Dvadesetogodišnje plesno iskustvo današnju moju domaćicu čini relevantnom
sugovornicom za teme vezane uz probleme koji muče osječku plesnu scenu, ali još
više sva ona postignuća koja ista ta scena, unatoč preprekama, postiže. Mira
Sekereš plesna je pedagoginja, stalna članica Hrvatskog sabora kulture,
posljednjih nekoliko godina, uz plesna usavršavanja i inozemne edukacije, radi i
kao vanjska suradnica u HNK-u Osijek, predsjednica je Udruge za promicanje
kulture plesa i plesnog stvaralaštva Plesni studio Shine te voditeljica projekta
Zaplešimo zajedno. O svemu navedenom, ali i nekim drugim temama, razgovaramo s
našom sugovornicom jasna životna poziva.
Prepreka = izazov
Što je, prema vašem mišljenju, u području vašeg djelovanja primarni
problem, koje rješenje predlažete?
- Govoreći iz perspektive osobe koja radi i živi to što radi - ples i plesni
pokret - primarni problem vidim u nepostojanju fizičkog prostora koji bi
omogućio daljnju i još bolju produkciju osječke plesne scene. U Osijeku je
registrirano više od 2000 plesača, no još ne postoji adekvatno mjesto koje bi
bilo žarišna točka, mjesto susreta, stvaranja, ali i dijaloga svih nas plesača.
Rješenje se, prema tome, nameće samo - oživljavanje takvog prostora. U fizičkom
smislu, to je otvaranje plesnog centra, a ono sa sobom donosi i podrazumijeva
sve ono neopipljivo, sinergiju i volju ljudi, njihove ideje i ljubav prema
plesu. Plesni centar vidim kao mali "pogon" vrijednih i vještih plesača, voljnih
da osječku plesnu scenu postave na bolju i vidljiviju razinu. Svi naši veći
gradovi i sve njihove najprepoznatljivije manifestacije rade upravo na taj
način, pa ne vidim razlog zašto Osijek ne bi također mogao postati grad koji
prepoznaje i cijeni važnost rada i kreativnost mladih plesnih profesionalaca,
ali i plesača amatera. Vjerujem da sa svojim 20-godišnjim iskustvom mogu
objektivno sagledati i prepoznati sav potencijal koji imamo kao plesna scena
našega grada te sa sigurnošću tvrdim da su osječki plesači itekako sposobni
kreirati nove i potrebite programe.
Osim navedenog, s kojim ste se preprekama u svom radu tijekom godina
susretali, i što su vaši osobni motivi u njihovu svladavanju?
- Moram priznati da mi se tijekom godina odrastanja (i onog fizičkog, i
psihičkog, pa tako i duhovnog), sam pojam prepreke, ali i svega onoga što mi se
može dogoditi, promijenio. Nekada sam na prepreke možda i gledala kao na nešto
ograničavajuće i sputavajuće, no već duže vrijeme na prepreke i slične nelagodne
situacije gledam kao na male životne izazove kroz koje, kada prođem, izlazim kao
iskusnija i mudrija osoba. Svaku prepreku rješavam ponekada i nesvjesno, u hodu.
Kada se nešto događa, a da nije onako kako sam prvotno zamislila, otpuštam to sa
strpljenjem i vjerom da će se sve posložiti i dogoditi u pravo vrijeme, odnosno,
tek onda kada budem uistinu spremna. Prepreke mi tako sada dolaze kao neka vrsta
motivacije. Odmah me probude, pozovu me na veću moć opažanja, na bolju
fokusiranost, zalaganje - u profesionalnom i u privatnom smislu. A upravo
podrška i ljubav moje male zajednice (obitelj, prijatelji, kolege), ono je što
me pokreće i uvijek održava pozitivnom, optimističnog duha i pogleda na svijet i
situacije.
Unatoč problemima, pa i ovog potonjeg vezanog uz COVID-19, ples u
Osijek donosi i određene uspjehe. Mislite li da bi bolji uvjeti rada donijeli
još značajnije rezultate?
- Apsolutno! Bolji uvjeti rada donose snažnije rezultate, no samo onima koji
svoju izvrsnost (u smislu truda i zalaganja) pokazuju i u uvjetima koji su
nerijetko daleko od idealnih. Kako se ono kaže: "Fakultet ne završavaju pametni,
nego uporni". Tako je i s nama plesačima. Gdje ima volje, ima i načina.
Apsolutno vjerujem da bi naš fokus, kada bi Osijek nama plesačima dodijelio
prostor plesnog centra, konačno mogao biti na unaprjeđenju kvalitete izvedbe i
uopće rada na programu. Trenutačno su nam i fokus i energija podijeljeni na više
strana (brinemo i o osiguranju prostora za rad, o opremi, planu rada i sl.), što
itekako onda utječe na finalni proizvod, odnosno izvedbu.
