Kolumne
Pod reflektorom Piše: Milivoj Pašiček
Bog kaosa: Jedan asteroid opasno prijeti Zemlji
Datum objave: 23. siječnja, 2021.

U čovjeku oduvijek počiva strah, a ono čega se čovjek najviše boji je nešto nepoznato. A kako reče slavni Ciceron: "Nema te sile koja trajno može izdržati pritisak straha." A u vrijeme suvremene jurnjave za životom, kada čovjek uzima prirodi bez ostatka sve što mu ona nesebično daje, nije čudno što strah jača kada se spomenu neke običnom čovjeku daleke spoznaje o svemu onome što mu prijeti da zauvijek promijeni život na Zemlji ili pak na bilo koji način razori naš planet. A znanstvenici redom sada spominju novu opasnost - asteroide.

Zemlja je i do sada bila izložena brojnim udarima raznih asteroida, a krateri raznih veličina od siline njihovih udara mogu se vidjeti diljem svijeta i stotinama godina nakon udara. Mnogi su pak krateri skriveni pod morem. Nije tajna kako svake godine Zemlju pogađaju desetci asteroida, srećom manji, koji ne izazivaju nikakve veće posljedice. Ali svaki veći asteroid koji bi udario u Zemlju mogao bi izazvati čak i kataklizmičke posljedice. Kada pak znanstvenici žele potkrijepiti dokaze što nam sve mogu učiniti udari iz svemira, podsjećaju na, kako kažu, najgori dan u povijesti Zemlje, na udar snažnog asteroida prije oko 66 milijuna godina koji je bio promjera čak 12 kilometara. Uz taj udar veže se izumiranje dinosaura, najvećeg bića na planetu, ali i još oko 75 posto raznih vrsta koje su tada obitavale na Zemlji. Budući da su veliki asteroidi i velika prijetnja, ne čudi što su pod stalnim budnim okom znanstvenika dok za čovječanstvo ostaju dva najvažnija pitanje - mogu li asteroidi sravniti Zemlju i zauvijek likvidirati život na planetu? I možemo li se i kako obraniti?
SUDBINA DINOSAURA
Znanstvenici su u svoj fokus stavili one asteroide koje su ocijenili najvećom prijetnjom i prate ih sustavno svaku sekundu. Tako je pod stalnim povećalom onaj otkriven 2009. godine nazvan 2009 JF1 i koji je velika prijetnja planetu jer bi se već sljedeće, 2022. mogao neugodno približiti Zemlji. Kad je uočen, promjer mu je bio 13 metara. Sada se nalazi negdje na udaljenosti većoj od 375 milijuna kilometara od Zemlje kojoj se približava brzinom od 18 kilometara u sekundi. Iako stručnjaci NASA-e kažu kako je teško predvidjeti točnu putanju asteroida, vjeruju da će on proći pokraj Zemlje brzinom od 65.293 kilometra na sat. A kada bi udario u Zemlju, izazvao bi katastrofu jednaku eksploziji 230 kilotona dinamita ili, još jasnije, stravičan udar kao 150 atomskih bombi poput onih koje su eksplodirale iznad Hirošime. Zemlji opasno prijeti i asteroid otkriven 2004. godine, jedan od najvećih, veličine 450 puta 170 metara, koji bi udarom u Zemlju imao ozbiljne posljedice za život na planetu. Nazvan je 99942 Apophis prema egipatskom bogu kaosa Apopu, pa ga kolokvijalno zovu i "Bog kaosa". U početku se predviđalo da postoji vjerojatnost kako će 2029. udariti o Zemlju, ali su izračuni naknadno pokazali kako će te godine 13. travnja projuriti pokraj Zemlje toliko blizu, u zoni u kojoj se kreću i neki komunikacijski sateliti, da će biti vidljiv i golim okom. Novi izračuni stručnjaka s Havajskog instituta za astronomiju sada opet alarmiraju na opasnost jer bi "Bog kaosa" mogao u Zemlju udariti 2069. godine! Među onima koji tvrde kako bi neki veliki asteroid poput onoga od prije 66 milijuna godina mogao opet udariti u naš planet je znanstvenik iz NASA-e Joseph Nuth.Ako nas možda i neće "Bog kaosa", a da će jednom ipak "veliki kamen" udariti u Zemlju upozarava i Elon Musk, poznat i kao glavni izvršni direktor i glavni tehnološki suradnik SpaceX-a. A ono što ga zabrinjava, kao i mnoge znanstvenike, činjenica je da mi na Zemlji nikakve obrane nemamo. Naime, upitno je što bi se moglo napraviti kada bi se i znalo da će neki asteroid u neko vrijeme tresnuti o Zemlju i uništiti ljudsku vrstu. Stručnjaci NASA-e u sustavu Sentry u Jet Propulsion Laboratory automatski i kontinuirano skeniraju najnovije kataloge asteroida ne bi li uočili neki koji bi mogao biti opasan za Zemlju u sljedećih 100 godina. Fokusirani su na otkrivanje opasnih asteroida koji su u promjeru veći od 140 metara i prolaze unutar 7,4 milijuna kilometara od Zemlje. Tehnologija koja bi potencijalno mogla skrenuti asteroid s puta postoji, pa bi specijalne letjelice trebale moći presresti takve asteroide i preusmjeriti ih dalje od Zemlje.
TRAKTORIMA NA ASTEROIDE
Od svemirskih tijela trebala bi nas štititi i letjelica Hera Europske svemirske agencije - ESA. Astronauti NASA-e Ed Lou i Stan Love predlažu za obranu tzv. gravitacijske traktore, letjelice velike mase koje bi lebdjele oko asteroida, a gravitacijsko privlačenje među njima bilo bi dovoljno da asteroid skrene s putanje. A moglo bi se uključiti i više traktora letjelica. Neki su vidjeli spas čovječanstva od asteroida i u nuklearnim eksplozijama, ali se to još ne uzima kao rješenje jer su letovi raketa s nuklearnim bojevim glavama opasni, a postoji i međunarodni sporazum o zabrani slanja nuklearnih bombi u svemir. Kamo će manji asteroid udariti, znanost može predvidjeti dva tjedna unaprijed, a lokaciju je moguće suziti na stotinu kilometara. Zato je spas i u evakuaciji. Ipak, nadajmo se kako nas ni "bog kaosa", a ni neki drugi veliki kamen neće pomesti s našeg planeta.