Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Rekvijem aerodromu Ataturk, živjele baklave!
Datum objave: 3. travnja, 2019.

Ima neka tajna veza između putnika i aerodroma. Pamtimo one lijepe, jednostavne i srdačne, trudimo se zaobići one neuredne, velike i komplicirane. Netko voli Frankfurt, netko pariški CDG, a nekome je i naš osječki španjolsko selo. Kada bih morao izabrati, odmah bih zaokružio singapurski Changi, amsterdamski Schiphol i turski Ataturk.


Taj potonji mi je posebno u srcu jer mi je bio tranzitna točka na prvim dalekim putovanjima. Tamo sam mnogo puta prespavao na tvrdim stolicama, uživao u besprijekornim baklavama, hurmašicama i tulumbama u jednom od najljepših poslovnih salona na svijetu u vlasništvu Turkish Airlinesa, ali i slasno opsovao kada mi je zrakoplov u kojemu sam trebao biti – odletio pred nosom. Možda znate taj bespomoćni osjećaj kad putnik sam ostane ispred zatvorenog ‘‘gejta‘‘ te imaginarno pokušava razraditi nastavak putovanja!? Svaki problem se može riješiti i na kraju biva riješen, pa su me početne putničke i uobičajene panike davno napustile, a prožeo me entuzijazam. Osim eklektičnih baklava, sjećam se i rakije od anisa, zbog koje sam bezbroj puta kao anđeo prespavao desetosatne letove do Jugoistočne Azije i probudio se u stanju kao nakon teleportacije.

Zatvara se 6. travnja

Zašto mi je tema Ataturk? Pa za nekoliko dana, taj div među divovima zatvara svoja vrata za putnički promet (točnije 6. travnja) i od tada će se sav zračni promet odvijati preko novog aerodroma. Ništa ja ne kažem, novo je novo, ali moram se dostojanstveno oprostiti od starog prijatelja koji odlazi u ropotarnicu povijesti. Od starog zagrebačkog aerodroma se nisam posebno opraštao jer nikada nije imao dušu, a o ukusima i dušama se ne raspravlja. Ataturk je otvoren 1924. na europskoj strani Istanbula i nazvan je prema osnivaču i prvom turskom predsjedniku Mustafi Kemalu Atatürku. Da se odmah razumijemo, nije to posebno lijep aerodrom s bazenima i rajskim vrtom poput Changija, ali ima ono nešto! Ako ste ikad putovali preko Istanbula, mislim da ga teško možete zaboraviti. Imao je on i svoje katastrofe i eksplozije, brojne terorističke prijetnje jer se nalazi u osjetljivom dijelu svijeta, ali sve to uspješno prebrodio. Kad me već vučete za jezik, i shopping je na njemu bio pravi užitak jer su u njegovim ‘djutićima‘ uvijek bile povoljnije cijene u odnosu prema ostatku svijeta, gdje trgovci žele zaraditi na porezu stvarajući lažni osjećaj jeftinoće. Kako čujem iz pouzdanih izvora, nekoliko tjedana prije zatvaranja – na starom, dobrom Ataturku vlada totalna potrošačka groznica i cijene su snižene i do 70 posto pa ako u ovih nekoliko dana slučajno zastajete na njemu – umočite prst u med dobre kupnje.

Drugi u svijetu

Stari aerodrom se zatvara zauvijek i vjerojatno će postati izložbeni prostor ili nešto treće, a novi će trenutačno biti drugi u svijetu, odmah iza Maktoum International Airporta u Dubaiju i do potpune tranzicije svih letova nosit će oznaku ISL pa poslije preuzeti staru Ataturkovu i dobro znanu IST. Međutim, iako pompozno najavljivano, potpuno otvaranje je odgađano nekoliko puta, a prvo i službeno obavio je turski predsjednik Erdogan 29. listopada 2018. Baš potpuno otvaranje dogodit će se do 2025., a tada će imati kapacitet od čak 200 milijuna putnika godišnje, za razliku od planiranih 90 milijuna do kraja ove godine, koliko sada ima Dubai. Nisam vračara ili baba Vanga, ali se toplo nadam da će i oko novog dragulja biti organiziran odlični gradski transport, a i da će Turkish Airlines, kao jedan od rijetkih u avioindustriji, nastaviti s dobrom praksom poklanjanja besplatnog noćenja i turističkih obilazaka grada za sve putnike s dugim čekanjem za sljedeći let i u ekonomskom i poslovnom razredu. Ako niste znali, zapamtite tu prekrasnu poslasticu, a ne moram ni spominjati da vas tijekom besplatnih tura po gradu Turkish čak časti i ručkom!

Kad smo već kod Istanbula, skoro zaboravih da je u tijeku akcija povoljnih povratnih karata iz Budimpešte ili Beča do turske prijestolnice. To će vas zadovoljstvo stajati oko 750 kuna, a zbog slabe turske lire, vrhunske hotele možete rezervirati i za stotinjak kuna. Vjerujte, sada je pravo vrijeme za kupnju karata za Istanbul, a ako biste letjeli iz Budimpešte, Flixbus iz Osijeka za vas ima prejeftine karte – samo instalirajte aplikaciju. Ako ikada dobijete ovo pitanje na kvizu, druga istanbulska zračna luka zove se Sabiha Gökcen i prosječni je aerodromčić koji se brzo zaboravi! I na kraju ovog rekvijema, nadam se da će novi gigant ISL opravdati očekivanja i također postati dobar aerodrom s velikim srcem za svakog putnika. I rahat-lokumom za ćeif i dobrodošlicu.