Datum objave: 3. travnja, 2019.
Ima neka tajna veza između putnika i aerodroma. Pamtimo one lijepe,
jednostavne i srdačne, trudimo se zaobići one neuredne, velike i komplicirane.
Netko voli Frankfurt, netko pariški CDG, a nekome je i naš osječki španjolsko
selo. Kada bih morao izabrati, odmah bih zaokružio singapurski Changi,
amsterdamski Schiphol i turski Ataturk.
Taj potonji mi je posebno u srcu
jer mi je bio tranzitna točka na prvim dalekim putovanjima. Tamo sam mnogo puta
prespavao na tvrdim stolicama, uživao u besprijekornim baklavama, hurmašicama i
tulumbama u jednom od najljepših poslovnih salona na svijetu u vlasništvu
Turkish Airlinesa, ali i slasno opsovao kada mi je zrakoplov u kojemu sam trebao
biti – odletio pred nosom. Možda znate taj bespomoćni osjećaj kad putnik sam
ostane ispred zatvorenog ‘‘gejta‘‘ te imaginarno pokušava razraditi nastavak
putovanja!? Svaki problem se može riješiti i na kraju biva riješen, pa su me
početne putničke i uobičajene panike davno napustile, a prožeo me entuzijazam.
Osim eklektičnih baklava, sjećam se i rakije od anisa, zbog koje sam bezbroj
puta kao anđeo prespavao desetosatne letove do Jugoistočne Azije i probudio se u
stanju kao nakon teleportacije.
Zatvara se 6. travnja
Zašto mi je tema Ataturk? Pa
za nekoliko dana, taj div među divovima zatvara svoja vrata za putnički promet
(točnije 6. travnja) i od tada će se sav zračni promet odvijati preko novog
aerodroma. Ništa ja ne kažem, novo je novo, ali moram se dostojanstveno
oprostiti od starog prijatelja koji odlazi u ropotarnicu povijesti. Od starog
zagrebačkog aerodroma se nisam posebno opraštao jer nikada nije imao dušu, a o
ukusima i dušama se ne raspravlja. Ataturk je otvoren 1924. na europskoj strani
Istanbula i nazvan je prema osnivaču i prvom turskom predsjedniku Mustafi Kemalu
Atatürku. Da se odmah razumijemo, nije to posebno lijep aerodrom s bazenima i
rajskim vrtom poput Changija, ali ima ono nešto! Ako ste ikad putovali preko
Istanbula, mislim da ga teško možete zaboraviti. Imao je on i svoje katastrofe i
eksplozije, brojne terorističke prijetnje jer se nalazi u osjetljivom dijelu
svijeta, ali sve to uspješno prebrodio. Kad me već vučete za jezik, i shopping
je na njemu bio pravi užitak jer su u njegovim ‘djutićima‘ uvijek bile
povoljnije cijene u odnosu prema ostatku svijeta, gdje trgovci žele zaraditi na
porezu stvarajući lažni osjećaj jeftinoće. Kako čujem iz pouzdanih izvora,
nekoliko tjedana prije zatvaranja – na starom, dobrom Ataturku vlada totalna
potrošačka groznica i cijene su snižene i do 70 posto pa ako u ovih nekoliko
dana slučajno zastajete na njemu – umočite prst u med dobre kupnje.
Drugi u svijetu
Stari aerodrom se zatvara zauvijek i
vjerojatno će postati izložbeni prostor ili nešto treće, a novi će trenutačno
biti drugi u svijetu, odmah iza Maktoum International Airporta u Dubaiju i do
potpune tranzicije svih letova nosit će oznaku ISL pa poslije preuzeti staru
Ataturkovu i dobro znanu IST. Međutim, iako pompozno najavljivano, potpuno
otvaranje je odgađano nekoliko puta, a prvo i službeno obavio je turski
predsjednik Erdogan 29. listopada 2018. Baš potpuno otvaranje dogodit će se do
2025., a tada će imati kapacitet od čak 200 milijuna putnika godišnje, za
razliku od planiranih 90 milijuna do kraja ove godine, koliko sada ima Dubai.
Nisam vračara ili baba Vanga, ali se toplo nadam da će i oko novog dragulja biti
organiziran odlični gradski transport, a i da će Turkish Airlines, kao jedan od
rijetkih u avioindustriji, nastaviti s dobrom praksom poklanjanja besplatnog
noćenja i turističkih obilazaka grada za sve putnike s dugim čekanjem za
sljedeći let i u ekonomskom i poslovnom razredu. Ako niste znali, zapamtite tu
prekrasnu poslasticu, a ne moram ni spominjati da vas tijekom besplatnih tura po
gradu Turkish čak časti i ručkom!
Kad smo već kod Istanbula, skoro
zaboravih da je u tijeku akcija povoljnih povratnih karata iz Budimpešte ili
Beča do turske prijestolnice. To će vas zadovoljstvo stajati oko 750 kuna, a
zbog slabe turske lire, vrhunske hotele možete rezervirati i za stotinjak kuna.
Vjerujte, sada je pravo vrijeme za kupnju karata za Istanbul, a ako biste
letjeli iz Budimpešte, Flixbus iz Osijeka za vas ima prejeftine karte – samo
instalirajte aplikaciju. Ako ikada dobijete ovo pitanje na kvizu, druga
istanbulska zračna luka zove se Sabiha Gökcen i prosječni je aerodromčić koji se
brzo zaboravi! I na kraju ovog rekvijema, nadam se da će novi gigant ISL
opravdati očekivanja i također postati dobar aerodrom s velikim srcem za svakog
putnika. I rahat-lokumom za ćeif i dobrodošlicu.