Martina Karalić: Nevjerojatno koliko naučiš na putu do ostvarenja sna
Krenula je od nule, sama je zaslužna za svaki svoj uspjeh u procesu stvaranja
malog carstva prirodne kozmetike, koji je, usput rečeno, smjestila u podrum
vlastite kuće. Osječanka Martina Karalić uspješna je mikropoduzetnica raskošnog
dara za osmišljavanje prirodnih kozmetičkih proizvoda, za koju su čuli diljem
Lijepe Naše, pa i izvan njezinih granica. Vlasnica BooLaba, uvijek neposredna i
iskrena, originalna u svakom smislu, otkriva nam kako je sve počelo, kakva joj
je poslovna i privatna svakodnevica te svoje poduzetničke planove.
Bitna je volja
Još donedavno izrađivali
ste prirodnu kozmetiku samo za sebe, obitelj i prijatelje, a onda ste, 2018.,
odlučili iskoristiti poticaje za samozapošljavanje i pokrenuti pravi laboratorij
za izradu prirodne kozmetike. Što vas je ponukalo na izradu kozmetike i
otvaranje obrta? - Uvijek misliš kako se sve događa slučajno,
ali taj svemir zapravo ima neki svoj plan i sve uvijek ima svoj razlog. Uvijek
sam u životu željela imati svrhu, jer ipak smo svi mi stvoreni za velike stvari.
Misao vodilja uvijek je bila - manje je više. Tražila sam nešto više od
kozmetike, kako to nisam pronašla, izradila sam ju sama. Naravno da morate imati
i određeno znanje o tome što radite, tako da su moje dvije struke bile odličan
temelj. Uvijek govorim da ideja nije toliko važna, treba imati muda to provesti
u djelo. Uzeti državi lovu i opstati.
Kada kažemo laboratorij,
na što se točno misli? Kako se testiraju vaši proizvodi, gdje, testira li se baš
svaki?
- Moj mali laboratorij na kraju svemira proizvodni je
prostor u kojem sve moje ideje postaju stvarnost. Sam prostor mora odobriti
država, tj. institucije, koje provjeravaju je li sve prema europskim
standardima. Prostor i sva sirovina, ambalaža i finalni proizvod moraju
zadovoljavati sve propisane odredbe. I svaki proizvod mora biti testiran u
ovlaštenom laboratoriju, nema labavo! Moji su proizvodi dermatološki ispitani i
pogodni su za svakoga.
Potražnja za kozmetikom napravljenom bez štetnih
kemikalija, konzervansa, parabena i umjetnih bojila sve je veća. Stoga ne
iznenađuje što su vaši proizvodi brzo pronašli put do kupca i zauzeli mjesto u
brojnim domovima, torbicama i neseserima. Kada se u vama rodila ideja da biste
se mogli baviti proizvodnjom kozmetike? - Ideja je za mene jako
širok pojam, nije ona samo tako došla, nadograđivala se kako sam i ja mijenjala
svoje životne navike. Prijelomni je trenutak bila moja prva trudnoća i
odgovornost ne samo prema sebi nego i prema biću koje sam nosila u sebi. Bitno
je da prevladate strahove i počnete disati, živjeti, onda sve postaje jasnije,
prepreke svladavate s lakoćom. Upotrebljavam visokokvalitetne sirovine u svojim
recepturama, a sam proizvod doslovno možete pojesti jer ne sadržava kemikalije,
konzervanse ni umjetne mirise. Ekologija i očuvanje planeta, netestiranje na
životinjama također su dio moje filozofije i posla od prvog dana. Željela sam
nešto više od kozmetike, nisam to našla pa sam ju napravila sama.
Vaš tim koji osmišljava, miješa, slaže, pakira, brine se o
marketingu, odgovara na poruke kupaca čini samo jedna osoba, odnosno vi sami!
Iako ste vjerni mikroproizvodnji u malim serijama, ostaje pitanje: Stignete li
sve? - Ideje, fotke, marketing, proizvodnja, administracija,
sve što ide uz plasiranje proizvoda obavljam sama. Naravno da ovako u rečenici
zvuči nemoguće, ali, eto, ipak jest. Doduše, uz više nego prisutnu anksioznost i
hipertenziju, ali raditi nešto što volite apsolutni je privilegij. Obožavam
svaki trenutak koji sam provela u istraživanjima kako unaprijediti proizvodnju,
sve suradnje s malim i velikim poduzetnicima, kucanje na stotinu vrata u potrazi
za odgovorima. Nevjerojatno je koliko čovjek nauči na putu do ostvarenja sna,
iako, daleko sam ja još od ostvarenja, snovi su uvijek tu, nove ideje, novi
ljudi, proizvodi...
