Datum objave: 19. travnja, 2021.
Osijek je donedavno slovio kao jedan od najindustrijaliziranijih gradova, ne
samo u Hrvatskoj. Prisjetimo se da je prije točno sto godina, još u vrijeme kada
je gradom prometovao tramvaj na konjsku vuču i dok gradske ulice nisu bile
osvijetljene električnom rasvjetom, u gradu djelovalo 85 tvornica različitih
kapaciteta. Pojedine od tih tvornica, osobito one s dužom tradicijom, znatno su
svojim kapacitetima i značajem premašivale lokalne i regionalne okvire. Mnoge su
od njih osim uzornih industrijskih zgrada i tvorničkih pogona gradile i vile za
upravitelje i administraciju, ali i zgrade za stanovanje svojih činovnika i
radnika.
Jedna od najstarijih osječkih tvornica, Tvornica žigica, poslije Drava d.d.,
osnovana 1856. godine kapitalom Emerika Reisnera i Josefa Fözmayera, također je
osim više tvorničkih zgrada gradila i zgrade za stanovanje svojih činovnika i
radnika. Jedna od njih sagrađena je odmah nakon završetka Prvog svjetskog rata,
u neposrednoj blizini tvornice u Reisnerovoj ulici, a druga uoči Drugog
svjetskog rata. Ova dvokatna uglovnica s nekoliko vrsta stanova različite
veličine osmišljenih za različite potrebe stanovanja radnika samaca ili
oženjenih i s djecom projektirana je 1940. za Mirovinsku zakladu tvornice žigica
Drava d.d.
Mjesto za gradnju dvokatnice nalazilo se u zoni izgradnje novih uličnih
poteza nastalih ravnanjem terena nakon rušenja složenog baroknog sustava
obrambenih zidina osječke tvrđave. U blizini ove zgrade svoju je stambenu
najamnu kuću sagradio i direktor osječke šibicare Janko Schuster, a vlasnici
susjednih kuća bili su mu i ravnatelj Osiguravajućeg društva Banka Slavija
Vjenceslav Stepansky te poznata osječka suvičarska i mesarska obitelj Grubić,
koja je ovdje sagradila dvije stambene dvokatnice. Opsežnu projektnu
dokumentaciju za ovu dvokatnu uglovnicu napravio je 1940. osječki ovlašteni
arhitekt Vladoje Aksmanović. U njegovu je opusu, koji obuhvaća neka od
najvažnijih djela osječke secesije, kino Urania, kuća Čačinović, kuća Balogh,
kuća Vranešević itd., nastala prije početka Prvog svjetskog rata, preko
međuratnih djela projektiranih u sklopu tvrtke Amann - Malin - Rožić, i Axmaro
do samostalnog djelovanja uoči Drugog svjetskog rata.Zanimljiva je činjenica da
u vrijeme Nezavisne Države Hrvatske, tijekom Drugog svjetskog rata, građevna
aktivnost u Osijeku nije zaustavljena, nego je, dapače, pojačana. U to je
vrijeme nastalo veliko naselje prizemnih kuća s vrtovima u Novom gradu, tzv.
Pavelićevo naselje, te su u gornjogradskim već započetim uličnim blokovima
sagrađene brojne jednokatne stambene kuće. Razlog tog intenzivnog privatnog
ulaganja u gradnju nekretnina u rizično ratno doba bio je u devalvaciji onodobne
kune. Čuvanje novca u banci ili u kućnom sefu bilo je siguran gubitak pa su se
odvažniji građani odlučivali novac ulagati u kupnju gradilišta i gradnju kuća,
od čijeg su najma opet mogli ubirati novac.
PROJEKTANT UGLOVNICE VLADOJE AKSMANOVIĆ
Projektant dvokatne uglovnice Mirovinske zaklade Drava d.d., arhitekt Vladoje
Aksmanović, rođen je u Osijeku 2. kolovoza 1878. kao Viktor Axmann. Studij
arhitekture završio je na Visokoj tehničkoj školi u Münchenu, nakon čega je
radio u Beču te se 1905. vratio u Osijek, gdje je započeo projektiranje u stilu
secesije, a nakon završetka Prvog svjetskog rata nastavio je stvarati u duhu,
tada modernog, art decoa. U Osijeku je izgradio mnoge privatne kuće i javne
zgrade, među kojima su najvažnije robna kuća Stanetty, kino Urania, Sokolski dom
i kirurški paviljon osječke bolnice. Tijekom poslovne karijere radio je
povremeno i u suradnji s nekoliko osječkih graditelja, od Domesa do Malina i
Rožića. Nakon propasti Austro-Ugarske Monarhije slavenizirao je svoje ime i
prezime, a u vrijeme Nezavisne Države Hrvatske aktivno se uključio u njemački
Kulturbund, zbog čega je nakon završetka Drugog svjetskog rata završio u radnom
logoru u Valpovu, gdje je i umro od tifusa, 3. ožujka 1946. Njegovo je ime
uklesano na podnožju mramornog nadgrobnog spomenika obiteljske grobnice Axmann
na Gornjogradskom (Aninom) groblju.