Mozaik
HRVATSKI KRATKI FILM - NAJBOLJI

Posvećujem ovu nagradu prije svega Tomi Buzovu, čiji je junački čin srce filma
Objavljeno 26. svibnja, 2024.
Zlatnu palmu za dugometražni film osvojila je američka slapstick humorna drama “Anora” u režiji Seana Bakera

Posvećujem ovu nagradu velikoj glumačkoj ekipi, mojim producentima i svima koji su radili na ovom filmu, ali prije svega čovjeku kojemu je ovaj film i posvećen: Tomi Buzovu, čiji je junački čin srce ovoga filma i čiji nas miran otpor nasilju može sve inspirirati - izjavio je Nebojša Slijepčević držeći u rukama "malu" Zlatnu palmu, za najbolji kratki film, na svečanoj dodjeli nagrada 77. Filmskog festivala u Cannesu, ali za hrvatsku kinemografiju veliku i najveću filmsku nagradu od samostalnosti.

Treća nagrada


Nastao u produkciji zagrebačke kuće Antitalent i u suradnji s koproducentima iz Slovenije, Francuske i Bugarske, "Čovjek koji nije mogao šutjeti" temelji se na ratnom zločinu srpskih paravojnih snaga koji su 1993. u bosanskim Štrpcima iz vlaka Beograd-Bar izvukli i pogubili devetnaest muslimana.

- Jako sam sretan da će ova tragična priča, ali i junački čin jednog velikog čovjeka konačno doći do velikog broja gledatelja zahvaljujući ovoj nagradi, uključujući i do hrvatskih gledatelja, koji uskoro mogu očekivati premijeru filma na hrvatskim festivalima - rekao je Slijepčević, koji je prvi hrvatski redatelj u glavnom natjecateljskom programu Cannesa još od 1959. i "Vlaka bez voznog reda" Veljka Bulajića. Slijepčević je i autor scenarija, a glavne uloge u filmu tumače Goran Bogdan, Dragan Mićanović, Silvio Mumelaš, Lara Nekić, Priska Ugrina, Dušan Gojić, Nebojša Pop Tasić, Mijo Pavelko, Martin Kuhar, Jakov Zovko, Robert Ugrina i francuski glumac Alexis Manenti. Ovo je već treća nagrada hrvatskom filmu u Cannesu u posljednjih deset godina, što je uistinu impresivan uspjeh za jednu u svakom smislu te riječi malu kinematografiju: 2015. "Zvizdan" u režiji Dalibora Matanića osvojio je Nagradu žirija u drugom glavnom natjecateljskom programu Izvjestan pogled, a prije tri godine "Murina" Antonete Alamat Kusijanović nagrađena je Zlatnom kamerom za najbolji dugometražni prvijenac u svim kanskim programima.

Zlatnu palmu osvojila je američka slapstick humorna drama "Anora", u režiji Seana Bakera, o bruklinškoj egzotičnoj plesačici i eskort-dami čija udaja za mladog razmaženog sina ruskog oligarha izazove alarmantnu situaciju kod bogatih mu i moćnih roditelja, koji žele poništiti brak. Pobjeda i nije preveliko iznenađenje jer je film bio jedan od favorita iako se potpisnik ovih redaka nimalo ne slaže s hvalospjevima kritike, smatrajući Bakerov film nedoraslim u scenarističkom, redateljskom i izvedbenom smislu nekolicini drugih naslova koji su se morali zadovoljiti manje važnim nagradama. Romansa koja to nije, komedija koja to nije, drama koja to nije, izlizana kontemplacija o društvenim razlikama i životnim sudbinama, većinom iritantni likovi za čije živote gledatelja uopće nije briga... odluka žirija koja zasigurno ne bi bila ista da mu nije predsjedala američka filmašica Greta Gerwig, redateljica slavne "Barbie". Sean Baker već duže uživa naklonost kritike kao jedan od prvaka američke indie scene ("Tangerine", "Projekt Florida", "Crvena raketa"), koja se u svojim filmovima bavi sudbinama ljudi s ruba društva, a vrlo često u fokusu su marginalni svijet prostitucije i seksualnih radnica, (uglavnom) smješten u milje provincijalne americane svjetlosnim godinama udaljene od "savršene" Amerike ispod holivudskog staklenog zvona. Sean Baker, filmski entuzijast s ruba i bivši heroinski ovisnik, sada je u smokingu na najslavnoj filmskoj festivalskoj pozornici primio ikoničnu Zlatnu palmu i ušao u drušvo velikih i slavnih. Uspjeh vrijedan divljenja iako potpisnik ovih redaka i dalje, bar ove kanske godine, smatra - nezasluženo.

Ženski ansambl


Film koji je imao najvišu ocjenu kritike, i prema mišljenju mnogih i glavni favorit za pobjednika, morao se zadovoljiti Posebnom nagradom žirija. Riječ je o političkoj drami "Sjeme svete smokve" ("The Seed of the Sacred Fig") cijenjenog i nagrađivanog iranskog filmaša Mohammada Rasoulfa, koji je netom prije dolaska u Cannes pobjegao iz Irana kako bi izbjegao politički nametnutu osmogodišnju robiju. Iako se može govoriti o "zamoru materijala" iranskih društveno-politčkih tema i činjenici da Rasoulf iza sebe već ima niz važnih nagrada s velikih festivala, neosporno je da je "Sjeme svete smokve" u svakom smislu izvanredan film, koji u kontekstu ovogodišnje kanske konkurencije zaslužuje veće priznanje od tek tapšanja po redateljskom ramenu. Grand Prix dobila je indijska drama "Sve što zamišljamo kao svjetlo" redateljice Payal Kadapije. Prvi indijski film u konkurenciji Cannesa nakon tri desetljeća vrlo je dobra feministička humorna drama o romansama i sudbinama dviju "malih" žena u Mumbaiju, poetske režije i divnih uloga.

Nagrada žirija dobio je francuski redatelj Jacques Audiard za nevjerojatno uspješan spoj drame, trilera i mjuzikla "Emilia Perez" o meksičkom narkobosu koji nakon promjene spola počinje novi život. Jedan od najboljih filmova u konkurenciji, koji pršti sjajnim glazbenim prizorima - koji nisu tek intermezza, već organske crvene niti narativne cjeline - uvjerljivo je skuhao cušpajz latinomelodrame, društvene kritike, akcijskog trilera, intimne drame i kampovske meksičke telenovele. Izvrsni ženski glumački ansambl "Emilije Perez" - Adriana Paz, Zoe Saldaña, Selena Gomez i španjolska transrodna glumica Karla Sofía Gascón - skupno je nagrađen za najbolje ženske uloge, a najboljim glumcem proglašen je sjajni američki glumac Jesse Plemons za tri uloge u bizarnom triptihu Yorgosa Lanthimosa "Vrste dobrote" ("Kinds of Kindness"). Najboljim redateljem proglašen je Migel Gomes za slowburn portugalsku art-house dramu "Grand Tour", a francuska filmašica Coralie Fargeat osvojila je nagradu za najbolji scenarij za izvrstan šokantni body horor "Tvar" ("The Substance") s Demi Moore u naslovnoj ulozi.

Stjepan Hundić
Možda ste propustili...

TRIPTIH KOJI PRATI TRI ODVOJENE PRIČE O RODITELJIMA I NJIHOVOJ DJECI

Driver i Waits s Jarmuschem

Najčitanije iz rubrike