Iako se sve više žena odlučuje za vlastiti
poduzetnički pothvat, i dalje se češće suočavaju s više izazova i prepreka nego
muškarci. Kakva su vaša iskustva? - Kao žena u poduzetništvu
osjećam se baš počašćeno jer uvijek sam voljela te male revolucije, izazove i
prepreke. Prošle je godine BooLab provodio kampanju Glow your own way, koja je
stavljala naglasak na žensku posebnost, na savršenu nesavršenost. Previše smo
fokusirani na tjelesno, zaboravili smo da smo stvoreni za velike stvari. Uvijek
ću se boriti za dobre stvari, i uvijek sam spremna podržati sestre poduzetnice u
bilo kojem sektoru. Stvaram i uživam u svom poslu, uživam biti žena, mama,
supruga, prijateljica, direktorica svog svemira i, naravno, diskoigračica.
Jednostavno je biti svoj, samo se ne treba shvaćati previše ozbiljno. Put do
uspjeha je zajamčen onima koji imaju muda i žele raditi. Bili oni žene bili
muškarci, bitna je volja.
Odakle stižu sirovine za vaše
proizvode? Koliko je komplicirano doći do željenih sastojaka, osobito u svjetlu
COVID situacije? Ljeto je, što nam atraktivno možete ponuditi za ove vruće dane?
- Sirovine za proizvode nabavljam iz zemalja Europske unije,
dosta je sirovina i iz Hrvatske jer mi je bitno poticati lokalnu i hrvatsku
proizvodnju, pogotovo male poduzetnike. Jako mi je važna kvaliteta, ništa osim
vrhunske certificirane sirovine ne dolazi u obzir! Što se tiče COVID situacije,
bilo je nekih teškoća u nabavi, ali brzo sam reagirala tako da proizvodnja nije
patila i nisam osjetila baš toliko strašne posljedice, ali da je teže - teže je.
Što se tiče proizvoda koje bih istaknula, u ovoj ljetnoj priči to su definitivno
proizvodi za sunčanje i njegu kože te nezaobilazni potpuno prirodni sprej protiv
komaraca, koji je pogodan za baš sve osobe. Od trudnica, klinaca i beba od tri
mjeseca nadalje, do svih tipova kože. Ne mogu ne spomenuti Lips&cheeks, ali
i over balmove koji nisu tipična šminka jer ništa u BooLabu nije baš tipično.
Vodim se jednom zgodnom mišlju koja se može svesti u jednu rečenicu: Vi nosite
šminku, a ne ona vas.
Ispalila bih bez knjiga
Kako se može
doći do vaših proizvoda, što biste izdvojili za naše čitatelje, i muške i
ženske? Kakva su vaša iskustva, njeguju li se danas muškarci više nego
prije? - BooLab proizvode možete nabaviti isključivo preko
web-shopa. Najprodavaniji su definitivno lips&cheeksi, kremasti,
višenamjenski stikovi za usne, obraze i kapke. Oni zapravo i nisu šminka u
pravom smislu te riječi, oni su skin care. Kako je to moguće, ne smijem vam
otkriti, ali reći ću da mi je trebalo jako puno vremena kako bih formulaciju
dovela do savršenstva. U BooLabu je bitno da su proizvodi višenamjenski, što bi
značilo da kupujete manje, ali kvalitetnije. Što se muškog dijela populacije
tiče, ne mogu reći da nešto kaskaju za ženama, proizvode ne bih ni definirala
kao muške i ženske, oni su jednostavno za sve i za sve dobi.
Uz
sve navedeno, majka ste dva dječaka. Uz usklađivanje svih životnih obveza,
ostaje li vam vremena samo za vas? Čitate li, pronalazite li inspiraciju za
svoje proizvode u knjigama? - Totalno bih ispalila da nema
knjiga, ali stvarno! Knjige su velik dio mog života još od najranijih dana,
ljubav prema čitanju i istraživanju usadio mi je tata, koji je i sam veliki
čitatelj. Knjige su definitivno moj bijeg iz ove dimenzije i stvaranje vizije i
svijeta samo meni znanog. Moći maštati i stvarati vlastitu drugu stvarnost
uistinu je nešto posebno, knjige su nešto čudesno i predivno, uvijek ću prije
pročitati knjigu nego pogledati film. Strašno volim bajke, fantazije i krimiće.
Iako skupljam i kuharice, ali to je sad već neka druga priča. Vrijeme za sebe
uzimam i organiziram se jer je to nešto bez čega ne bih funkcionirala. Volim
izići, volim čagati, popiti i brainstormati, općenito volim se družiti i biti,
kako već rekoh, ali nije zgorega ponovno naglasiti - luda diskoigračica.