Emilija Prgomet: Odrasli s autizmom moraju,mogu i žele biti dio zajednice
Datum objave: 12. lipnja, 2021.
U Hrvatskoj živi velik broj osoba s autizmom, prema nekim procjenama ima ih
više od 12.000. Mnogi od njih ne govore, ali to ne znači da se njihov glas ne
čuje. Emilija Prgomet, dopredsjednica Udruge obitelji djece s autizmom "Dar",
majka je djevojčice koja je neverbalna i trenutačno pohađa drugi razred Centra
za autizam Osijek. Emilija, profesorica, majka, supruga, osoba s pozitivnim
stavom i realnim promišljanjima, otvoreno govori o tome koliko je teško u našem
sustavu biti glas onih koji se ne mogu sami za sebe zauzeti i kako je boriti se
za bolje sutra osoba s poremećajem iz spektra autizma.
PRIHVAĆANJE
DIJAGNOZE
Ana je djevojčica od devet godina kojoj je dijagnosticiran
autizam s nepune tri. Kada ste primijetili prve znakove da nešto nije u
redu?
- Primijetila sam da se Ana promijenila s
otprilike 14 mjeseci. Ana je moje drugo dijete, tako da mislim kako su promjene
koje sam na njoj vidjela iskustvo majčinstva. Kako su, naravno, sva djeca
individue, nisam odmah mislila da je u pitanju nešto strašno, ali znala sam da
se ipak trebam s nekim posavjetovati. Majčinski mi je instinkt govorio kako je
bolje da pušem na hladno nego da bude kasno. Ana se prestala odazivati na ime,
bila je odsutna, kada bi netko ušao u prostoriju, nije ga primjećivala... Bila
je u nekom svom filmu. Prvo sam pomislila da je sluh u pitanju, međutim, na
najmanji zvuk crtića ona bi pokazala interes i podigla glavicu. S obzirom na to
da sam u to vrijeme išla s Anom k fizijatru zbog iskrivljenog trupa, podijelila
sam s njim svoje strahove. Doktor nije bio uvjeren da postoji problem, no da bi
me kao majku umirio, napisao je preporuku za odlazak k neuropedijatru i
psihologu. Tako je počela naša borba, koja i danas traje i trajat će.
Mnogi se roditelji teško mire s takvom situacijom, kako ste ju vi
i suprug prihvatili? Koliko je prošlo od prvih bojazni do potvrde
dijagnoze?
- Mislim da prihvatiti nećemo nikada, ali da se
mora biti realan i da se s tim mora nauči živjeti, to svakako. Priznati sebi da
ipak nešto nije kako treba velika je stavka i za vas i za dijete. Kako bi mu
pomogao u njegovim problemima, prvo moraš prihvatiti da problem postoji i da se
neće riješiti tako da si govoriš: Ma NE, to se meni ne događa, to se događa
nekome drugome, ili imaš kakva druga razmišljanja, kojih, vjerujte mi, ima. Od
prvih bojazni pa do dijagnoze prošlo je nešto više od godinu dana. Ana je s
nepune tri godine dobila dijagnozu - spektar autizma.
Gdje vidite
najveće probleme kada je riječ ostvarivanju prava, i za djecu i za vas
roditelje?
- Jedan od najvećih problema je što kod nas u
Hrvatskoj sve ide dosta sporo, iako je, priznat ću, sada puno bolja situacija
negoli je bila prije 15-ak godina. Dosta je toga na roditeljima, ide se od
struke do struke, koje kod nas definitivno nedostaje. Ne u smislu stručnosti,
nego u brojnosti stručnih djelatnika koji bi se kvalitetnije mogli posvetiti
svakoj osobi. Roditelji moraju ići u Zagreb, često i izvan Hrvatske, ne bi li
što prije dobili rješenje i savjet kako dalje. Ostvarivanje prava kao što su
invalidnina, dječji doplatak, rad na pola radnog vremena i ostala prava nije
usustavljeno. Dijete se, primjerice, vještači za tri iste stvari tri puta,
umjesto da jedno tijelo vještačenja obavi pregled, donese rješenje i da je to
rješenje važeće za sve što roditelj ili dijete imaju zakonsko pravo
ostvariti.
Prisutan je i veliki strah zbog odrastanja djece i
njihova daljnjeg života jednom kad se roditelji ne budu mogli brinuti za
njih.
- Jedan od najvećih i gorućih problema kod nas je
upravo taj da odrasli s autizmom ili nekom drugom poteškoćom u razvoju nakon
navršene 21. godine nemaju sustavno rješenje. To znači da mlada osoba koja je u
godinama kada može, želi i mora biti dio zajednice i društva, to pravo nema i,
nažalost, ostaje u svom domu bez neke korisne aktivnost. Izlaskom iz školskog
sustava odrasle osobe s autizmom ne gube svoj poremećaj, njihovi problemi
umjesto da se smanjuju, rastu. Mi roditelji sanjamo socijalno poduzetništvo u
kojemu će naša djeca ostvarivati potencijale, biti uključeni u život zajednice.
