Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Čudesno ljeto ide, a kako ste mi vi?
Datum objave: 11. travnja, 2018.

Griješiti je ljudski. A godišnji se odmori približavaju, ljeto nam kuca na vrata, štedi se, kupuje odjeća, planiraju se izleti, letovi, planinarenja, odlazak na bazene, u gore i na mora. Planirajući putovanja, taktičke pogreške su česte, normalne, a ako su još i financijski bezbolne, čovjeka nasmiju. Međutim, mogu nam se dogoditi puno krupnije pogreške zbog kojih naše dugo planirano putovanje može pasti u vodu. I ne samo to. Mnogi putnici zbog toga ostaju bez velikih novčanih svota, dok s druge strane, kako to obično bude, aviokompanije ili turističke agencije – zadovoljno trljaju ruke! Zato, učite na pogreškama drugih.

Sitne promjene

Prošlog sam tjedna kupovao zrakoplovnu kartu za Pariz. Bio sam prilično umoran, nekoliko sati prije spavanja i prilično sam bezvoljno pristupio toj proceduri. Riječ je o rutini, aviokarte tako kupujem godinama i bez nekih posebnih problema. Otišao sam na turski portal (na engleskom) za kupnju jeftinijih karata koje se mogu rezervirati te platiti unutar 24 sata od trenutka rezerviranja. Cijena je konačno bila prihvatljiva, u razini očekivanih stotinjak eura na relaciji Budimpešta – Pariz i natrag. Povratak iz Pariza planirao sam početakom rujna i dobro se sjećam da sam upisao datum 7. 9. Smireno sam napisao podatke iz putovnice, broj kreditne kartice te odmah kupio kartu. Kada je stigla na mejl, u čudu sam uočio da je na njoj datum povratka 7. 10. Izgleda da se prst poigrao s tipkovnicom te sam u konačnici slučajno promijenio mjesec na listopad! Nisam paničarao, znao sam što treba učiniti. Većina boljih internetskih avioportala dopušta neke sitne promjene na kupljenoj karti, uključujući promjenu imena jer mnogi zamijene ime i prezime, broj putovnice, ali samo ako pogrešku javite što prije. Odnosi se to i na otkazivanje karte bez plaćanja naknade, ali samo ako je želite otkazati unutar 24 sata od trenutka kupnje. Nazvao sam telefonski broj službe za podršku i odmah su poništili kartu, a cjelokupan iznos vratili na karticu. Zapravo, želio sam da samo promijene mjesec povratka na rujan, ali to je bilo moguće samo uz nadoplatu od pedeset eura. Dakle, najbolja opcija je otkazati kartu, a onda kupiti novu s ispravnim datumima. Poželjno je biti i odmoran i temeljit, pozorno čitati i pratiti poruke na ekranu, ali svima se dogodi dan kada ljudski griješe. I tako je moja priča prošla simpatično. Ako vam se dogodi slična situacija, potražite telefonski broj agencije koja vam je prodala kartu (neke svoje brojeve kriju kao zmija noge i dopuštaju samo komunikaciju mejlom) i odmah ih nazovite. Pokatkad ćete trebati dugo čekati dok vam se ne javi njihov predstavnik, ali ljubazno objasnite problem i velika je šansa da će vam pomoći. Paničarenje neće pomoći i ne zaboravite da ste samo vi odgovorni za pogrešku prilikom kupnje!

Jeftinije karte

Postoji još jedna situacija koja se tako često događa našim putnicima, a o kojoj se malo piše i govori. Mnogi svjesno, predsvjesno i nesvjesno (poput Freuda) kupuju jeftinije povratne karte s dalekom budućnošću, ali bez mogućnošću besplatne promjene datume ili uz manju nadoknadu. Nedavno me nazvala kolegica koja već godinama živi u SAD-u i koja ima istu takvu povratnu kartu iz New Yorka do Zagreba, a koju je kupila u jednoj, sada već propaloj, zagrebačkoj turističkoj agenciji. Želi pomaknuti datum povratka na desetak dana prije! Proteklih je godina to radila preko te posrnule agencije i za tu uslugu plaćala dvjestotinjak američkih dolara – što je bilo prihvatljivo. Kako agencije više nema, u Americi se obratila Lufthansi – kao glavnoj kompaniji čijim će zrakoplovima letjeti. Rekli su joj da bi promjena datuma koštala oko 2000 USD (u prijevodu, toliko koštaju dvije nove povratne karte od Zagreba do New Yorka) na što je potonja gotovo doživjela moždani udar! I odlučila je ipak letjeti kada na karti piše. Zato, ne griješite kada planirate povratke u dalekom vremenu jer bi vas svaka promjena mogla skupo stajati. U slučaju promjena datuma, uvijek se prvo obratite agenciji u kojoj ste kupili kartu.

I dok u tišini svojih interijera rezervirate nove karte i planirate uzbudljiva putovanja, lijepo se vrijeme laganim koracima približava i u naš dio svemira. Čudesno ljeto ide, a kako ste mi vi?

Paničarenje neće pomoći i ne zaboravite da ste samo vi odgovorni za pogrešku prilikom kupnje