Valentina Radoš: Pandemije su, na neki način, i katalizatori za kreativnost
Kada netko govori švedski, engleski, francuski, španjolski i, naravno,
hrvatski jezik, jasno je kako je riječ o iznimnoj osobi. Osim što je poliglot,
Valentina Radoš je i viša kustosica u MLU-u, vrsna poznavateljica likovne i
povijesne kulture, dobitnica godišnje nagrade Hrvatskog muzejskog društva za
izložbu Granice vidljivosti - 25. Slavonski biennale.
Kulturu promatra kao spoj povijesnih kulturnih vrijednosti i
današnje žive urbane scene, zbog čega će biti zanimljivo čuti više o utjecaju
pandemija kao inspiracije za nastanak umjetničkih djela, kako onih prijašnjih
tako i ovih nadolazećih.
UMJETNOST I
ZBILJA
Povijest umjetnosti uči nas kako su tijekom stoljeća
epidemije i bolesti bile izvor nadahnuća brojnim umjetnicima, što je u konačnici
rezultiralo spektakularnim djelima. Možete li nam izdvojiti nekoliko najvažnijih
djela inspiriranih, primjerice, kugom, velikim boginjama ili
tuberkulozom?
- Mogu više od nekoliko djela, mogu cijele epohe!
Istina je da su nedaće bile inspiracija umjetnicima, bilo rat, prirodne
katastrofe bilo pandemije opakih bolesti. Možda je primjer u našoj zapadnoj
povijesti umjetnosti svakako pojava kuge u Europi u srednjem vijeku. Točnije, od
1347. pa sve do 17. stoljeća, ono doba koje se karakterizira kao zlatno doba
naše kulture, renesansa i barok. U ta je tri stoljeća kuga postala dijelom
života Europljana, vraćala se u redovitim, smrtonosnim valovima. Nama je to
zanimljiva perspektiva. Iako su životi i stvaralaštvo "starih majstora" bili u
vrlo realnoj sjeni kuge, te možemo pretpostaviti da je nekima i odnijela život,
na primjer, Hansu Holbeinu i velikom Tizianu, umjetnost tog vremena doista slavi
život i s pravom se smatra ponajvišim dostignućem naše civilizacije. Motivi kao
što je poznati srednjovjekovni dance macabre (ples smrti) ili mrtva priroda u
stilu vanitas, sa simbolima prolaznosti života, itekako su spoj ovozemaljskog
života i onog zagrobnog, i usto prirodne teme za umjetnike. Također, prije samo
sto godina pandemija španjolske gripe zadesila je gotovo 500 milijuna ljudi, a
smrtno je stradalo 100 milijuna, prema nekim najcrnjim izračunima. Dakako da su
i umjetnici bili među zaraženima - jedan od poznatijih je norveški Edvard Munch,
koji je serijom radova vrlo detaljno dokumentirao tijek bolesti. Srećom, on se
oporavio, no njegov kolega, austrijski slikar Gustav Klimt, nije bio te sreće i
podlegao je "fibri". Nama je vremenski najbliža epidemija, uz COVID-19,
HIV/AIDS-a, koja je vrhunac doživjela 1980-ih i upravo na umjetničkim krugovima
ostavila trag, spomenimo samo ikonične radove Keitha Haringa. Vjerujem zapravo
da su ovakvi, reklo bi se, ekstremni, uvjeti na neki način katalizatori za
kreativnost, ali možda i spremnost i izoštrena osjetila promatrača. Jer što je
umjetnost ako ne slika i prilika ljudske zbilje - sve ono što nas obuzima,
okupira, inspirira, plaši, ali i veseli.
HEROJI IZ
BOLNICA
Za pretpostaviti je da će i trenutna epidemiološka
situacija umjetnicima poslužiti kao nadahnuće. Kakva su vaša iskustva, poklapa
li se inače nastanak velikih umjetničkih djela s društvenim aktualnostima?
Možemo li, primjerice, očekivati Slavonski biennale o temi
koronavirusa?
- Koliko sam za sada mogla vidjeti, da. Danas su i
društvene mreže sasvim legitiman umjetnički forum i, ako je suditi po
aktivnostima umjetnika koje pratim na tim mjestima, čini mi se da će i ova
pandemija proći kao sve dosadašnje, u smislu umjetničke inspiracije. Što se tiče
Slavonskoga biennala, da ne otkrijem previše prije nego što se natječaj objavi -
na temi radim još od prošle godine - kao i do sada, naslov će biti aktualan s
obzirom na to da se radi o suvremenoj umjetnosti i svemu što sam već rekla. To
je sve što vam za sada mogu otkriti.
Iako Muzej likovnih umjetnosti
trenutno nije otvoren za javnost, možete li nam ukratko najaviti nadolazeće
izložbe koje trenutno pripremate?
