Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Kako se s putovanja vratiti bogatiji?
Datum objave: 27. veljače, 2019.

Mislim da je to pitanje odličan razlog za čitanje ovog teksta. Pokatkad, nažalost, naše putovanje ne krene onako kako smo planirali.


Svakodnevno se otkazuju stotine letove, još više njih kasni, a o kašnjenju i gubljenju prtljage bolje da i ne pričam. Pokatkad se na zrakoplovu može dogoditi mehanički kvar, nekada munje, gromovi i magle ne omogućuju polijetanje, a ponekad jednostavno ne poletite zbog overbookinga jer vam bude uskraćen ukrcaj. Upravo je ta tema uvijek zanimljiva za razglabanje jer podsjeća naše "letačice" i "letače" na njihova zajamčena prava.
Naravno da na ta ista zajamčena prava lukavi i slaninom premazani zrakoplovni prijevoznici još uvijek često zaborave, ali ako se na vrijeme obratite određenim ustanovama, poput Europskog potrošačkog centra Hrvatske (ECC), koji ne uzima nikakvu naknadu, tada se sjete, kontaktiraju vas i daju vam ono što vam pripada. A pripada vam puno! Naravno, možete se obratiti kompanijama posrednicima poput AirHelpa ili raznih drugih, ali si oni ostavljaju dio novca (neke i do 30-ak posto). Ipak vam savjetujem da u pravnu bitku krenete sami i naoružate se strpljenjem.
Trn u oku

Europska unija je trn u oku za sve aviokompanije. Čak ni u velikom SAD-u putnici u principu nisu toliko zaštićeni poput nas kao državljana EU-a, pa nije loše ponoviti što vas sve čeka u raznim slučajevima kada su avioprijevoznici krivi za sve naše putničke probleme. Prava putnika u zračnom prometu primjenjuju se samo ako je vaš let unutar EU-a i obavlja ga bilo koji zračni prijevoznik (npr. letite iz Zagreba u Amsterdam bilo kojom kompanijom) ili ako let stiže u EU iz zemlje izvan EU-a i obavlja ga zračni prijevoznik iz EU-a (npr. Lufthansom letite u Berlin. Ako u EU letite Emiratesom – ništa od prava!) ili možda ako vaš let kreće iz EU-a prema zemlji izvan EU-a i obavlja ga bilo koja aviokompanija (npr. Qatar Airwaysom letite u Dohu). Narodnim jezikom rečeno - ako kompanijom Air Serbia letite u Pariz, nemate ista prava kao da u Pariz letite Croatia Airlinesom iz Zagreba ili Air Franceom iz Budimpešte! I to je važno kad kupujete karte. Znate taj jezik birokracije, uvijek je nekako smušeno napisano, ali objašnjenje je izuzetno jednostavno pa vas molim da zapamtite te tri kombinacije kada ste u letenju zaštićeni poput ličkih medvjeda. Pod EU-om mislimo na još uvijek 28 zemalja EU-a, uključujući Guadeloupe, Francusku Gvajanu, Martinique, otok Reunion, Mayotte, Saint-Martin, Azore, Madeiru i Kanarske otoke te Norvešku, Island i Švicarsku. Zapamtite i da se odlazni i povratni let smatraju dvama odvojenim letovima, a u mnogim slučajevima aviokompanija koja obavlja let nije ona kod koje ste kupili kartu. Npr. vaš broj leta na karti je KL3532 (čini se let KLM-a), ali ga npr. obavlja Croatia Airlines (operated by CA). Za sve moguće poteškoće tada se odgovornim smatra ona kompanija koja obavlja let – u ovom slučaju naš Croatia Airlines. U slučaju otkazanog leta, imate pravo na povrat novca u iznosu kupljene karte ili preusmjeravanje leta drugim smjerovima.

Povrat novca

I kada vas preusmjere drugim letovima, opet imate pravo na odštetu između 125 i 600 eura (ovisi o udaljenostima i većim kašnjenjima) - osim ako ste o otkazivanju leta upozoreni najmanje 14 dana prije polaska. Naknade nema ako je let otkazan zbog izvanrednih okolnosti koji se nisu mogle izbjeći čak i uz pokušaje: loše vrijeme, politička nestabilnost, štrajkovi, neočekivani problemi i rizici… Ako se u vrijeme otkazivanja nalazite u zračnoj luci, imate pravo na besplatan obrok i piće, dva telefonska poziva, telefaks i slanje mejla, besplatan hotel (ako je novi let rezerviran nešto kasnije ili rano ujutro) i besplatan prijevoz do hotela. Ako tražite povrat novca za kupljenu kartu, nemate ta prava. A zamislite situaciju kada vam je zbog prevelikog broja putnika uskraćen ukrcaj pa su vas premjestili na kasniji i novi let. I tada imate pravo na naknadu od 250 eura za sve letove do 1500 km, 400 eura za sve letove između 1500 i 3500 km te 600 eura za sve ostale letove. Uz sve probleme, i prtljaga vam može biti uništena, izgubljena i zakasnjela. I tada vas čeka naknada do čak 1200 eura. I ne zaboravite, prvo kontaktirajte avioprijevoznika, a ako su letovi bili dio aranžmana – turističku agenciju. Dobijete li odgovor koji vam se ne sviđa – obratite se već spomenutom Centru.

Uvijek je lijepo kada putovanje protekne bez problema. Ako je do njih došlo tuđom pogreškom, s putovanja se možete vratiti bogatiji. Ako ne s debljim novčanikom, onda sigurno bogatiji jednim novim iskustvom u vrtuljku uspomena.