Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
O KLM-u, pušenju i crvenim fenjerima
Datum objave: 16. listopada, 2019.
Ostario sam. Ili nisam. Ne mogu se sjetiti svojeg prvog leta KLM-om, ali mislim da je to bio neki jeftin let iz Zagreba u Amsterdam. Tada sam još bio student i nisam imao nikakav status ni kod jedne aviokompanije pa sam se morao zadovoljiti sjedištem koje su mi dali.
Toplo i ukusno
Naravno, u to davno doba nije bilo mobitela, aplikacija s biranjem sjedala i online registracije na let! Karte smo kupovali u turističkim agencijama ili u zračnoj luci i bile su ispisane na obrascima s nekoliko kopija. Bila je to prava filozofija, ozbiljne tete u Generalturistu, agenciji koja je propala 2012. (i koja je bila naša najstarija turistička agencija rođena 1923.), pažljivo su birale letove, a to je trajalo i trajalo. Ukratko, bez interneta je bilo puno teže kupiti željenu kartu, ali i puno skuplje, jer nije bilo neke pretjerane konkurencije, a o niskobudžetnim kompanijama da i ne pričam. Kad neka aviokompanija doživi stotinu godinu pod istim imenom i kada je ona sinonim kvalitete – mislim da za nju treba imati mjesta u Putničkim svaštarijama.A KLM-om ste zasigurno letjeli ili se poput mene ne sjećate tog prvog leta kada su vam visoke i zgodne tete u plavom među oblacima servirale tople i ukusne obroke i žesticu, a slobodno ste mogli i zapaliti koju cigaretu i nitko se nije bojao da biste pritom mogli zapaliti zrakoplov! Da, da, prvu su zabranu pušenja na letovima uveli Amerikanci 1988. godine na domaćim letovima, do kraja devedesetih praksa se proširila na cijeli svijet. Kada smo već kod cigareta, ako ste se pitali zašto još uvijek postoje pepeljare u avionima iako je pušenje strogo zabranjeno, odgovor je taj da aviokompanije ne vjeruju svojim putnicima i da prema pravilnicima i dandanas svaki avion mora imati pepeljaru jer i da putnik zapali, opušak u umivaoniku ili košu za papir izazvao bi puno veću štetu. O KLM-u ne želim pisati reda radi i jer slavi rođendan, nego na temelju dugogodišnjeg iskustva na osnovi čega sam zaključio da je riječ o izuzetno ozbiljnoj kompaniji koja cijeni svoje klijente i svaki mogući problem pokušava riješiti i uglavnom riješi – na način koji je povoljniji za putnika. Letio sam gotovo svim kompanijama svijeta i s njima imao različite probleme oko izgubljene prtljage, oštećenja prtljage, otkazivanja letova ili drugih problema tijekom putovanja. S KLM-om gotovo sve probleme riješim za nekoliko dana, a kompenzaciju za oštećeni kofer jednom su mi isplatili unutar 48 sati od prijavljenog slučaja. Već vjerojatno znate da su dio zrakoplovne grupacije Sky Team, zajedno s Air Franceom, Deltom, Aeroflotom, TAROM-om i ostalih 14 poznatih svjetskih kompanija. Konkretno, korisnička podrška KLM-a i Turkish Airlinesa ne može se usporediti.Dok vas Turci vozaju s telefona na telefon, pritom na problem reagirajući na razne načine, Nizozemci i Francuzi puno su efikasniji i rješenje donose bez mnogo komplikacija. Uglavnom, KLM Royal Dutch Airlines rođendan je proslavio 7. listopada, a ono što ga još čini posebnim velika je briga za ekologiju. Tako svojim konkurentima nudi besplatan program kompenzacije ugljičnog dioksida CO2ZERO, a po prihvaćanju novih tehnologija i izazova – prvi je u svijetu koji se ozbiljno bavi razvojem održivog zrakopovstva.
Moderno tržište
I drugima sugeriraju obnavljanje zrakoplovne flote, a sami se nadaju skorašnjoj brojci od 28 Dreamlinera (Boeing 787-9, 787-10).Njihova matična zračna luka Schiphol u Amsterdamu oličenje je jednostavnosti i efikasnosti, a nedavno renovirani poslovni salon Crown Lounge – pravi biser među salonima s nevjerojatno ukusnom hranom. Dok jedni slave sto godina postojanja, drugi propadaju, svijet je lopta šarena. Nije već spomenuti Generalturist jedina velika turistička agencija koja je propala. Nedavno se to nakon 178 godina dogodilo i svjetski poznatom britanskom Thomasu Cooku. Tvrtka je upravljala hotelima, zrakoplovima i odmaralištima koji su ugostili 18 milijuna ljudi godišnje u 16 zemalja, pa i u Hrvatskoj. Cook je pokleknuo zbog konkurencije online turističkih usluga i modernog tržišta kojemu se nije na vrijeme prilagodio... A KLM-u i mi želimo još puno svjećica na torti, još jeftinije letove i puno novih destinacija. Posebno su prilagodili i cijene letova iz Zagreba, pa ako još niste bili u amsterdamskom Muzeju Ane Frank ili gasili fenjere u četvrti crvenih fenjera – povratna karta stoji samo osamsto kuna. U ova teška vremena – prihvatljivo!