajanje potresa. To su male aplikacije s dinamičkim 3D modelima, slojevima, različitim mogućnostima prikaza, ugrađenim skriptama i scenarijima, animacijama, naracijama, ugrađenim kvizovima i interaktivnim igrama, pa čak i mogućnostima za doživljaj u virtualnoj stvarnosti. S pomoću tih alata sve je u jednoj interakciji, od nas, preko našeg servera do učionice, učitelja, učenika i roditelja, svi mogu sudjelovati u kreiranju, ispravljanju i dopunjavaju sadržaja. To je jedna posebna "učionica za 21. stoljeće" koja se može mjeriti s najmodernijim učionicama zapadnog razvijenog svijeta.

Uz digitalne materijale, posebnu pozornost posvetili ste i projektu razvijanja materijala za darovite učenike i učenike koji rade prema primjerenom programu. Što je temelj novom pristupu?

- Kako bi rekao John Dewey, obrazovanje je proces življenja, a ne samo priprema za budući život. Svako je dijete posebno. To je bila ključna misao u ovome projektu. Pripremili smo novu generaciju udžbenika za učenike s teškoćama u razvoju. Cilj je, između ostaloga, školu učiniti ugodnim i poticajnim okruženjem. Udžbenici su izgledom i sadržajem jednaki standardnim udžbenicima, ali su grafički, sadržajno i jezično prilagođeni. Osim udžbenika napravili smo zbroj jednostavnih zadataka za svaki predmet i razred od prvoga do četvrtoga razreda. Time smo zaokružili podršku učenicima s poteškoćama u učenju. Tu veliku zahvalnost pridajem stručnim timovima logopeda i edukacijskih rehabilitatora koji su pokazali iznimno znanje i stručnost te nam pomogli da ostvarimo ovaj jedinstven projekt. Veliku pozornost pridajemo i darovitim učenicima. Kroz ovaj projekt realizirat ćemo priručnik, praktični rad i suradnju s dvije velike institucije u području rada s darovitim učenicima.

Zbog nabave novih udžbenika roditelji su uglavnom u "drami". Upravo je završen odabir udžbenika za nadolazeću školsku godinu. Kako ste kao izdavačka kuća zadovoljni?

- Naravno, uvijek je taj početak nastavne godine nekako turbulentan, no roditelji i učitelji mogu biti mirni, udžbenici su spremni i upravo nam je sada razdoblje kada ih pripremamo i šaljemo po narudžbama škola. Iznimno smo zadovoljni odabirom udžbenika i zahvalni smo na danom povjerenju. Osobno me doista veseli činjenica da je naš trud i kvalitetan rad prepoznat. Dano povjerenje i visoka zastupljenost putokaz su nam za daljnje razvijanje svoje podrške i kvalitete udžbenika. Mogao bih reći i da završetkom odabira udžbenika naš posao i priprema za početak nastavne godine tek počinju. Veselimo se početku nastave i realizaciji nekoliko velikih projekata i novosti koje smo pripremili.

Bitna je ravnoteža


Vodite i Male filozofe kao izbornu nastavu, surađujete s lokalnom zajednicom, kroz posao upoznajte puno ljudi. Jesmo li kao društvo postali previše digitalni?

- Mali filozofi su volonterski rad i plod isključivo ljubavi prema poučavanju i filozofiji. Program provodim na izbornoj nastavi u kojoj nam je glavni cilj razvoj i usmjeravanje djece u uvježbavanju vlastitoga kreativnog i kritičkog mišljenja. Stoga na Malim filozofima djeca promišljaju, razgovaraju, logički povezuju i razvijaju kritičko mišljenje na temelju argumenata. Na jednome satu obrade teme Mašta učenik je (3. razred!) argumentirao kako bez mašte nema logike! Sličnu je definiciju dao i A. Einsten. Logika će vas odvesti od točke A do točke B, a mašta vas vodi gdje poželite. Djeca su čudo i zapravo me uvijek iznova raduje razina njihova zaključivanja. Jedan od privilegija posla jest i rad na različitim projektima gdje imam priliku sudjelovati u razvijanju lokalne zajednice. Jedan je takav projekt iznjedrio suradnju s Fakultetom za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku. Rezultat suradnje je digitalno opremljena Alfa učionica. Totalna digitalizacija obrazovnog sustava, naravno, nije dobra stvar. Mi koji smo u školama vidimo koliko djeci nedostaje međusobna interakcija.

Kad niste digitalni, kakve žanrove čitate u tiskanom obliku? Preporučite nam nekoliko naslova.

- Veći dio vremena iščitavam znanstvenu i stručnu literaturu, a ono malo vremena što ostane volim provesti u svijetu C. S. Lewisa, J. R. R. Tolkiena i ostale ekipe iz puba The Eagle and Child. Danas smo mnogo spominjali proces digitalizacije u našem obrazovnom sustavu. U školi metodičari iznimno paze na vrijeme koje djeca provedu pred ekranima i tu problema nema. Koliko je bitno za roditelje istu ravnotežu održati i kod kuće, može se pročitati u knjizi Digitalna demencija njemačkog neuroznanstvenika i psihijatra Manfreda Spitzera. Historia est magistra vitae, pa ljubiteljima dobre knjige svakako preporuka za vrhunskog finskog pisca Miku T. Waltarija i njegove iznimne povijesne romane Sinuhe Egipćanin, Besmrtnik Turms, Rimljanin i Tamna strana duge.