Osijek
NA INTERVENCIJI 30 VATROGASACA I SEDAM VOZILA

U velikom je požaru stradala i restaurirana parna lokomotiva odmilja zvana Crnom damom
Objavljeno 15. travnja, 2024.
Požar se dogodio u HŽ-ovoj hali koja više nije u funkciji, u blizini “Murse”
U ponedjeljak oko 3 sata izbio je veliki požar u hali Hrvatskih željeznica u Osijeku, nedaleko od bivšeg hotela "Mursa" i Trpimirove ulice. Požar je gasilo 30 vatrogasaca, koji su izišli na intervenciju sa sedam vozila.

- U ranim jutarnjim satima zaprimljena je dojava u objektu u vlasništvu Hrvatskih željeznica. Radi se o jednom hangaru koji nije u aktivnoj upotrebi i u kojem je jedino bila stara parna lokomotiva, nikakvog drugog sadržaja. Još se utvrđuje zbog čega je došlo do požara. Najvažnije je reći da nitko nije stradao u požaru, niti je bilo znatnijeg izdimljavanja, tako da nije došlo ni do ugroze stanovništva iako se objekt nalazi u samome gradu. Vatrogasci su vrlo brzo ugasili požar, već prije 6 sati - rekao je Dragan Vulin, načelnik Stožera civilne zaštite Grada Osijeka.

Krovište u plamenu


Osječki su profesionalni vatrogasci dojavu o požaru dobili u 3.38 sati od dežurnog djelatnika HŽ-a. Dojava je bila da gori hala za remont lokomotiva.


- Radi se o objektu koji više nije u funkciji. Površine je 25 sa 16 metara te osam metara visine. Na intervenciju je izišla dežurna smjena s tri vozila i devet vatrogasaca. Dolaskom na mjesto intervencije zatekli smo kompletno krovište u plamenu. Dežurni je zapovjednik izdao zapovijed da se vatra stavi pod kontrolu jer su s tri strane objekti - i to smo učinili zaštitnim mlazovima. Voditelj je intervencije pozvao Dobrovoljna vatrogasna društva Gornji grad, Retfala i Donji grad, s tim da je DVD Donji grad stavljen u pripravnost ako se dogodi još neka intervencija. Gornji grad i Retfala pridružili su se vatrogascima na gašenju požara. Postojala je velika opasnost od pada predmeta s krovišta jer je objekt zidan, a gore je drvena konstrukcija i na njoj su cement-azbest ploče koje su pucale i padale. U istočnom je dijelu hale bila restaurirana lokomotiva. I ona je u požaru oštećena od pada raznih plamtećih predmeta s krovišta. Bila je nezgodna situacija jer se nije moglo ulaziti u halu zbog padanja predmeta, a u unutrašnjosti se nalaze i dva velika kanala za remont lokomotiva, pa je postojala i opasnost od pada vatrogasaca u dubinu - rekao nam je Boris Banjan, zamjenik zapovjednika Javne vatrogasne postrojbe Osijek.


Požar je stavljen pod kontrolu oko 5 sati ujutro, nakon čega su vatrogasci krenuli s dogašivanjem. Međutim, oko 8.30 ponovo su uočili žar na jednom mjestu i vatra je zaprijetila da će se opet razbuktati. Zbog toga su opet na teren odjurile dodatne vatrogasne snage.

Stara parna lokomotiva koja se nalazila u hali restaurirana je prije više od 15 godina i trebala je biti postavljena kod željezničkog kolodvora. Iako je u jučerašnjem požaru stradala boja na lokomotivi, željezo nije mogla uništiti ni vatrena stihija.

Zvonko Ćurak, predsjednik Kluba željezničkih umirovljenika čvora Osijek, godinama se zauzima za to da se parna lokomotiva od milja zvana Crnom damom izloži tako da je vide svi građani grada Osijeka, ali i svi koji prugom stignu u grad. Riječ je o parnoj lokomotivi serije 51-014, koja je 1926. godine proizvedena u Mađarskoj i koja je prometovala po prugama Slavonije vukući vlakove do sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Vukla je pola stoljeća


