Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Povrat novca? Bolje išta nego ništa!
Datum objave: 10. siječnja, 2018.

Dogodilo se ono najgore! Rezervirali ste let za Španjolsku i preko internetske turističke agencije smještaj u prilično skupom hotelu. Nekoliko dana prije polaska teško ste se razboljeli, na nozi imate poprilični gips i gotovo je sigurno da na dogovorene datume nećete moći putovati.

Kako ste na avionsku kartu i smještaj potrošili malo bogatstvo, zasigurno se pitate postoji li mogućnost da vam se ti troškovi, ili bar dio njih – vrate! Jedno je sigurno, ako niste unaprijed kupili osiguranje ili takvu kartu koja omogućuje promjenu rezervacije ili otkaz putovanja bez naknade, bit će to izuzetno zahtjevan i kompliciran proces s neizvjesnim završetkom. Ali, uvijek postoji nada da će se dogoditi ono za vas najpovoljnije – povrat novca za cjelokupnu, ili bar djelomičnu rezervaciju hotela i aviokartu. I što sada? Nikad ne treba gubiti nadu, to je prvi savjet, pokušaj povratka svog novca je besplatan, a vjerovali ili ne - poneke aviokompanije katkad i dušu imaju. Nekoliko mi se puta dogodilo da sam zbog ozbiljnih razloga morao otkazati putovanje.

Naknada za otkazivanje

Prepiska s agencijama i agentima znala je trajati mjesecima, gotovo sve do mog oporavka, ali u većini sam slučajeva uspio u svojoj nakani pa su mi vratili bar dio novca, ili odobrili besplatnu promjenu rezervacije na druge dane. Ništa nije nemoguće, samo zahtijeva vrijeme.

Zapravno, pravno gledano, turističke agencije nisu obvezne izvršiti povrat novca za rezervaciju ako iz bilo kojeg razloga otkažete putovanje. Svakako prije shoppinga moraju se pročitati i ona fina sitna slova u kojima piše sve najvažnije, ali nam za čitanje tih nekoliko redaka treba i povećalo pa ih i ne čitamo?! U nekim slučajevima putnici plaćaju naknadu za otkazivanje rezervacije, sve ovisi o tome koliko je dana do početka korištenja aranžmana ostalo. Dogodilo mi se, posebice kod engleskih internetskih agencija, da platim samo otkazivanje hotela (oko 30 eura), a ostatak novca mi uredno nakon desetak dana sjedne na karticu kojom sam platio rezervaciju, što na kraju i ne bude tako loše. Naravno, potrebno je navesti i razlog otkaza putovanja, a najbolje je sročiti srcedrapateljno pismo s liječničkim potvrdama o bolesti koje mogu biti skenirane ili fotografirane mobitelom. Slično je i s aviokompanijama. Ako putnik ima najeftiniju kartu, a što je kod nas najčešća forma karte, za njen se otkaz može dobiti nevjerojatna suma od nula kuna! Ali ipak, ako ste doista bolesni (prijelomi, teže bolesti, operacije…), priložite medicinske dokaze, ne morate ih prevoditi na engleski jezik, te napišite kratko pismo na nekom od svjetskih jezika sa zamolbom da se rezervacija otkaže i da vam vrate novac, jer vam je on potreban i za daljnje liječenje, a da ćete u budućnosti opet letjeti njihovom kompanijom…

Vjerujem da vam neće nedostajati kreativnosti, pa samim time postoji i velika šansa da vam se molba na vašu radosti i uvaži. Budite spremni i na negativan odgovor, pa se prije reda ne treba veseliti.

Ne gubite nadu

Niskotarifna kompanija Wizzair u slučaju opravdanog slučaja putnicima koji zbog medicinskih razloga ne mogu putovati – vjerojatno će ponuditi povrat 50 posto iznosa na Wizzair račun, a što kasnije mogu iskoristiti za kupnju novih karata. Neki će avioprijevoznici samo slegnuti ramenima i napisati da im je žao što ne možete letjeti na njihovom letu i zaželjeti vam uspješan oporavak, a neki će vam kao znak pažnje pokloniti popust za kupnju nove karte, vaučer, ili 5000 nagradnih milja na vaš FF račun za skupljanje nagradnih milja. E-mail ćete lako pronaći na njihovim službenim stranicama, a ako ne odgovore u roku od nekoliko dana, ponovite upit. Ako opet ne dobijete odgovor, nazovite ih telefonom. Svakako, nikako ne gubite nadu, jer se radi o vašem novcu, a ako vaše zdravlje ne dopušta toliko naprezanja i nerviranja, zamolite neku osobu od povjerenja da to učini u vaše ime kako ne bi prošla baka s kolačima, jer sve u hotelskom i avioindustriji ima svoje rokove. Putno bi osiguranje u ovakvim slučajevima dušu dalo, ali ako ga niste ugovorili, onda vam ne preostaje ništa drugo nego da budete uporni. I ako vam turistička agencija, hotel ili aviokompanija nešto ipak ponudi zauzvrat, nipošto ne zaboravite: Bolje išta nego ništa!