- U MLU-u smo otvorili izložbu
Davora Sanvincentija Zemlja će jednom biti Sunce taman dva dana prije zatvaranja
ustanove. Čini mi se da je tema izložbe i njezina sudbina u prostoru nakon
otvorenja pomalo profetska, mi smo mislili da pričamo priču budućnosti, a ta
budućnost nas je zatekla u trenutku koji dišemo sada. Ta će izložba vjerojatno
biti produžena, naravno, ovisno o popuštanju mjera karantene. Također, u
pripremi je izložba Autoportreti iz fundusa kolege Daniela Zeca, koju smo
trebali otvoriti u ožujku, te izložba sakralne umjetnosti kolege Ivana Rotha u
svibnju, no obje čekaju bolja vremena. Za ostatak godine imamo program i njegovo
ispunjavanje doista ovisi o tome kako će se cijela epidemiološka situacija
razvijati. Spomenuti je Slavonski biennale tradicionalno na kraju godine, pa se
usuđujem biti optimistična i najaviti da će se tada i održati.
Osim na
poslovnom vas je i u privatnom dijelu života koronavirus dotaknuo jače nego
većinu nas. Naime, vaš je suprug, doc. prim. dr. sc. Ivan Radoš, na čelu
Respiracijskog centra KBC-a Osijek! Velika je odgovornost na njemu i njegovu
timu, kako sve to utječe na vas?- Istina. Utječe na nas, kao i na
sve ostale obitelji zdravstvenih radnika u svijetu trenutno. No mi smo na to
naviknuti još otprije - kad netko radi taj posao, bitno je da kod kuće ima
prostor odmora koji je "brisan" od medicine, slikovito i doslovno. Prije svega
treba imati razumijevanja za ljude koji rade u izuzetno stresnim uvjetima, čija
je svakodnevna stvarnost pitanje života i smrti, ne samo njih, jer oni na sebe
najmanje misle, nego i njihovih pacijenata. To je činjenica zbog koje su svi ti
ljudi heroji: liječnici, sestre, epidemiolozi i drugo zdravstveno osoblje,
spremačice. To je posao koji ne može baš svatko raditi, u ovim i ovakvim
uvjetima koji su sada pogotovo, i mi kao društvo trebamo to prepoznati i
cijeniti. Odgovornost nas ostalih je da budemo pri ruci, da vladamo činjenicama
i držimo se uputa. Mene je, osobno, najviše strah da svojim neopreznim
ponašanjem ne prenesem nešto što bi u konačnici dovelo do širenja zaraze u
bolnici.
MURAKAMIJEV
FAN
U uvodu smo spomenuli brojne jezike koje govorite, na kojem
jeziku sanjate, razmišljate? Dugo ste živjeli u Švedskoj, kulturi koja je u
velikoj mjeri drukčija od naše. Je li vam teško pomiriti ta različita životna i
osobna iskustva?
- U Švedskoj sam odrasla, školovala se, dosta godina
i radila. Ondje mi još uvijek žive roditelji, brat i svi prijatelji iz
djetinjstva, škole, s fakulteta… Švedsku smatram svojom domovinom jednako koliko
i Hrvatsku. Sanjam i razmišljam na oba jezika podjednako. No moram priznati da
je, kad sama sebi trebam nešto jako komplicirano objasniti ili, na primjer,
nešto zbrajati, to uvijek švedski. Kultura je, baš kao što kažete, u velikoj
mjeri drukčija od "naše". Ja sam nakon gotovo 20 godina u Hrvatskoj još uvijek u
stanju neke vrste prilagodbe. Često čujem od ljudi kako im se čini da su Šveđani
hladni ili da je to društvo previše sterilno, na što uvijek reagiram. Iz mog
iskustva, a u Švedskoj sam živjela veći i formativni dio svog života, taj je
način života po mjeri čovjeka, u skladu s prirodnim okruženjem i s ciljem
osigurati demokratski uređeno društvo za sve podjednako.
Saznali smo
na kojem jeziku sanjate, no na kojem najradije čitate? Što je trenutno na vašem
čitateljskom repertoaru, koji stručni naslov obrađujete, a uz koje se
odmarate?- Još od osnovne škole volim jezike i volim književnost -
to su mi bile prve dvije ljubavi. Čak sam i fakultet upisala misleći da ću se
baviti nekom kombinacijom toga dvoga, a likovna je umjetnost "upala" tek
poslije. Generalno, čitam jednako rado na sva tri glavna jezika - hrvatskom,
švedskom i engleskom - jer preferiram čitati knjige na izvornom jeziku ako su to
ta tri jezika. Trenutno je na repertoaru mješavina stručne literature, jer radim
od kuće, i selekcija favorita iz kućne biblioteke. Sada je to literatura za
izložbe koje pripremam i najviše iz teorije umjetnosti. Ako čitam za zabavu i
opuštanje, uvijek se rado vraćam britanskom 19. stoljeću, omiljene su mi Jane
Austen, sestre Brontë, George Eliot, Elizabeth Gaskell, i to mi sa svakim
ponovljenim čitanjem pruža neki osjećaj sigurnosti. Uz fizička knjižna izdanja
puno čitam i online.
Koje su vas knjige u posljednje vrijeme
oduševile, što preporučujete svakako pročitati?- U posljednjih sam
nekoliko godina veliki fan Harukija Murakamija i pročitala sam sve njegove
naslove, što bih svakome toplo preporučila. Jedva čekam što će tek on napisati
nakon ove pandemije!