Datum objave: 19. lipnja, 2021.
Danas velika zaljubljenica u film i sve vezano uz sedmu umjetnost, Ana Šimić
u mladim danima nije točno znala čime se želi baviti u životu. U početku je
njezina spoznaja bila rubna, s vremenom se razvijala i nadograđivala. Tijekom
studija volontirala je na filmskim festivalima u Zagrebu i kulturnim ustanovama
u Osijeku, kroz koje stječe svoja prva praktična znanja vezana uz organiziranje
događaja u kulturi. Danas je ova magistrica kulturnog menadžmenta jedna od
mlađih, ali jakih snaga osječke nezavisne umjetničke scene i govori nam o
problemima i radostima koje donosi ova vrsta posla.
Nezavisna scena
Rad u malim nezavisnim umjetničkim organizacijama traži puno
strpljenja i kilometražu u nogama. Novca je malo, borba za vidljivost velika.
Jesu li i vaša iskustva takva? Kako se snalazite?
- Snalazim se tako što istražujem, učim, umrežavam se, baš kao i
ostatak nezavisne scene. Tu se ništa ne podrazumijeva. Konstantno se
preispituje, prikupljaju se informacije, sklapaju se partnerstva, dopunjuju
praznine. Nezavisna je scena jako zahvalna za samostalni rad sa suradnicima koji
vas inspiriraju i čije ideje želite realizirati. Nije li to neprocjenjivo? Zbog
toga vam nije problem raditi svaki dan, ako ne aktivno, onda misaono. Možemo
reći da je to stil života. Odlučite se boriti s vjetrenjačama uz ljude koje
poštujete. Dodatni je plus ako vas vaša obitelj podupire, kao što je to slučaj
kod mene. Još se u posljednje vrijeme govori da je rad u neprofitnom sektoru
unosan posao, gdje vam novac pada s neba, tako da s veseljem očekujem i taj
scenarij. (smijeh)
Osječka je nezavisna umjetnička scena mala, ali
polako raste. No ima li u njoj dovoljno "života" da prevlada sve probleme na
koje nailazi? Koje su, po vama, najveće prepreke i gdje vidite rješenja?
- Lokalnu nezavisnu scenu krasi taj famozni entuzijazam i volonterski
rad. Sve se više-manje svodi na nekoliko ljudi koji rade na sto strana kako bi
održali projekte s kojima se žele baviti. To je iscrpljujuće i, naravno, ima
svoj rok trajanja. Nedostaje strategija na razini države koja bi stabilizirala
situaciju te potaknula konstruktivna rasprava o uvjetima rada, jačanju
infrastrukture i različitim oblicima financiranja. Mislim da pravi boom
nezavisne scene tek dolazi s nizom generacija koje izlaze s osječke Akademije, a
postojeća će im scena biti potpora. Redom Teatar to go, ReArt, Plantaža, MMML
Studio, M-art, Slama, Stripos i mnogi drugi. Možda doživimo atmosferu glasovitih
80-ih prošlog stoljeća, razdoblja koje je još na glasu kao zlatno doba nezavisne
kulturne scene u Osijeku.
Jedna ste od producentica umjetničke
organizacije Teatar to go. Uskoro ćete slaviti sedam godina postojanja, kroz
koje ste pokrenuli niz projekata.
- Kod nas se sve vrti oko kazališne i
audiovizualne djelatnosti. Volimo publiku i naše volontere. Iz njih crpimo
inspiraciju za rad. Do sada je producirano pet predstava s kojima se gostovalo u
više od 50 mjesta u Hrvatskoj i regiji, predstavilo se na kazališnim festivalima
te dobilo nagrade i priznanja za rad. Od prošle godine nismo u mogućnosti
gostovati u školama i vrtićima, pa smo osmislili Kazališni online paket, pod
pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija. Upravo smo završili s provedbom
projekta i zadovoljni smo rezultatima. Naime, ispostavilo se da je većina djece
godinu dana imala pauzu od kazališnog sadržaja, tako da smo došli kao naručeni.
Okosnica audiovizualnog programa je Revija hrvatskog kratkometražnog filma
Filmska RUNDA, koja ove godine ima svoju šestu ediciju. Uz Reviju se veže
godišnji program u kojem je već prepoznatljiva Autorska RUNDA, ŠPICA radionica
te sadržaj koji se svake godine mijenja ovisno o filmskom zanimanju koje je u
fokusu. Ove je godine fokus na režiji. Započeli smo aktivnosti s nedavnom
Autorskom RUNDOM Petre Zlonoge. Prije svestrane Petre, prošlih smo godina
ugostili Igora Bezinovića, Nebojšu Slijepčevića, Jelenu Oroz, Anu Sunčicu Veldić
i Tomislava Šobana. Puno pozornosti poklanjamo razvoju publike. Rezultat toga je
klub kazališne publike KLPA KLAP. Vode ga studenti Akademije. Glavni je naglasak
na videosadržaju koji propitkuje kazališno stanje preko intervjua s
kazalištarcima i publikom. Prošle smo godine pokrenuli istraživanje o učinku
COVID-19 na kazališnu publiku. Rezultati su bili ohrabrujući. Ukratko, ljudi još
žele ići u kazalište.
