Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
O Kijevu, socrealizmu i shoppingu utorkom
Datum objave: 14. kolovoza, 2019.

Sve što je lijepo kratko traje. Ukrajinski su dani već iza mene i dok pišem ove retke turbulentno plovim na 10.000 metara iznad zemlje iz Kijeva do Amsterdama. Malo ljuljanja nikada ne škodi. Rijetka je zgoda letjeti kompanijom Ukraine International (MAU), a na temelju dosadašnjeg iskustva, bit će još rjeđa.


Usluga im je prilično limitirana, ponašaju se iznimno škrto pa nevoljko nude i vodu u zraku, a pri predavanju prtljage bili su iznimno nekulturni, prema nekim putnicima čak i grabežljivi jer su vagali njihove kofere, što smatram najnižim stupnjem ponašanja neke aviokompanije. U pravilu, njima ne letim, ali ovdje je riječ o letu s oznakom KLM-a pa sam njihov putnik - čisto slučajno! Inače, ta ukrajinska kompanija na internetu ima sijaset negativnih komentara koji se uglavnom odnose na ne baš pretjeranu ljubaznost osoblja i zbunjujuću tarifikaciju prtljage.

Čuva se inventar

I sam ću napisati sočni komentar jer mi je već postala navika dobru uslugu pohvaliti, a lošu pokuditi. I nije tajna da u posljednje vrijeme nešto više kudim jer je kvalitete sve manje, a lažno i loše postaje standard! U Hrvatsku MAU ne leti, ali lete iz Budimpešte i prodaju basnoslovno jeftine karte bez prtljage (tipično za niskobudžetnu kompaniju) preko Kijeva do Indije, Dubaija, Egipta… Kada kupujete takve karte, budite spremni na sve, a ako vam trebaju isplatiti refundaciju zbog kašnjenja leta, takve kompanije obično odugovlače s rješavanjem problema i isplatom, a sve kako biste odustali od zahtjeva. Nikada ne odustajte i iz principa se borite dok vam ne isplate posljednju lipu. No dosta o MAU, Kijev je bio vau!
Kako sam prošle srijede nahvalio Lavov i svesrdno vas pozvao Ukrajini u goste, Kijev neću toliko hvaliti, iako i on ima svoje draži. Svidio mi se socrealistički hotel u samom centru (Hotel Ukrajina), a iz moje sobe, koja je koštala stotinjak dolara, pogled je bio više nego slikovit. Grad mi je bio na dlanu, šteta što me namještaj u sobi 415 podsjećao na revolucionarni pokret, a miris sapuna na proizvod iz saveznih rezervi. No četiri zvjezdice jamčile su mi da ničega u sobi neće nedostajati, a prije odlaska iz hotela i prije nego što su mi na recepciji vratili polog od 20 USD, pretpostavljam da su sobarice tradicionalno izbrojile koliko ručnika je u mojoj ostalo jer inventar u hotelima sličnog tipa treba čuvati kao zjenicu oka svoga. Da, ima gostiju kojima su fetiš ručnici pa ih kradu po hotelima i doista ne znam što s njima rade. Kako je riječ o hotelu više kategorije, pribor za jelo u restoranu nisu vezali žicom za stol (kao nekada davno u jeftinim ukrajinskim restoranima u kojima se krao pribor), a i salvete su sada bile višeslojne (nekada davno su jednu salvetu rezali na četiri dijela). Ah, kada se sjetim svih simpatičnih čari iz toga doba, mogao bih o njima satima i satima…
Mrke stjuardese

Upravo me ukrajinska stjuardesa smrtno ozbiljno počastila čašom vode Moršinska, a druga (koja je imala dvojku iz engleskog) objavila je da se zbog turbulencija svi vrate na svoja mjesta i povežu pojasom. Ta smrknutost stjuardesa i stjuarda kompanija bivšeg Sovjetskog Saveza vječno me fascinira, ljuti, a ponekad i godi (npr. u rano ujutro). Bolje i realno stanje na licu nego nategnuti osmijeh njihovih američkih kolegica, koji valjda uvježbavaju pola svog stručnog osposobljavanja!
Već dugo nisam prozborio o nekim cakama kupnje aviokarata, pa ću malo posvaštariti i o njima. I dalje se aviokarte preporučuje kupovati utorkom oko ponoći jer su prema nekim istraživanjima čak šest posto jeftinije nego inače. Kada preko interneta kupujete karte, uvijek to činite u incognito ili u privatnom modu i obrišite kolačiće koji temeljito pamte sve što klikate. Ako ste uočili da se nakon informativne provjere cijena karte popela na dvadesetak eura plus, znajte da su za to zahvalni kolačići u vašem računalu, a kada ih obrišete, cijena se vraća na staru. Cijene provjerite na pretraživačima Skyscanner, AirFare Watchdog, Momondo, Kiwi.com ili Google Flights. Češće provjeravate navedene stranice jer možda ulovite tzv. error price, kartu s greškom u cijeni pa do Australije odletite za stotinjak dolara. To je moguće i to vam želim, ali kada kupite takvu kartu, nemojte brzati s rezerviranjem smještaja bar desetak dana jer postoji šansa da ju aviokompanija sama poništi i na karticu vam vrati novac. British Airways protekle je godine greškom prodavao jeftine karte za Ameriku, a poslije ih poništio te izazvao veliki bijes tragača jeftinih letova. U većini slučajeva, reputacije radi, kompanije ne poništavaju takve karte, ali o Englezima sve najbolje! Jeftinije možete proći i ako ne kupite izravni let. To je i dobra prilika da ulovite nešto nagradnih milja koje onda možete iskoristiti u budućnosti i poletjeti u neku daleku zemlju uz plaćanje samo aerodromskih pristojbi.

I Amsterdam je već tu, započeli smo slijetanje pa je vrijeme za rastanak. Ukrajinska aviokompanija MAU danas je točna u minutu. Bar nešto za pohvalu, da ju ne ureknem. Vau!