- Lokomotivu je HŽ obnovio s više od 400.000 kuna i nakon obnove trebalo ju je postaviti kod nadvožnjaka pokraj željezničkog kolodvora, odnosno, kako mi to željezničari kažemo, kod pasarela. Kako to nije učinjeno odmah, s nje su u međuvremenu skinuti neki dijelovi i trebala joj je nova obnova. Problem je što za to opet treba novca, a lokomotiva se mora obnoviti stručno, pod nadzorom tvrtke koja ima certifikat i dozvolu za obnovu i restauraciju spomeničke baštine u koju lokomotiva pripada. Sada se, unatrag nekoliko godina, kada se postavljaju na otvorenom, lokomotive moraju natkriti, mora se postaviti rasvjeta i videonadzor, što dodatno povećava troškove. Nakon ovog požara ne znam bih li plakao ili što. Prije nekoliko godina i Grad Osijek i Osječko-baranjska županija obećali su pismom namjere 350.000 kuna da se lokomotiva postavi na svoje mjesto, ali kako je ona u vlasništvu Hrvatskih željeznica i tu je nešto zaštekalo - kaže Ćurak i dodaje kako je prije nekoliko dana, u povodu Dana zdravlja, na štandu prikupio u dva sata više od 300 potpisa građana u anketi u kojoj je bilo samo pitanje žele li građani da se lokomotiva spasi.


Spomenuta je parnjača do Domovinskog rata bila izložena s istočne strane tada željezničkog hotela "Mursa". Za ratnih je djelovanja oštećena te potom prenesena u radionicu Vuče vlakova Osijek, gdje je obnovljena i zaštićena od korozije. Od tada do jučer stajala je pod ceradom čekajući da ju netko izveze na svjetlo dana. Tijekom 2019. govorilo se da je izrađeno idejno rješenje i troškovnik za postavljanje lokomotive na njezino mjesto i da je realizacija planirana tijekom 2020. godine, no to se očito nije dogodilo, navodno zbog pandemije COVID-19. Kako doznajemo, osječki su umirovljeni željezničari upravo ovih dana ponovo htjeli pokrenuti akciju za postavljanje lokomotive na javno mjesto, no u tome ih je sada spriječio veliki požar.

Kako doznajemo od stanara iz obližnjih objekata, nedaleko od napuštene hale, ondje su se u noćnim satima nerijetko okupljale razne osobe za koje se pretpostavlja i da su "počistile" metalne dijelove koji su se s lokomotive mogle ukrasti.

Sandra Lacić
Zvonko Ćurak

predsjednik Kluba željezničkih umirovljenika

Lokomotivu je HŽ obnovio s više od 400.000 kuna i trebalo ju je postaviti kod nadvožnjaka pokraj željezničkog kolodvora. Kako to nije učinjeno odmah, s nje su u međuvremenu skinuti neki dijelovi i trebala joj je nova obnova. A to puno košta!

ŠTO KAŽU U HŽ INFRASTRUKTURI

Konzervatori će izići pregledati lokomotivu

 

Iz HŽ Infrastrukture d.o.o. doznajemo da hala za popravak lokomotive pripada području dizel depoa u kolodvoru Osijek.

- U požaru je oštećena muzejska lokomotiva koja je bila predviđena za restauraciju, a posljednji je put restaurirana 2003. godine. Počinitelj nije poznat, očevid je završen. Prekida željezničkog prometa nije bilo. Parna lokomotiva JŽ 51-014 dio je fundusa Hrvatskog željezničkog muzeja koji organizacijski pripada HŽ Infrastrukturi, ima status zaštićenog kulturnog dobra i upisana je u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske.

Zbog nastale situacije izazvane požarom HŽ Infrastruktura uputila je poziv Konzervatorskom odjelu u Osijeku za izlazak na teren radi utvrđivanja stanja - doznajemo iz Korporativnih komunikacija HŽ Infrastrukture. Kako dalje navode, što se tiče prostora (hale) u kojoj je bila smještena lokomotiva, on je u vlasništvu Republike Hrvatske pod upravljanjem HŽ Infrastrukture. Kada HŽ zaprimi policijski zapisnik o cijelom događaju i procjeni nastale štete, definirat će se daljnji koraci, odnosno odlučiti što će biti sa samim objektom. S obzirom na to da je policijski očevid, uz inspektora zaštite od požara, na mjestu događaja dovršen jučer u poslijepodnevnim satima, očekuje se da će se policija tijekom utorka oglasiti o tome kako je požar izbio. S.L.

Možda ste propustili...

STRUČNO-ZNANSTVENA TRIBINA

100 godina dvorca Mačkamama

ISTRANI DOŠLI PO NAŠA ISKUSTVA

Razmjena iskustva dviju europskih regija sporta

Najčitanije iz rubrike