Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Karike na marike - tko nabije, taj dobije
Datum objave: 22. travnja, 2020.
Ma nisu to vašarske igre, kažem vam! Za približno dva mjeseca predviđa se prava renesansa jeftinih letova i hotelskog smještaja u domovini, pa i u ostatku svijeta. Grčevito će se spašavati sezona, svaki će turist biti važan, pa i onaj za kojega se nekada govorilo da za godišnji u Hrvatsku sa sobom nosi jeftine jetrene paštete sa slikom feminiziranog pijetla na srebrnoj opskurnoj konzervi!Valjda je ovo olovno vrijeme karantena razbistrilo opterećene mozgove čelnika mnogih zrakoplovnih kompanija i turističkih agencija. Tako svježe poškropljeni novim idejama i karantenom resetirani, počeli su se razbacivati mamac-najavama koje gode naćuljenom uhu svakog putnika koji sve ovo vrijeme planira nova putovanja, kupuje aviokarte s nadom da će moći promijeniti datume i mašta na daleke staze.
Ugažene staze
Prvi se na odvažni iskorak odlučio niskobudžetni letač Ryanair. Njegov izvršni direktor Michael O‘Leary tvrdi da će većina europskih aviokompanija svoje poslovanje unutar europskog tržišta nastaviti već u lipnju, a sve će biti popraćeno velikim last-minute popustima. Lijepo je čuti tako ohrabrujuće vijesti dok još nosimo masku na licu i dezinficiramo ruke gotovo svake minute.U ovoj koronavirusnoj krizi pokleknuli su i oni za koje se vjerovalo da to nikada neće. Karte su bačene na stol i svi su pokazali svoje pravo lice. Već nakon mjesec dana krize pomoć država zatražile su brojne velike aviokompanije (Virgin Atlantic, Delta, KLM, Air France...) i pokazale da nemaju ni centa za crne dane i baš ništa u čarapi ili u pernatom jastuku. To je zapravo nevjerojatno! Umjesto da su putnicima, koji su za njihove karte platili i tisuće eura - osim vaučera ponudili i dvadesetak posto veću vrijednost, većina njih i dalje se ponaša grbavo. Ne isplaćuju gotovinu, daju samo vaučere koji vrijede godinu dana od izdavanja ili nešto više, a kod preregistracije karata još i naplaćuju smiješne razlike u cijeni. I KLM i Air France jako su me neugodno iznenadili svojim postupkom prema članovima Flying Blue, a Croatia Airlines samo je slijedio ugažene staze drugih europskih avioprijevoznika, prema principu: kako svi - tako i mi! Avioprijevoznici, teško pogođeni krizom, ali ništa pogođeniji od samih putnika, od kojih su mnogi ostali bez posla, financija, pa i svojih najmilijih, život otežavaju i pravilima da se za ishođenje vaučera treba obratiti putničkim agencijama ili online internetskim agencijama, do kojih je službi za korisnike (ako ih imaju) izuzetno teško doći, ili su u karanteni, ili su u međuvremenu propale! Bešćutnost na najvišoj razini, ali oduvijek je bilo da se obični čovjek teško bori s velikima. Kako će putnik koji je ostao bez posla platiti kruh i lijekove vaučerom od tisuću eura, koliko je možda dobio za poništenu aviokartu za Ameriku? Nikako. Gotovine nema i gotovo! Prestrašno!Ali čelnici Ryanaira divno najavljuju proljeće putovanja i već sada predviđaju jeftinije karte, od 9,99, 4,99, 1,99 eura ili 99 centi po sjedalu, i naglašavaju da im nije važna zarada u kratkom vremenu (to je ono kad otvorite kafić s jeftinim inventarom pa investiciju želite isplatiti za nekoliko mjeseci), nego povratak njihova kabinskog osoblja i pilota tamo gdje i trebaju biti - u zrakoplove.
Mađarski princip
Sviđa mi se Ryanairov pristup i može biti primjer drugima, baš kao i kad je ta kompanija davnih dana krenula s jeftinim letovima i napravila pravu revoluciju u zraku - onda su krenuli i drugi kojima nije bio važan luksuz u zraku. Zadali su muke velikim igračima poput British Airwaysa, Lufthanse i mnogih drugih kada su svojim putnicima učinili ljude koji nikada nisu letjeli i koji nikada ne bi letjeli da nisu postojale karte za nekoliko dolara… Da, da, baš njima trebamo zahvaliti na tomu i zato ih više cijenim od Wizz Aira, čija korisnička podrška radi na srednjovjekovnom principu, kada onaj tko se žali uglavnom nikad nije u pravu. Svaki moj upit završi negativno, a kada se obratim njihovoj press-službi, nikada ne dobijem odgovor. Ukratko, oni su sami sebi dovoljni, valjda neki mađarski princip, jer im kompanija sjedište ima u Budimpešti. A mađarski ne divanim.Pomislio sam da će zbog velikog zastoja letova cijene aviokarata biti nešto više nakon normalizacije poslovanja u ostatku godine, kako bi se nadoknadili gubitci u poslovanju, ali mislim da će niže cijene nafte i aerodromskih pristojbi sve to nadoknaditi i da neće biti neke posebne razlike. Još veći porast letova očekuje se 2021. godine, samo da pandemija koronavirusa uspješno završi.