Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Pukla guma, a rezervne nema!
Datum objave: 17. kolovoza, 2022.
Ne vole svi putovanja avionom. Strah od letenja nije bezazlen, a i mnogi su zaljubljeni u nove autoceste i mostove, pa na godišnji odmor vole putovati osobnim automobilima i motociklima. Ima nas svakakvih, rekli bismo da je svijet baš lopta šarena. To što ne vole putovati zrakoplovima, autobusima ili vlakovima ne znači da nisu putnici i također se prije stiskanja prvog gasa trebaju informirati o putovanju i svim zamkama koje na njemu vrebaju.

Melem na ranu


Osim podebljeg novčanika u vrijeme skupog goriva i već standardnog običnog i kasko osiguranja, nije loše provjeriti imaju li putnici vozači neku autoasistenciju i jesu li npr. članovi Hrvatskog autokluba (HAK). Guma uvijek zna puknuti (a rezervna je loša ili je nema), zna se natočiti i pogrešno gorivo, a i motor pregrijati, pa učiniti pomutnju. Kako biste smanjili troškove, unaprijed plaćene auto/motoasistencije znaju biti melem na ranu jer omogućuju niz raznih (inače preskupih) usluga poput "šlepanja" automobila do servisa. Njihove telefonske pristupne brojeve zapišite na poseban papir i stavite u novčanik. Ako se putuje u zemlje EU-a, telefoniranje je besplatno, pa se ne morate bojati glavobolje kad dođe račun. Takve asistencije vam prilikom kupnje osiguranja nude razne kuće, od Generalija do Allianza, ali danas ću se samo držati HAK-a jer mislim da on ima jednu od najboljih ponuda. Naravno, sve se to može provjeriti na njihovoj internetskoj stranici, ali izdvojio bih članski model Europa s cijenom od 520 kuna, a popust od pedeset posto imaju učenici i redovni studenti od 18 do 25 godina, osobe koje su navršile 65 godina te osobe s utvrđenim tjelesnim oštećenjem od najmanje pedeset posto. Uplatom ste mirni na svim cestama Hrvatske i Europe, a besplatne usluge pomoći su do ukupnog iznosa od tri tisuće kuna. U slučaju prometne nesreće ili krađe, član ima pravo na jednu besplatnu uslugu prijevoza vozila do iznosa bonusa od četiri tisuće kuna, odnosno pet tisuća ako se radi o prijevozu iz inozemstva. Ako nastavljate putovanje, a vozilo je neispravno i ne može se brzo popraviti, i tu ima caka. Za nastavak putovanja, najdulje pet dana, dobit ćete vozilo najviše do 500 kuna po danu, a ta se pogodnost može ostvariti jednom tijekom članske godine ako se kvar dogodio stotinjak kilometara od kuće. Član može zatražiti i besplatan trodnevni smještaj najviše do iznosa od 500 kuna dnevno za noćenje s doručkom. Dalje neću nabrajati, ali doista smatram da su to važne stvari koje vrijedi razmotriti prije odlaska na putovanje. Nitko ne voli da ga netko ošiša kao ovcu i uvijek gleda kako bi prošao jeftinije i pritom mirno spavao.

I moj drugi savjet povezan s automobilskim putovanjem je međunarodna vozačka dozvola o kojoj sam pisao još dok je Isus hodao zemljom. A to je bilo davno, ako se ne sjećate, i bilo je manje zbunjujuće jer sad postoje dvije vrste. Nije vam potrebna ako se vozite Europskom unijom, ali je policije Turske, Albanije, Kosova, država bivšeg SSSR-a i sve države izvan Europe još uvijek traže. Potrebna je ona i planirate li voziti tuđe vozilo u drugoj zemlji ili unajmljujete vozilo u rent-a-caru, odnosno ako upravljate vozilom na kojemu su registracijske pločice druge zemlje.

Desetak minuta


Međunarodna se vozačka dozvola može zatražiti u HAK-u ili ovlaštenim autoklubovima po cijeni od 170 kuna i ne može se izdati vozaču kojemu je izrečena mjera zabrane upravljanja vozilom u Hrvatskoj. Trebate donijeti važeću hrvatsku dozvolu, dvije fotografije (kao za putovnicu) i osobnu, a cijela procedura traje desetak minuta. Ono što je doista bitno i zbunjujuće je da postoje dvije vrste međunarodnih vozačkih dozvola, ona izdana po Bečkoj konvenciji, koja uz hrvatski jezik sadrži i tekst na francuskom, engleskom, njemačkom, španjolskom, ruskom, arapskom i kineskom, te druga, prema Ženevskoj konvenciji, koja sadrži tekst na 11 stranih jezika (uključujući hindski i japanski). Prva se izdaje s rokom važenja od tri godine, a druga s rokom važenja od jedne godine, ovisno o važenju nacionalne dozvole. Kad je vadite, recite u koju zemlju idete, pa će vam djelatnici HAK-a savjetovati koja vam međunarodna treba! I na kraju, sada vam može puknuti i guma kada ste spremni na sve izazove. I sretan put!