Kolumne
Đelo od Gisko "u gostima" Piše: Srđan Lukačević
Jerabek: U Studiju jednako uživam u stvaranju i podučavanju
Datum objave: 22. kolovoza, 2020.

Čovjek duge brade i mudrog pogleda svojim čarobnim kistovima neumorno stvara nova inspirativna djela. Bilo da je riječ o slikovnicama, ilustriranim knjigama, plakatima ili samostalnim radovima, promatrači imaju samo riječi hvale. Iako je na sceni dugi niz godina, upućeni kažu da njegovo vrijeme tek dolazi, a sretnicima nazivaju one koji njegove radove već imaju na svojim zidovima. Dražen Jerabek, jedan od najcjenjenijih hrvatskih ilustratora današnjice, govori nam o poslovnim planovima, umjetnosti, važnosti slikovnica i čitanja u svakodnevnom životu.

PREDNOST ILUSTRIRANJU

Odnedavno plivate u poduzetničkim vodama. Čime se bavi vaš Studio, što nudite polaznicima, koje vještine stječu, kakav je odaziv i gdje se zainteresiranu mogu prijaviti na programe?

- Da, istina je. Prošla je godina bila za mene vrlo značajna i puna promjena. Nakon 25 godina rada u prosvjeti, napustio sam mjesto profesora u školi Primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek, kao i mjesto višeg umjetničkog suradnika na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. Shvatio sam da je došlo vrijeme da se potpuno posvetim onomu što najviše volim raditi - ilustriranju, a ova mi je odluka omogućila da svoje znanje, ideje i zamisli podijelim sa svima koji su zainteresirani dalje razvijati svoje sposobnosti i ljubav za vizualnim izražavanjem kroz ilustraciju. Rad Jerabek studija temelji se na poticanju kreativnosti i razvijanju mašte kod djece i mladih te svih ostalih zainteresiranih polaznika. Sam se tečaj ne bavi podukama iz crtanja i slikanja - osim kada treba objasniti korištenje nekih likovnih tehnika - jer meni nije bitno ima li netko dara za crtanje i slikanje ili nema. Stoga koristim već prisutne sposobnosti i crtačke vještine polaznika kako bi ih nadogradili i unaprijedili u svrhu užitka stvaranja i kreiranja te poticanja na razvoj ideja i rješenja. U prvoj je godini odaziv polaznika bio izvrstan i istinski sam uživao otkrivajući mnoge talente u svakoj skupini, ali i nove spoznaje koje smo zajednički dijelili. Za jesen prijave će se odvijati nešto prije početka sljedeće školske godine, a prijaviti se mogu, kao i do sada, svi od sedam godina nadalje, bez obzira na to jesu li već dolazili i bili uključeni na radionicama ili ne.

Slikovnica je najčešće prva knjiga u djetetovu životu uz pomoć koje ono bogati fond riječi, razvija govor i maštu, pobuđuje emocije te stvara naviku korištenja knjiga i razvija ljubav prema njima?

- Slikovnica je doista prva knjiga, ili bi bar trebala biti, u djetetovu životu, a kao takva ona čini most u jeziku i komunikaciji između unutarnjih djetetovih doživljaja s vanjskim svijetom koji ga okružuje. Za dobru slikovnicu, osim kvalitetnih ilustracija koje su primjerene određenoj dobnoj skupini, izuzetno je važan i tekst. Tako je zapravo sinergija ključ kvalitetne slikovnice, gdje autor teksta i autor ilustracije predstavljaju komplement zajedničke suradnje i pridonose cjelokupnom doživljaju priče kroz tekst i sliku. Tek potpuna harmonija i prožimanje ilustracije i teksta omogućuje potpuni doživljaj, čaroliju koju može procijeniti jedini legalni čitatelj, a to je dijete samo.

Opišite nam proces osmišljavanja ilustracije za određeni tekst? Što ima presudnu ulogu?

- Tekst je svakako presudan u oblikovanju mog likovnog izraza ili stila kod ilustriranja, tako da se odlučujem za likovna rješenja tek kada se u dovoljnoj mjeri nađem inspiriran tekstom i njegovim vlastitim doživljajem. Dakle, sadržaj me treba nadahnuti već kod prvog čitanja, jer dok čitam tekst, u mome unutarnjem prostoru nastaju slike, scene i doživljaj pročitanog koje ujedno inicira izbor tehnika kojima ću ovjekovječiti odabrani tekst. Ako, u suprotnom, prilikom čitanja teksta izostane to nadahnuće, onda o takvom tekstu razmišljam kao o nečemu u što se ne trebam upuštati.