Svaki roditelj želi za dijete najbolje kada njega više ne bude. Naša je
situacija osjetljiva jer mnogi odrasli nisu u mogućnosti samostalno živjeti, ali
uz adekvatne se uvjete može i to riješiti. Rješenje nikako nije njihovo
smještanje u staračke domove ili, ne daj Bože, psihijatrijske ustanove, gdje ih
se "legalno eutanazira".
Osijek je dobio Centar za autizam. Jeste
li zadovoljni njegovim radom, koliko vam ovaj oblik stručne pomoći olakšava
svakodnevni život?
- Dobro surađujemo s Centrom za autizam,
Centrom "Ivan Štark" i sa strukom, ali potrebe su velike i stalno je "stvari"
potrebno gurati kako bismo ostvarili sva prava. Centar za autizam jako je dobar
start za vrtićku i školsku dob, osoblje se jako trudi i svoj posao radi
korektno. Moja Ana ide u drugi razred i zadovoljna sam njezinim napretkom. Opet
moram naglasiti, gorući se javlja problem nakon navršene 21. godine. Odrasli su
trebali dobiti svoje cjelodnevne boravke i smještaj, kako je zapravo i prvotno
bio zamišljen Centar za autizam, te pružanje socijalnih usluga, za koje se
nadamo da će ipak, za koji mjesec, i početi s primjenom. Odraslim osoba s
teškoćama potreban je poludnevni boravak i radna terapija jer ih ima puno.
Centar za autizam je odličan, ali to je samo kap u moru stvari koje naša djeca i
odrasli zaslužuju i imaju pravo imati. Mislim da terapeuta neće biti nikada
previše, samo premalo. Ne znam koju struku bih izdvojila, ali logopeda kronično
nedostaje, a upravo posljednjih godina svjedočimo smanjivanju upisne kvote za tu
struku.
VAŽNOST
INKLUZIJE
Što je s percepcijom društva? Jesu li osobe s poremećajem iz
spektra autizma izolirane, neprihvaćene?
- Mi smo društvo
koje se na najmanji oblik "drukčijeg" ne zna ponašati. Što se više društvo
educira, lakše će nam svima biti. Autizam nije ništa lijepo ni divno, to je
cjeloživotno stanje koje nosi puno izazova. Uz adekvatna sustavna rješenja,
razvoj struke, educiranje djece i odraslih, mislim da smo na dobrom putu
prihvaćanja različitosti uz koje će nam svima biti lakše. Kod nas u Osijeku
uključivanje djece i odraslih u sportske i neke druge slobodne aktivnosti jako
je slabo. Mislim da se i na tom problemu treba poraditi jer sport je jako važna
stavka za odrastanje i razvoj motorike i psihe. Meni je velika želja da imamo
svog trenera, prostor, termine kao i druga djeca i odrasli, ako ne i zajedno s
njima. Inkluzija je jako važna!
S obzirom na to da Ana ne govori,
kako komunicirate s njom?
- Ana je neverbalna, ali
komunikacija nam je iz dana u dan sve bolja. Imamo PECS sličice i nekoliko
gestovnih pokreta kojima ona pokaže što želi. Jako joj je teško, i to vidim sada
kako raste jer se ne može izraziti riječima, pa dolazi i do frustracija, koje
ponekad prelaze čak i u (auto)agresiju. Zamislite da se s nekim svađate i to
pokušavate objasniti riječima, a ta vas druga osoba ne razumije ili ne želi
razumjeti! Možete samo zamisliti kako je onda osobama koje ne mogu govoriti. Ali
uz puno strpljenja i ljubavi, nadamo se boljem sutra. Volim reći da sam realna,
ali da ponekad sanjam san, gledam film ili čitam knjigu u kojoj je sve moguće,
Ana je glavna glumica... uz, naravno, sretan završetak.
Stručnu
ste literaturu, vjerujemo, svu proučili, GISKO ima značajnu ponudu. Ipak, zanima
nas voli li Ana knjigu, što u slobodno vrijeme čitate?
-
Stručne literature nikada dosta, čovjek raste i razvija se dok je živ, a i moja
mi struka pruža veću mogućnost zanimljivijeg rada ako se dodatno educiram.
Trenutačno sam u dječjim knjigama i slikovnicama koje Ana sve više voli
promatrati, gledati, pa čak uz mene i čitati. U slobodno vrijeme, ako čitam, to
su nekakva laganija štiva gdje ne moram razmišljati. (smijeh) Volim pročitati
knjige koje su pisali roditelji djece s poteškoćama jer kroz nečija životna
iskustva i priče zapravo shvatiš da nisi sam. Svatko nosi sa sobom neki problem
i svi trebamo samo uživati i živjeti iz dana u dan jer, ako ćemo iskreno, nitko
ne zna što mu donosi sutra.