Datum objave: 1. travnja, 2015.
Još od Rousseaua na snazi je mit o čovjeku koji je po naravi dobar, ali ga
društvo i okolnosti (u)čine zlim. Tako, kada se dogodi neki stravičan masakr,
eto nam vojske psihologa, sociologa i psihijatara koji monstruma krenu secirati
s epilogom: imao je teško djetinjstvo, obolio od psihoze, depresije, siromaštvo
ga je natjeralo na devijantnost pa je počeo i piti… Na kraju dođete do zaključka
da monstrum nema nikakve odgovornosti za svoje čini jer je žrtva psihosocijalnih
determinizama.
Psihijatrija i sve druge znanosti su nužne, sve dok ne prijeđu granicu u
kojoj aktera zla lišavaju odgovornosti; zbog PTSP-a, psihoze, neuroze,
obiteljske i socijalne (ne)prilike, alkoholizma…
Svjesno čine zlo
Polako, ljudi, postoji zlo, postoje ljudi kojima je činjenje zla, pa i
najtežeg, svjesni odabir, kao što unatoč raznim determinizmima osoba uvijek
raspolaže dostatnom slobodom koja otvara prostor za - NE! Ovo je razmišljanje
koje sam napisao u povodu zvjerskog ubojstva jedne hrvatske novinarke od strane
njenog supruga. Ista dilema, zapitanost, dolazi mi u pamet nakon stravičnog
masovnog ubojstva kopilota njemačke Lufthanse, kao i hladnokrvne likvidacije
poznatog osječkog odvjetnika. U oba slučaja opet isti "znanstveni" i stručni
scenarij: U suočavanju sa stravičnim zločinom nekog pojedinca uvijek stvari
idemo "objašnjavati" psihijatrizacijom počinitelja, pri čemu se čini dvostruka
nepravda, da ne kažem perverzija. Prva se sastoji u tome da zlo koje netko
počini nekim čudnim automatizmom smatramo bolešću, pa navodimo kako je kopilot
bolovao od depresije, a ovaj drugi od PTSP-a. Kao da zlo i zločin ne mogu biti
posljedica izbora koji se nikako ne može niti pravdati niti "objašnjavati"
premještanjem fokusa na psihijatrizaciju fenomena. I kopilot je zločin, kako
pokazuju rezultati istrage, dugo godina planirao – savršena uporaba razuma! On
nije bio tek sve to vrijeme "depresivac". Dopustimo bar, ako smo zaboravili i iz
svoje kulture izbacili kategoriju "grijeha", ako smo sotonske utjecaje na
ljudske čine proglasili mitom, da je zlo misterij, da je u krajnjoj liniji
neobjašnjivo, a ne se vazda u takvim slučajevima razmetati jeftinim
psihologiziranjem i općim mjestima.
Plemenitost iz tuge
Druga nepravda u takvom pristupu čini se prema duševnim bolesnicima, ili
ljudima s takvim problemima. Jedan pjesnik je rekao kako "najplemenitije misli
izviru iz tuge", iz depresije (čemu pjesnici u ovo oskudno vrijeme?). On jamačno
ne bi srušio avion, možda sebe. "Objašnjavati" zvjerstva u ovim slučajevima, kao
i u mnogim drugim, utjecanjem psihijatrijskim kategorijama, nanosi se ogromna
nepravda dobrim ljudima, depresivcima, kojih su prepune duševne bolnice. Zlo je,
prije svega, posljedica izbora, a ne bolesti, kao što je zlo, grijeh, put u
duševnu bolest, a ne obrnuto. Kada čitate razmišljanja Hanne Arendt o jednom od
najisturenijih nacističkih zločinaca, o Eichmannu, onda postaje zorno da su
najveća zla u povijesti činili normalni, zdravi, brižni obiteljski ljudi, dobro
socijalizirani i prihvaćeni. Nikakvi psihički bolesnici, "depresivci",
PTSP-ovci... Otuda njena toliko puta spominjana teza o "banalnosti zla". I ona
je u svoje vrijeme razočarala javnost koja je očekivala da će Eichmanna opisati
kao bolesnika. Ali nije, jer, vjerujem, nije htjela vrijeđati
"psihiće"...