Datum objave: 2. svibnja, 2019.
Svaki Praznik rada na naše tijelo ostavi neizbrisiv trag!? Sva ta zdrava hrana iz ekološkog uzgoja, zobene pahuljice i čista izvorska voda, a koju smo jučer konzumirali – učini da se lakše možemo skoncentrirati i za početak, bar u mislima, nekamo odletjeti. Početak je svibnja, već treba planirati godišnje odmore i putovanja, a baš sada nekoliko aviodivova poput KLM-a i Qatar Airwaysa oglašavaju svoje popuste za daleke krajeve, pa malo proguglajte i obrišite prašinu s brojeva kreditnih kartica. I samo naša Croatia Airlines nudi rođendanske cijene povratnih karata za Prag (120 eura) i Pariz (175 eura), ali to baš ne smatram posebno povoljno, jer te cijene uključuju samo ručnu prtljagu do tananih osam kilograma.
Poslovni razred
Ako ste minimalist i pritom pacifist, pa i skriveni utopist – to je ponuda za vas! Vječnu fascinaciju i možda nedosanjani san za mnoge putnike i obične smrtnike predstavljaju prvi i poslovni razred u zrakoplovima. Onako narodski rečeno biznis-klasa, češća je od one prve i imaju je gotovo svi avioprijevoznici, osim onih niskotarifnih koji bi da mogu ekonomska sjedala postavili i ispod krila aviona, a samo kako bi zaradili kunu više!? Čudi me da kod njih i piloti i stjuardese ne moraju platiti kartu, jer su ovako s mnogo njih u zraku već u financijskom gubitku! Očito je da ih ne volim, jer je za mene svako putovanje užitak, ono avionsko posebno, pa zato i očekujem da visoko u nebeskim prostranstvima budem služen i uslužen, kad već platim. Sve je to usko povezano s biznis-klasom u kojoj, osim naših političara, prekaljenih saborskih zastupnika i nekih čelnika radničkih sindikata, putuje i poneki turist, sportašica dugih nogu, putnik namjernik, ili zasluženi liječnik. Ako vam je odmah Ronaldo pao na pamet, on je u Dubrovnik doputovao privatnim zrakoplovom u zasigurno boljoj klasi od one koju bi ikada neka aviokompanija ponudila običnom narodu.
Već se drevne 1903. godine znalo da će avion donijeti pravu revoluciju u ljudske živote. Razredi ili klase su s godinama „napredovali“ i putnicima nudili sve veću udobnosti prilikom leta. One i dandanas, osim sezone i destinacije, zapravo određuju cijenu zrakoplovne karte. Sigurno ste negdje na karti vidjeli slova Z, G, J, Y, W, X, Q, T i slično. Svako to slovo, osim cijene i klase, govori mnogo toga, između ostaloga i nešto o uvjetima zamjene vaše karte (besplatne, ili uz naknadu…), a uz pomoć tih „slova“ kompanije znaju koliko će nagradnih milja nakon leta upisati na vaš račun. Velika je to filozofija velikih majstora putovanja, a pažljivim izborom kod kupnje karata možete izuzetno profitirati ako ste „frequent flyer“, ili česti letač pojedinih kompanija. Ako bezbroj puta letite ekonomskim razredom može vam se dogoditi da skupite dovoljno milja da vaš sljedeći let bude besplatan, ili uz plaćanje samo aerodromskih pristojbi, ili čak i „upgrade“ u poslovni razred, što je izuzetno korisno na dalekim destinacijama. Ponekad se isplati i kupiti kartu poslovnog razreda kako bi se dobile nagradne milje koje su možda potrebne za produžetak zlatnog, ili platinastog statusa, a kako bi onda svaki privilegij nastavili uživati i nadalje.
Biznis.klasa
Prvi razred bolji je od „biznisa“ i imaju ga samo najbolje aviokompanije poput Air Francea, American Airlinesa, Singapore Airlinesa, Etihada... On se još naziva i First Class, Executive class, Luxury Class, ili Premium Class. Naravno da se taj razred nudi samo u velikim zrakoplovima, a ne trebam niti govoriti da pojedini zrakoplovi imaju zasebne sobe, kupaonice, šankove, i sve ono što je nama običnim smrtnicima teško i zamisliti. Tu putnici imaju svoj restoran s pet zvjezdica u kojima rade najbolji svjetski kuhari, a o vinima da i ne pričam. Ne kažem da komfor nije bitan, ali za mene je ipak važnija destinacija i društvo s kojim putujem, jer baš to daje čar putovanju. Na kraćim destinacijama kupnja je poslovnog razreda besmislena i za tu bih se opciju odlučio samo u slučaju da više nema karata u ekonomskom razredu i ako bih po svaku cijenu morao putovati. Biznis-klasa je kod putnika ipak češća od prve, jer je znatno jeftinija. Kako sam korisnik nekoliko FF programa nagrađivanja putnika, katkad me iz ekonomskog razreda besplatno „prebace“ u poslovni. Udobnost je veća, nema toliko gužve i putnici su civiliziraniji. Posebno se sjećam fantastičnog leta kompanije Aeromexico iz Amsterdama u Havanu na kojem sam tijekom leta degustirao rum. Trudi se i KLM, ali opet, ponavljam, da se trenutačno najbolja usluga hrane i ljubaznosti može očekivati u zrakoplovima Turkish Airlinesa, Aeroflota, Singapore Airlinesa, Emiratesa i Qatar Airwaysa. O Unitedu i Delti ne bih, jer je tamo štednja na razini, znate već Amerikance, a i kad bih vam rekao da su na Unitedovom letu iz San Francisca do Aucklanda neki putnici nosili svoju hranu, vjerojatno biste se začudili! Poslovni razred nudi još neke povlastice poput besplatnog pristupa u poslovne salone, limuzine i hotel s pet zvjezdica u slučaju kašnjenja zrakoplova ili odgođenog leta.
Sve je to lijepo i krasno, ali obični čovjek obično kupuje kartu ekonomskog razreda, a i ona se često čini preskupa. Biznis-klasa je fora, morate priznati, a svaki bi je ozbiljni putnik bar jednom u životu morao iskusiti.
Onako, reda radi!