Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Osijeku putnički ili poljoprivredni aerodrom?
Datum objave: 14. rujna, 2022.

Osijek opet nestaje s karte domaćih letova! U četvrtak, 27. listopada, poletjet će posljednji ovosezonski avion iz Dubrovnika u Osijek te natrag, a u petak, 28. listopada, iz Splita u Osijek. Eto, morao sam to spomenuti da se ne zaboravi, a krajem listopada osječki će aerodrom imati samo letove prema Njemačkoj.



Gradski šarm


Doista ne bi bilo loše kada bi se tu opet pojavili Wizzair ili Ryanair ili možda EasyJet, ali već u početku, piši propalo je! Nije mi jasno kako mnogi mali aerodromi imaju odlične linije prema velikim europskim gradovima Europe, a u nas to nikako ne funkcionira. Naravno da znam kako rade niskotarifne kompanije i surađuju s lokalnom samoupravom koja ima daje ustupke, ali na kraju svi profitiraju jer turisti koji dolaze pune hotele i hostele, restorane i buregdžinice i gradu daju šarm.

Rujansku besjedu srijedom moram obogatiti viješću da je Croatia Airlines oglasila svoj novi zimski red letenja te uvela nove međunarodne linije. Ostavili su i let Osijek – München – Osijek koji se povratno može kupiti za 129 eura (dvaput tjedno, ponedjeljkom i petkom). Tako će od kraja listopada pa do sredine siječnje 2023. iz Splita i Pule letjeti u Zuerich po cijeni povratne aviokarte već od 149 eura. Produljuje se i let na redovitoj liniji Rijeka - München, baš kao i Zagreb – Dublin (od 189 eura). Kada sve zbrojimo, u zimskom će razdoblju zrakoplovi našeg avioprijevoznika iz Zagreba letjeti u 13 međunarodnih odredišta - Amsterdam, Beč, Bruxelles, Dublin, Frankfurt, Kopenhagen, London Heathrow, München, Pariz, Rim (via Split), Sarajevo, Skoplje i Zürich. Nastavljuju s letovima između Zagreba, Splita, Dubrovnika, Zadra i Pule, a kako napisah, Osijek nestaje sa zrakoplovne karte domaćih destinacija! Pa u Osijek više ne leti ni Trade Air, kompanija koja ga je radnim danom povezivala s metropolom. Iako su cijene karata bile subvencionirane i jeftine, zrakoplovi su letjeli poluprazni, a često su letovi kasnili ili bili otkazivani zbog magle. Ljude treba naviknuti i odgojiti da lete. Konačno treba napraviti strategiju što zapravo Osijek treba, aerodrom ili poljoprivredni aerodrom. Mislim da bi više letova bilo na poljoprivrednom jer oranice treba tretirati pesticidima, osim što takav uglavnom nema kiosk i bankomat (koji je također nestao iz Zračne luke Osijek, valjda zbog nerentabilnosti i jer su s njega novac podizali samo duhovi i poneka europski orijentirana stjuardesa, a ako me pamćenje služi, bio je vlasništvo Addiko banke). Nastavlja se prometna izoliranost Slavonije i Baranja s ostatkom države. Već je prežalosno kad u Split i Dubrovnik zbog visokih cijena cestarina idemo preko Bosne i Hercegovine, a doista ispada da je putovanje automobilom najbrže i najpouzdanije.

Autobuse možete na prste izbrojiti (cijene kolosalne), o Hrvatskim željeznicama neću započinjati jer putnici na oba pravca iz Osijeka k Zagrebu (preko Novske i Koprivnice) još uvijek dio puta znaju biti prevoženi prašnjavim "raga" autobusima. Tu noćnu moru nikome ne bih poželio.

Prava utopija


Sadomazohistički pristup putnicima za svaku je osudu, iako su naši ljudi itekako strpljivi. Vjerujete li da putnik u Osijeku ne može besplatno doći do informacija polazaka i dolazaka autobusa na kolodvor Osijek već poziv mora platiti 3,75 kn iz fiksne mreže ili 5,05 kuna iz mobilne? Kao da putnici zovu seks-telefon, a možda je i on jeftiniji! Autobusna putovanja npr. iz Našica za Zagreb su prava utopija jer ih nema. Što gradonačelnici i načelnici lokalnih mahala čine da svojim mještanima olakšaju život, posebice onima koji idu na liječničke preglede u zagrebačke klinike – ništa! Vlakom se do Zagreba još više razbolite pa vas netko mora voziti automobilom, a "socijalno" vam isplati kartu za najjeftiniji oblik vožnje (vlak!). Bitno da trgovima teče voda iz svjetlucavih fontana otvorenih nakon izbora, a s barokne ulične rasvjete bliješti kao u Betlehemu! O prometnoj povezanosti nitko se ne brine pa je biti putnik u Hrvatskoj - doista težak hobi.

Ne radi se samo o zračnoj luci nego o kompletnoj povezanosti Slavonije sa Zagrebom i ostatkom države. Kada će netko bistar konačno nešto učiniti i pogledati i uskladiti red vožnje vlakova i autobusa pa da se barem malo podudaraju? Noću je lakše iz Zagreba doći do Venecije nego do Osijeka! A sada se divimo skoroj jeseni…