Jednom ste izjavili: "Ilustrator svojom vještinom pretvara imaginaciju zadanog teksta u konkretan otisak obogaćujući, nadopunjujući i likovno oblikujući izgovorenu ili napisanu riječ." Vaša suradnja s autoricom Dubravkom Pađen Farkaš plodonosna je i uspješna. Kako izgleda vaš zajednički put?

- Dubravka i ja već 12 godina uspješno surađujemo po pitanju stvaranja slikovnica, koje su već od našeg prvog projekta - Gospodin Otto i stari naslonjači - dale naslutiti da se krećemo prema specifičnom području problemske slikovnice. Budući da smo i Dubravka i ja, između ostalog, i pedagozi, temeljna ideja bila je kreirati projekt slikovnice koja progovara i kroz tekst, i kroz ilustraciju o temama o kojima se s djecom ne govori tako često (smrt, rastava roditelja, strahovi). Često održavamo radionice za djecu, na kojima kroz rad na tekstu potičemo djecu na razmišljanje, ekspresiju i djelovanje, te oslobađanje njihove kreativne energije. Budući da se i jedan vid psihološke pomoći oslanja na biblioterapiju koja je nekako svoj začetak našla početkom 20. stoljeća u američkim knjižnicama; shvatili smo i Dubravka i ja da bi dobro bilo uskladiti naše vještine pisanja i crtanja, te tako približiti i potaknuti vrijednost čitanja i ilustracije. Tako je naš zajednički put obogaćen s već pet objavljenih slikovnica. Svakako ono što smatram značajnim za našu suradnju je i ostvarena nagrađivana kazališna predstava temeljena na slikovnici Nije me strah, koju je 2016. godine uspješno režirala ruska redateljica Ljudmila Fedorova. Naš je sljedeći zajednički projekt već započeta slikovnica, za koju imam i sam neke nove zamisli!

DUHOVNOST I ZNANOST

Tijekom vaše dugogodišnje karijere nastali su brojni radovi koji su predmet želja mnogih znalaca u Hrvatskoj i izvan nje. Čuvate li neke svoje radove, koliko se teško od njih rastajete i gdje ih se može pogledati i kontaktirati za kupnju?

- Moje se originalne ilustracije mogu, naravno, kupiti za primjerenu cijenu s tim da me se prethodno kontaktira. U pripremi je izrada moje web-stranice, pa će se i na njoj moći vidjeti koje su ilustracije dostupne za kupnju i po kojoj cijeni. Bit će moguće naručiti i otiske printeva ilustracija s doradama i mojim potpisom, po još pristupačnijoj cijeni. U ponudi su i originalne ilustracije za slikovnice, ali njih zbog promocija i izložbi ne prodajem najmanje tri godine nakon objavljivanja. Nije mi teško rastati se od ilustracija, premda imam svoje "favorite" koji nisu na prodaju, već su u trajnom autorovu vlasništvu... za sada. Dio se ilustracija može pogledati na mojoj facebook-stranici preko koje me svi zainteresirani mogu i kontaktirati.

Često vas se može vidjeti u GISKO-u. Što čitate, što proučavate, koji su vam naslovi područje interesa osim umjetnosti? Preporučite našim čitateljima nekoliko vrijednih naslova na koje ste tijekom godina naišli.

- Da, čitam svakodnevno, a područje koje me zanima oduvijek je bila duhovnost i neka područja znanosti. Tako sam s 12 godina počeo čitati i pročitao knjige Ericha von Danikena koje su u to vrijeme bile izišle iz tiska, kao što su Sjećanje na budućnost i Povratak zvijezdama. U to sam vrijeme pročitao i svoj prvi hrvatski roman na tu temu - Svemirsku nevjestu. Kako je to moje područje gdje se osjećam kao kod kuće, 2017. godine bio sam dogovorio prijevod te napisao i predgovor za knjigu koja se bavi kontaktima s izvanzemaljskim civilizacijama, pod nazivom Pripreme za prvi kontakt, autorice Suzanne Lie Ph.D. Svakako su tu i drugi autori kao što su Steven Greer (Skrivena istina - zabranjeno znanje), Sal Rachele i njegove knjige. Naravno, čitam i druge naslove. Neke od onih koje su pobudile moju znatiželju i estetski užitak su: Tihi zov Australije, trilogija Millennium, Oporuka, Javorov drvored, Labirint duhova, Anđelova igra, Princ magle, Dobri sin, Stablo u zemlji Toraja, sva izdanja Mitopeje, za prvo sam izdanje knjige MYTHOS-a Stephena Frya imao čast raditi ilustracije i naslovnicu, a nađe se tu i poneka knjiga majstora horora S. Kinga.