Jasenka Ricl: U Muzeju Slavonije svaki od 300.000 predmeta ima priču
Datum objave: 23. svibnja, 2020.
Muzejska pedagoginja Jesenka Ricl diplomirala je na Akademiji likovnih
umjetnosti u Zagrebu i Ekonomskom fakultetu u Osijeku. Dugi je niz godina radila
kao neovisni profesionalac u zvanju restauratora arheološke keramike, osniva
Hrvatsko društvo kulturnog turizma, a danas radi i djeluje na podizanju svijesti
o važnosti kulture u Muzeju Slavonije. O planovima za blisku budućnost, kulturi
u Osijeku, čitanju i knjigama razgovaramo s jednom od kreatorica novog muzejskog
pristupa osječkoj javnosti.
Vaše je područje djelovanja između ostalog kultura i kreativne industrije,
razvoj kulturno-turističkih proizvoda s posebnim naglaskom na regionalno i
zajednicu. Primjetan je i u javnosti vidljiv iskorak Muzeja Slavonije kada je
riječ o brojnim aktivnostima namijenjenim svim dobnim skupinama. Tko sudjeluje u
njihovoj promociji, jeste li uveli nove načine obavještavanja, razradili
strategiju ili metode pojavnosti?
- Veseli me što građani i naši
partneri primjećuju osvježenje posljednjih godina u Muzeju Slavonije.
Voditeljica sam Odjela edukacije i promidžbe, ujedno i muzejska pedagoginja.
Zadužena sam za osmišljavanje, organizaciju i provođenje raznovrsnih edukativnih
programa za sve dobi. U tome mi veliku podršku daju kolege muzealci kroz
prijedloge tema i osobno uključivanje. U mom se timu nalaze i studentice
Filozofskog fakulteta u Osijeku, Petra i Valentina. One su osvježenje i
cijenjena podrška. Veliki dio radnog vremena provodim uređujući profile Muzeja
na društvenim mrežama i mrežnoj stranici. Promovirati Muzej bez budžeta uistinu
je veliki izazov. Vjerujem da je to ujedno i razlog što smo prije svega
prepoznati u lokalnoj zajednici, Osijeku i okolici, a rezultati su kontinuiranog
rada proteklih godina itekako vidljivi i mjerljivi. Preostali dio vremena
surađujem s međunarodnim partnerima u projektima iz Erasmus programa, koji nam
omogućuju i svojevrsnu slobodu, poput izrade virtualnih šetnji u suradnji s
osječkom tvrtkom Culex. Napokon smo započeli digitalizaciju muzejskih izložbi.
Bez financijskih sredstava Europske unije, zbog limitiranih budžeta Ministarstva
kulture, ne bismo bili u mogućnosti doskočiti izazovu tijekom pandemije
koronavirusa i za javnost zatvorenih muzeja. Nevjerojatno je koliko puno vremena
provodim za računalom i u kojem se smjeru okrenuo posao osobe zadužene za
promociju. Rekla bih da ponekad pretjerujem. Komunikacija s našim korisnicima ne
prestaje nakon 16 sati. Današnje su generacije naviknule na brze odgovore i
reakcije. Pokušavam manje raditi nakon radnog vremena, no kako to izbjeći ako se
bavim razvojem publike. Muzej Slavonije je nacionalni muzej, općeg tipa, a u
budućnosti ga vidim kao krajnje odredište za većinu posjetitelja istočnoj
Hrvatskoj. Preseljenjem u obnovljeni prostor Donje oružarne u osječkoj Tvrđi
posjetitelji će kroz stalni postav doživjeti posebnosti našeg zavičaja. U tijeku
je izrada dokumenata s jasno definiranim ciljevima kakav muzej želimo biti.
Uzbudljivi dio reorganizacije poslovanja tek slijedi. Maštam kako će u Muzeju
jednog dana biti zaposleni producenti koji će se baviti tematskim cjelinama i
razvojem novih proizvoda za publiku.
PRENOŠENJE ZNANJA
Sudjelovanje djece i mladih u muzejskim edukacijama potiče njihovu
znatiželju, osobni identitet, kroz neformalni pristup uče o vrijednostima
kulturne baštine. Koliki je interes za radionicama, kakvi su planovi Muzeja za
nadolazeće dane, ljeto, programe, izložbe?