Često vas se može vidjeti kao dionike mnogih manifestacija. Tko
financira putovanja, kostime, produkcije? Približava nam se Svjetski dan
kazališta i Dan planeta Zemlje, pripremate li nešto?
- Naše suradnje u najvećem postotku odrađujemo volonterski, zato što našoj
djeci želimo pružiti iskustvo plesa, nastupa i profesionalnog natjecanja. Naš je
financijski plan vrlo jednostavan. Otprilike 50 % financija uprihoduju roditelji
plaćanjem članarina, 40 % pridonosi sam Plesni studio Shine, a 10 % drugi izvori
financiranja. I ovaj put želim iskoristiti priliku i zahvaliti svim roditeljima
koji nam ukazuju svoje povjerenje i podržavaju nas sve ove godine.
Kostimografiju i scenografiju izrađujemo sami, a također sami ulažemo i u
produkciju, koja je zapravo najskuplji dio svega. Već dugi niz godina
sudjelujemo na manifestacijama obilježavanja Svjetskog dana kazališta, tako ćemo
i ove godine u partnerstvu s Akademijom za umjetnost i kulturu u Osijeku, s
kolegama iz klase organizirati multimedijalnu izložbu neverbalnog teatra. Dan
planeta Zemlje obilježit ćemo, pak, u suradnji s udrugom PLANTaža, i to plesnim
nastupom kod osječke Vodenice, jer želimo ukazati na značenje i ljepotu
življenja pokraj rijeke i na rijeci, što grad Osijek čini jednim od posebnijih
gradova za život. Posebno će zanimljivi biti kostimi izrađeni od eko i
recikliranog materijala, ali i sama scenografija i koreografija.
Festival u pripremi
U pripremi je i Festival neverbalnog kazališta koji će biti
realiziran s nekoliko udruga i s našom Akademijom za umjetnost i
kulturu.
- Tako je, u tijeku je rad na planiranju i organiziranju Festivala koji će
sjediniti ples i neverbalno kazalište i kao takav postati jedinstveni kulturni
proizvod na našem području. Mi smo prva generacija studenata u Hrvatskoj s
diplomom takvog zvanja te otuda i potreba i želja za takvom vrstom suradnje i
organizacije. No sve to ne bi bilo moguće da iza toga ne stoji glavni inicijator
i pokretač svega, naš veliki profesionalac Jasmin Novljaković, koji svojim
desetogodišnjim iskustvom rada u Poljskoj nudi sigurnu i kvalitetnu podršku i
mogućnost za realizaciju. Naime, moram naglasiti da je Poljska zemlja koja je
poznata upravo po svojoj kulturi njegovanja uličnog teatra. Organizacijski tim
čine profesionalci i vrijedni ljudi iz svoga sektora: Udrugu SLAMA (likovnost),
PLANTaža (cirkuske vještine i flow umjetnost), PARTWISH (medijska i
kulturno-kreativna industrija), kao i još neki osječki sjajni umjetnici i
glazbenici. Vjerujemo da sinergijom i zajedničkim radom možemo postaviti zdrave
temelje i Festival učiniti dijelom naše buduće tradicije.
Pronalazite li inspiraciju u knjižnim naslovima u kreiranju
koreografija i nastupa?
- Jedna od prvih, i uvijek draga predstava, inspirirana je knjigom Alisa u
zemlji čudesa, kao i knjiga Mire Gavrana Kreontova Antigona. Knjiga koja je na
mene ponajviše ostavila traga, i koja mi je oblikovala svijest i pogled na život
u znatno drukčijem smjeru jest Anastazija, autora Vladimira Megrea. To je knjiga
koja je zapravo prva od preostalih devet koje čine ciklus pod imenom Zvonski
cedar ruski. Toplo ih preporučam svakomu. Budući da sam još u procesu studiranja
i učenja, glavninu literature koju iščitavam čini ona specijalističkog
usmjerenja. Sretna sam što sam upoznala profesoricu Maju Đurinović koja mi je
otvorila novo poglavlje plesne umjetnosti kroz kolegij Korpografije, gdje smo
iščitavali poeziju iz fizičkog pokreta mimskim i plesnim tehnikama. Trenutačno
prema preporuci profesorice Katarine Žeravice čitam Performans: Od futurizma do
danas RoseLee Goldberg, a zanimljive su mi bile i O kazalištu i glumi Jerzyja
Grotowskog, kao i Tijelo kao glagol Lea Rafolta.