Puno je to projekata (i sjajnih rezultata) koje
ste predstavili diljem zemlje, ali i izvan nje. Koje poruke nose vaše predstave,
kako ih publika prihvaća? Na kojoj ste predstavi izgubili najviše energije, a
koja je postigla najbolje rezultate?
- Svaka predstava nosi svoju
poruku. Krenuli smo s predstavama za odrasle, a nakon toga uslijedio je zaokret
prema autorskim projektima za djecu. Najviše sam energije potrošila na
produkciju prve predstave, zbog neiskustva i obujma posla. Riječ je o Slagalici,
meni možda najdražoj predstavi, autora Gorana Smoljanovića, s kojom smo se
odmaknuli od tradicionalnog lutkarskog diskursa, obraćajući se odraslima preko
manekina (velika čovjekolika lutka) i sedam diplomiranih lutkara na sceni.
Premijera i prve izvedbe bile su u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. S
predstavama za djecu došli smo do šire javnosti. Predstava Majstori napravljena
je u koprodukciji s Hrvatskim kazalištem u Pečuhu, a Botaničari u okviru
gradskog projekta Čist grad-naš ponOs. Te predstave donose novi kazališni
doživljaj gledatelju i stvaraju posebnu atmosferu, u kojoj likovi i publika
zajedno rješavaju probleme i postaju tim.
Suradnja s Matanićem
Zanimljivo je da ste ove
godine radili kao lokacijski menadžer na jednoj našoj visokobudžetnoj seriji.
Čini se kao zanimljiv i važan posao o kojem mnogi i ne razmišljaju.
-
Možda i bolje da ne čujete za organizatora lokacije, jer to znači da je dobro
obavio svoj posao. Radi se o poslu koji ima umjetničku i logističku komponentu.
Prvi se dio odrađuje u suradnji sa scenografom. Dobijete scenarij i scenografove
upute kako bi trebao izgledati pojedini interijer, odnosno eksterijer. Pronađete
nekoliko opcija, nakon što se lokacija odobri, krećete s prikupljanjem dozvola,
potpisivanjem ugovora itd. Posao je doista dinamičan i zanimljiv, pogotovo kad
imate dobru ekipu kao što je bila ona okupljena oko serije Šutnja redatelja
Dalibora Matanića. Serija je rađena prema motivima i likovima iz romana Drage
Hedla. Knjige se, naravno, mogu posuditi i u GISKO-u.
Kao prava
umjetnička duša blisko ste vezani i uz glazbu?
- Tako je, i to preko
udruge Glazbena mladež Osijek, koja me uvela u svijet kulture. Točnije, za to je
zaslužna prof. Lidija Neznanović, koja mi je predavala glazbeni u III.
gimnaziji. Profesoricu uvijek uzimam kao primjer pedagoga koji svojim
djelovanjem mijenja sustav i nije zamjenjiva, kako nam to današnje vrijeme žele
nametnuti da smo svi zamjenjivi. Od srednje sam škole s prijateljicama bila
aktivna u Udruzi. Bili smo dio Memorijala Franjo Krežma i Memorijala Darko
Lukić. Lijepile smo plakate po gradu i u ‘starkama‘ uručivale bukete izvođačima.
Danas sam u organizaciji istih manifestacija i još uvijek se divim lakoći
muziciranja učenika i studenata, čiji fokus i samodisciplinu dozivam kada mi se
baš i ne radi.
Kada je riječ o knjigama, iz pouzdanih izvora saznajemo
da volite stripove. Neke posebno? Što još?
- Obožavam grafičke romane!
Navukla sam se na njih na studentskom poslu, na kojem se puno sjedilo i ništa se
nije događalo. Krenula sam s klasicima kao što su Maus i Persepolis, a ostalo je
povijest mojih posudbi u GISKO-u. Iz knjižnice u većini slučajeva izlazim s tri
jedinice. Uglavnom su u kombinaciji strip, stručna literatura i roman. Redovito
započnem čitati više knjiga odjednom, a na kraju od svega do kraja pročitam samo
strip. U povodu gostovanja strip-autora Cyrila Pedrosa u Muzeju likovnih
umjetnosti u Osijeku čula sam za Međunarodni centar stripa i likovne umjetnosti
iz Angoulêmea u Francuskoj. Od tada maštam da se u Osijeku otvori sličan
centar, što bi uz ekipu iz Striposa i ilustratore s Akademije možda moglo biti
ostvarivo.