- Adventske, uskrsne i
ostale tematske radionice uvijek privuku maksimalan broj sudionika. Posebno sam
sretna što veliki broj sudionika rado sudjeluje u tematskim, tradicijskim
radionicama u kojima su voditelji naši partneri. Želja i ljubav prema tradiciji
ipak ne nestaje. Kako opisati atmosferu radionice ukrašavanja medenjaka u kojoj
istovremeno sudjeluje baka s unukom, teta s nećakom, zaljubljeni mladi par ili
cijela obitelj? U vrijeme segmentacije tržišta i dijeljenja na dobne skupine,
muzej postaje mjesto spajanja. Divno, zar ne? Ne postoji veća vrijednost u
očuvanju kulturne baštine od prenošenja znanja o umijeću ili tehnici, o crticama
iz života majstora, o povijesti i kulturi našeg zavičaja. Godina 2020. nas je
iznenadila. Pažljivo pratimo daljnji razvoj događaja, a muzejske ćemo programe
prilagoditi postojećoj situaciji. U ovo doba godine najveći broj posjetitelja
čine djeca i mladi, koji u muzej stižu kroz organizirani grupni posjet.
Nažalost, svi su ti posjeti otkazani. Ipak, mjere popuštaju, a to znači da ćemo
se uskoro ponovno družiti s našim korisnicima. Veseli me to! Muzej nisu
isključivo muzejski predmeti. Muzej su ljudi!
Je li među građanima
dovoljno prepoznata muzejska baština i kulturni potencijal Osijeka? Koliko je on
iskorišten i što se može učiniti da bude još više?
- Krećem se u sebi
sličnom okruženju, pa zaključujem da moji prijatelji, kolege i partneri itekako
cijene bogatstvo muzejskoj fonda, ali i ukupni kulturni potencijal Osijeka i
okolice. U posljednje smo vrijeme svjedoci kapitalnih ulaganja u razvojne
projekte poput obnove osječke Tvrđe i osječkog secesijskog niza do lokalnih
projekata suvremene i globalne tematike poput Muzeja osobnih priča. Postajemo
svjesniji da baština nudi neiscrpan izvor inspiracije za nove proizvode. Bezbroj
je priča zbog kojih smo poželjeli posjetiti Egipat, Pariz ili Istru. Koja je
naša priča? Nedavno je urednik turističkog portala hrturizam.hr Goran Rihelj
izjavio: Prodaj mi priču, a ne proizvod. Kaže kako je to mantra storytellinga.
Potpuno se slažem s njim. Pričajmo priče, jedni drugima. Dobra priča prodaje
proizvod. Autentična priča potiče na radoznalost. A takvih je priča u Muzeju
Slavonije itekako puno, oko 300 tisuća, koliko je i muzejskih
predmeta.
ČAROBNICE IZ KNJIŽNICE
Muzej Slavonije ima i vlastitu knjižnicu. Vrijednost je građe
neprocjenjiva, no je li njezin potencijal dovoljno iskorišten? Koliko često za
potrebe vlastitih projekata istražujete dostupne zbirke?
- Naša je
knjižnica neiscrpno blago Muzeja Slavonije. Voditeljica odjela, dr. sc. Marina
Vinaj, i kolegica Ivana Knežević Križić su čarobnice. Način na koji uspijevaju
voditi brigu o cjelokupnom knjižnom fondu je nevjerojatan s obzirom na to da
govorimo o više od 130 tisuća jedinica knjižnične građe. Impresivno, zar ne?
Odjel knjižnice polazišna je točka za sve, i to ne samo za nas djelatnike nego i
za ostale korisnike, od učenika i studenata do znanstvenika, povjesničara ili
ljubitelja antikviteta. Kolegice će se složiti da je zlatno doba Odjela pred
nama. Digitalizacijom knjižnične građe omogućit će se uvid u bogatstvo i
raznolikost fonda.
Visoko ste obrazovana osoba s brojnim osobnim, ali
i poslovnim interesima i projektima. Koliku važnost za vas i vaše cjeloživotno
obrazovanje imaju knjige i čitanje? Kakvu stručnu literaturu najčešće
konzultirate i kako dolazite do nje?
- Knjiga, tiskana ili
elektronska, zauvijek će ostati ključni izvor informacija. Jasno, digitalna se
izdanja sve češće koriste, a jedan od razloga je i digitalizacija svijeta oko
nas. Najčešće čitam stručnu literaturu u digitalnom obliku, na hrvatskom ili
nekom drugom stranom jeziku.
Slobodnog vremena uglavnom svima
nedostaje, ipak, uspijete li pročitati nešto sebi za dušu, koji žanr preferirate
i koristite li pri tome usluge Gradske i sveučilišne knjižnice
Osijek?
- Otkako je kćerkica naučila čitati, pratim dječja izdanja.
Iskreno, čitati trebamo više. Volim čitati putopise. Nekoliko je domaćih autora
koje sam popratila na njihovu putovanju. Divno je što se većina putopisaca bavi
fotografijom. Povezati pisanu riječ s prizorom dodatni je doživljaj. A je li mi
nešto od putopisa promaknulo, provjerit ću u našem GISKO-u.