Datum objave: 24. prosinca, 2020.
Unatoč svim dosadašnjim istraživanjima, nije poznato je li krapinski
pračovjek u vrijeme kamenog doba smišljao darove i je li koga i kako darivao.
Ali sigurno je od prapovijesti da su se darovi prinosili raznim božanstvima kako
bi se dokazalo obožavanje, odanost, ali i žrtva, sve do današnjih
vremena.
Podsjetimo i da su se u starom Rimu, u doba antike, darovale
pozlaćene jabuke ili orasi. A sve to znači kako je darivanje davna potreba
čovjeka, da je to jedan poseban način komuniciranja koji je određen
civilizacijski, pa se i održao do današnjih dana, kada se govori o fenomenu,
kulturi, pa i bontonu darivanja. A prosinac je mjesec kada se na svakom koraku,
pa i sada u koronakrizi, vidi da ljudi najviše kupuju, da se najviše traže
pokloni za blagdane. Euforija darivanja, marketing koji nam se uvlači i pod
kožu, blještavi trgovački centri kao reprezentanti tog sve prisutnijeg fenomena
konzumerizma, često uzimaju iz ionako tankih džepova i posljednju lipu. Pa i ako
nećemo naći poklon u tim šarenim i blještavim dućanima, budimo sigurni da će on
naći nas. Ali u toj potrošačkoj histeriji i navali na darove kao da se izgubio
stari tradicijski običaj kada se darovalo umjereno od srca, a sada se redovito
troši iznad vlastitih mogućnosti. Naime, malo tko mari za onu iskrenu i duboku
Majke Tereze: "Nije stvar u tome koliko darujemo, već koliko ljubavi posvećujemo
darivanju."
LJUBAV JE KLJUČ
Darivanje se na neki način u nas
pretvorilo u natjecanje - tko će kupiti skuplje, kao da su se i Hrvati zarazili
virusima bogatstva koje diljem svijeta već dugo šalju oni koji leže na
milijunima. Kao da i mi gledamo kroz naočale od 14-karatnog zlata i dijamanata
koje je moguće kupiti za sitnih 120 tisuća kuna. Možda su se javili i kompleksi
kada znamo da je san mnogih ženskih srdaca Brad Pitt kupio bivšoj supruzi
Jennifer Aniston jahtu od 50 metara za šest milijuna dolara. A prije su ju
posjedovali Elizabeth Taylor i Richard Burton. No ako se nismo ni u šali poveli
za ovakvim svjetskim uzorima, ipak smo skloni pojam vrijednosti u darovima, kao
i u mnogo čemu, vezati uz novac. Tako skupi darovi ponekad šalju lošu poruku jer
se želi drugima kroz novac pokazati svoju moć. Mnogi nisu naučili ili nisu
nikada ni znali što su prave vrijednosti poklona. Istraživanje je tako pokazalo
da je većina uvjerena kako treba birati darove koji će se svidjeti onima kojima
su namijenjeni. No isto je istraživanje utvrdilo suprotno – ljudi cijene kada
dar odražava onog tko ga poklanja. Uz to, nije nikako bitan skupi dar, već ono
što smo kao emociju i naklonost pokazali prema osobi koju darivamo. Poklonom
iskazujemo osjećaj da nam je do nekoga stalo, da mu želimo zahvaliti za sve što
nam je podario, uzvratiti mu ljubav. Zato je baš ljubav taj ključ za odabir
najboljeg poklona. A ljubav se, znamo, ne može kupiti, pa je i darivanje bez nje
besmisleno. Ljudi vole darivati i biti darivani, među ostalim i zato jer pokloni
pomažu u uspostavi boljih odnosa s drugima. Uz to studije su dokazale kako ljudi
osjećaju mnogo veću sreću kada troše na druge. Tako je jedno istraživanje
provedeno na više od 3000 ispitanika pokazalo da se poklanjanjem 28 posto
ispitanih osjeća emocionalno toplije, a njih 22 posto iskazalo je da su manje
depresivni. Osjećaj sreće prigodom darivanja, tvrde znanstvenici, smanjuje stres
i donosi sreću. Dodaju da ljudi koji su skloni darivanju šire oko sebe optimizam
koji u konačnici produžava i život.Studija Sveučilišta Wisconsin pokazala je pak
kako su oni koji daruju sretniji i na poslu. A da velikodušnost dugoročno uvijek
pobjeđuje sebičnost pokazala je studija Sveučilišta Pennsylvania. Istraživanje
Sveučilišta Buffalo dokazalo je vezu između davanja i manjeg rizika od
prijevremene smrti. Znanstvenici vjeruju kako velikodušna priroda potiče
optimizam kod ljudi, koji je pak važan faktor u obrani od bolesti. Veliko
europsko istraživanje pokazalo je da oko 45 posto muškaraca i 32 posto žena
priznaje da im nedostaje ideja za kupnju poklona i da nisu sigurni jesu li
izabrali pravi dar.
NAJSKUPLJE ZA PARTNERICE
Muškarci se češće od žena
odlučuju za skuplji božićni dar i potrošit će u prosjeku 125 eura više. Na vrhu
liste onih koji kupuju skuplji dar od 315 eura je 35 posto Britanaca i 31 posto
Šveđana. Najskuplje darove 52 posto Europljana kupuje za partnerice dok
Europljanke to čine u 39 posto slučajeva, a 33 posto ih daje djeci. Europljani
troše pažljivo, pa njih 71 posto sebi određuje koliko smije najviše potrošiti na
darove. Kod štedljivih Nijemaca ta je brojka čak 86 posto.A kad je riječ o
prekomjernoj potrošnji, ona je najveća kod Talijana - 41 posto, a najmanja kod
Šveđana, 17 posto. Muškarci češće daruju praktične poklone i više razmišljaju o
troškovima, a žene radije daruju i primaju poklone koji imaju emocionalno
značenje. No postoje i oni, poput Vladimira Voronina, bivšeg predsjednika
Moldavije, koji se prilikom izbora poklona odlučivao na simboliku. Zato je
ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu darovao krokodila, koji je značio da ruski
predsjednik nikada ne odustaje.