Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Poslije shoppinga – nema kajanja!
Datum objave: 17. svibnja, 2017.

Kada na internetu upišete broj svoje kreditne kartice i stisnete O.K., nema više vremena za žaljenje već samo za veselje. Otvorite kekse, bocu pjenušca i kupite jagode, pozovite prijatelje i susjede. Kupite novi fotoaparat i maštajte o šumama i gorama, morima i jezerima. Ali prije nego pojedete sve kekse i prije nego kupite zrakoplovnu kartu, pročitajte moje razmatranje.

Ako ste kupili jeftinu kartu bez mogućnosti promjene, smatrajte da ste putovanje zacementirali. Nada da ipak u nekim izvanrednim situacijama ipak možete promijeniti datum i vrijeme putovanja, ili dobiti povrat novca, još uvijek postoji, ali je jako mala. Svakome se dogodi da slučajno padne i slomi ruku, nogu, ne dobije godišnji, ili mu pukne cijev u kupaonici! A što tada učiniti, osim očajavati – pitat ćete se u čudu?

Jeftinije cijene

Većina aviokompanija jeftinije cijene zrakoplovnih karata objavljuje utorkom ujutro, pa je upravo taj dan najpogodniji za dobar shopping. To ne znači da na dobru akcijsku ponudu nećete naići i nekim drugim danom, ali prilikom kupnje na internetu budite posebno oprezni i uvijek sve pročitajte nekoliko puta. Kasnije će i ime i prezime biti teško promijeniti, koštat će to stotine kuna, a ono mora biti upisano baš onako kako piše u osobnoj iskaznici i putovnici. Prilikom kupnje budite opušteni i skoncentrirani i za prvi put pozovite upomoć nekoga tko je to već radio! Mnogi putnici zbog toga i ne kupuju karte na internetu, jer su se nekoliko puta gadno opekli. Većina ih ipak kupuje, ali zato naše turističke agencije propadaju, jer se većina njihovog turističkog angažmana svelo na organiziranje jeftinih last minute putovanja.

Nekoliko internetskih stranica koje same „iskaču“ kada ste u nekoj drugoj web-trgovini već pri samom kraju kupnje karte - ponudi vam nižu cijenu, jeftiniji datum i drugo vrijeme letova. Budite oprezni! Tu je rezervaciju teško poništiti i dobiti povrat novca, a u najboljem slučaju mogu vam vratiti iznos aerodromskih pristojbi. Ako ste platili desetak eura više i tako omogućili da su naknadne promjene dopuštene, ili pak ako želite u potpunosti otkazati kartu, tada ne morate brinuti, nego kontaktirati agenciju i izgladiti stvar. Imate dva izbora, platiti nižu cijenu, ali sve detalje provjeriti nekoliko puta, ili ako niste sigurni u datum i vrijeme – platiti nešto više i promijeniti termin kada budete sigurni i zatražiti povrat novca.

Američka aviokompanija United već ima običaj da putnicima koji žele promjenu ili otkazivanje leta unutar 24 sata od kupnje, nudi povrat novca ako kupuju kartu za let nakon tjedan dana, ili vaučer za novu kupnju. Što se tiče europskih zrakoplovnih kompanija situacija je nešto složenija i ovisi od države do države, pa tu već vidim dosta prostora za angažman naših sve „radioaktivnijih“ političara u EU parlamentu.

Značajne promjene

Nada koju smo gore spomenuli sastoji se od mogućnosti da i sama aviokompanija promijeni vrijeme svojih letova. Obično je riječ o nekoliko minuta i promjene su manjeg značaja, ali zna se dogoditi i da se vaš let jednostavno ukine. To je posebno moguće ako kartu kupujete godinu dana unaprijed. Vaša su prava tada velika, jer možete dobiti cjelokupni povrat novca za kartu, ali isto tako izabrati neke druge letove kojima želite letjeti do cilja. Dakle, ako se dogode značajne promjene vezane uz vaš let (primjerice promjena u vremenu polaska za više od dva sata, ili promjena polazne zračne luke), i nemate alternativu koja vam odgovara - onda možete tražiti naknadu štete od zračne kompanije, a prema pravima putnika utvrđenih od strane Europske unije. Dakako, osim ako ste na vrijeme obaviješteni o promjeni, a niste reagirali.

I na kraju, baš kako to uvijek biva u životu, poslije shoppinga – nema kajanja! Ma kako nam to teško palo i kako za rakijicu nakon šoka spremni bili.

Ako ste kupili jeftinu kartu bez mogućnosti promjene, smatrajte da ste putovanje zacementirali