Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Kad vlak kasni, dobit ćete kompenzaciju!
Datum objave: 25. srpnja, 2018.

Njemačka se ponosi svojim ICE vlakovima, Francuska TGV-om, Kina Fuxingom, a Rusija Sapsanom. A čime se mi ponosimo? Dobrim živcima svakako, a što se željeznice tiče - ničim! Možda šinobusima, kaubojcima, muzejskom flotom sporih i donekle preuređenih vlakova koji još mogu ostaviti bez daha turiste iz tehnološki razvijenih zemalja. Vagon-restorane na nekim važnim pravcima odavno su ukinuli (Osijek - Zagreb), prvi se razred od drugog razlikuje po cijeni karte i uglavnom u njemu svi sjede mukte, a o spavaćim kolima bolje neću lamentirati. U inozemstvo ipak šaljemo bolje vagone, a u lokalnom zagrebačkom prigradskom prometu prometuju suvremeniji vlakovi, kapljice u moru.


Otkud moja putnička ljubav prema tračnicama? Još u djetinjstvu najviše mi je o vlakovima pričao sada već pokojni tetak Vinko Bošnjak. Bio je željezničar i sve je o njima znao. Vjerujem da sam zbog njegovih prekrasnih priča i zavolio vlakove koji su mi prema prioritetu prijevoza na drugom mjestu, ipak iza zrakoplova, a ispred autobusa i automobila.

Famozni 4. prosinca

Poznato je da neke države veliko kašnjenje svoje željeznice raspravljaju u parlamentima (npr. Švicarska), u našem Saboru raspravljaju o nekim drugim kašnjenjima?! Iako naši vlakovi na temelju osobnog iskustva - često (ne) voze prema voznom redu, polako dolazi vrijeme kada će se morati uvesti maksimalni red inače će kompanija usko vezana uz državne jasle biti u velikom problemu. Dobro zapamtite 4. prosinca 2019. Od toga datuma više ništa neće biti kao prije, bar što se željeznice u Hrvata tiče. Tako će npr. putniku kojem vlak kasni više od 60 minuta prijevoznik morati ponuditi besplatnu hranu i piće, i ne samo to. Krajnji je to rok implementacije EU uredbe o pravima i obvezama putnika u željezničkom prometu koja je u nas već dvaput odgađana. Ako željeznica i šefovi kolodvora ne budu poštovali propisana prava putnika, kaznit će ih se kaznama od 30.000 do 100.000 kuna. Vruć je to kolač zbog kojeg bi željeznica mogla izgubiti podosta novca baš kao što svakodnevno gube i avioprijevoznici koji često kasne ili se ne pridržavaju EU regulative koja je unijela red. A kad se vratimo na naše putovanje u kojem kasnimo više od 60 minuta, možemo zatražiti povrat punog iznosa cijene željezničke karte za dijelove putovanja koji nisu ostvareni, ali i za dijelove koji su proputovani ako je zbog kašnjenja postalo besmisleno. Putnik tada može birati hoće li nastaviti putovanje drugim pravcem, ima pravo i na odštetu, obrok i piće, ali i na smještaj u hotelu i prijevoz do hotela… i još štošta. Već sada, budući da je 4. prosinca još daleko, HŽ putnički prijevoz d.o.o. propisuje određena prava putnicima ako je za kašnjenje kriv prijevoznik. Riječ je o tarifi 101 o kojoj se možete informirati na internetu i koja također propisuje kada će putnicima zbog kašnjenja biti vraćen novac, kako će putovati i da mogu zahtijevati plaćanje troškova noćenja u hotelu B-kategorije ili odgovarajućem objektu ako postoji mogućnost nastavka putovanja sljedeći dan.

Prigovor na zahtjev


Kako bi ostvario svoja prava, na kolodvoru u kojemu je nastala smetnja putnik je najprije obvezan zatražiti da mu se prijevozna isprava potvrdi na odgovarajući način. Nakon toga putnik može u roku od 30 dana poslati prigovor na adresu: HŽ Putnički prijevoz d.o.o., Strojarska 11, Zagreb, ili na adresu nadležne regionalne jedinice na koju se navedena reklamacija, primjedba ili prijedlog odnosi;i mailom na reklamacije@hzpp.hr ili preko knjige žalbi (K-93) u svakom mjestu gdje se prodaju prijevozne karte. Naravno, to ne preporučujem, ali toplo preporučujem mail-komunikaciju. Ako ste uredno predali prigovor željezničkom prijevozniku, a niste zaprimili odgovor, imate pravo podnijeti prigovor HAKOM-u u roku od 45 dana od dana podnošenja prigovora željezničkom prijevozniku. I Povjerenstvu za reklamacije potrošača pri željezničkom prijevozniku… Uglavnom, to će trajati i trajati, pa pripremite živce. Takva je trenutna situacija, ali od 4. prosinca 2019. sve će ići kao slaninom podmazano! Prema EU regulativi koja će važiti od tada, putnici imaju pravo na naknadu i za izgubljenu ili oštećenu prijavljenu prtljagu. Riječ je o iznosu od 1300 eura po komadu ako možete dokazati vrijednost sadržaja ili 330 eura ako ne možete dokazati vrijednost računima. Iskreno, jedva čekam taj prosinac kada će se nad naše željeznice nadviti neko novo sunce, a putnici će u slučaju problema na putu imati jednu novu satisfakciju!