Crna kronika
NOVE ŽRTVE KIBERNETIČKIH KRIMINALACA

Lažne SMS poruke stajale ih tisuća eura
Objavljeno 13. travnja, 2024.
SMS poruke sadržavale su poveznice na krivotvorene stranice, u koje su žrtve iz Slavonije unijele svoje bankovne podatke...
Još dvoje Slavonaca nasjelo je na lažne SMS poruke, nakon čega su im lopovi počistili bankovne račune. U četvrtak je tako 29-godišnjak s područja Požege prijavio policiji da je početkom travnja dobio SMS poruku s lažnim potpisom Hrvatske pošte koja je sadržavala poveznicu na krivotvorenu internetsku stranicu, te je unio svoje bankovne podatke, nakon čega mu je s računa skinut novac.

U Osječko-baranjskoj županiji u četvrtak je 51-godišnjakinji SMS-om nepoznata osoba poslala link lažne stranice dostavne službe, u koji je upisala svoje osobne podatke i podatke bankovne kartice, nakon čega je s njezina računa u više navrata skinuto ukupno 4100 eura. U vezi s oba slučaja slijedi daljnje kriminalističko istraživanje kako bi se pronašli prevaranti.

Budite oprezni


- Upozoravamo građane da, ako zaprime ovakve SMS poruke, koje sadržavaju poveznicu na druge internet-strance, a u kojima se traži da upišu svoje podatke s kartice, budu oprezni, da ne upisuju podatke s kreditne kartice, stranicu zatvore i obrišu SMS. Pozivamo građane da podatke sa svoje bankovne kartice ne upisuju na sumnjivim stranicama ili aplikacijama. Također, CARNET-ov Nacionalni CERT u rad je pustio novi servis CERT iffy, koji korisnicima, prije ili prilikom online-kupnje, omogućuje provjeru ima li internetska trgovina obilježja lažnog weba. Upotreba servisa je jednostavna, a sve što korisnici trebaju napraviti kako bi provjerili internetsku trgovinu jest na stranici https://iffy.cert.hr upisati ili zalijepiti URL adresu trgovine koju žele provjeriti i pritisnuti gumb za provjeru. Više o samoj usluzi možete pročitati na portalu https://www.cert.hr/cert-iffy-servis-za-provjeru-internetskih-trgovina/ - upozoravaju iz policije.

Hrvatska udruga banaka (HUB) već je upozorila kako je aktivna kampanja krađe identiteta SMS-om, odnosno lažno predstavljanje uime Hrvatske pošte, s ciljem krađe osobnih i financijskih podataka klijenata banaka radi ostvarivanja financijske koristi.

Pokušaji prijevare najčešće se odvijaju preko SMS poruka i lažnih internetskih stranica, a sve je popraćeno zlonamjernim, sofisticiranim i vjerodostojnim korištenjem vizualnim identitetom Hrvatske pošte. U porukama se najčešće navodi lažna obavijest o nemogućnosti dostave paketa zbog nepotpunih informacija, te se nudi i poveznica koja vodi na zlonamjerne prijevarne servise koji izgledaju uvjerljivo, a na takvim se stranicama od potencijalnih žrtava prijevare traži upisivanje osjetljivih podataka.

Savjeti


Iz HUB-a upućuju građanima nekoliko savjeta za prepoznavanje lažnih SMS poruka.

- Obratite pažnju na pravopis. Zbog složenosti hrvatskog jezika u lažnim porukama i na lažnim stranicama često se mogu pronaći gramatičke pogreške. Posebnu pozornost obratite ako vas se navodi da kliknete na poveznicu na kojoj trebate unijeti podatke s bankovne kartice. PIN, token, lozinka, kontrolni broj kartice te ostali identifikacijski i autentifikacijski kodovi tajni su podatci i trebaju biti poznati samo vama! Ne dijelite ih s drugima i rabite ih samo na provjerenim i sigurnim mjestima. Nemojte kliknuti poveznice, privitke ili slike koje ste primili u SMS porukama s nepoznatog broja bez prethodne provjere pošiljatelja. Ne dajte se požurivati. Bez žurbe napravite odgovarajuće provjere prije nego što odgovorite. Nikad ne odgovarajte na SMS poruku koja zahtijeva PIN ili lozinku za digitalnog bankarstvo ili bilo koje druge sigurnosne vjerodajnice. Nemojte potvrđivati plaćanje za iznos i za prodajno mjesto koje niste sami inicirali te uvijek pažljivo provjerite iznos i naziv trgovca kojem će se vašom potvrdom (preko sigurnosnog autentifikacijskog uređaja) obaviti plaćanje, odnosno kojom će se obaviti ISPLATA s vašeg računa u korist navedenog prodajnog mjesta - savjetuju iz Hrvatske udruge banaka.

Sandra Lacić
BROJ BANKOVNE KARTICE NE OTKRIVAJTE
Dostavne službe u SMS porukama od korisnika nikad ne traže broj bankovne kartice. Cilj kriminalaca je preuzimanje tajnih podataka klijenata banke poput korisničkog imena i zaporke, broja tokena i njegove jednokratne zaporke za prijavu na digitalne usluge banke, odnosno preuzimanje tajnih podataka kartica CVC/CVV broja (koji se nalazi na poleđini kartice i čini sigurnosni kod kartice). Lopovi žele ostvariti pristup bankarskim aplikacijama potencijalne žrtve i pribaviti protupravnu imovinsku korist, upozoravaju iz HUB-a.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike